Byggahus.se
Jag har sökt lite här men inte hittat någon tråd som tycks vara relevant.

Jag håller på och bygger ett sopskåp som sitter ihop med vår veranda på framsidan. Tanken är att man ska kunna öppna två dörrar på sidan och ta ut soptunnan och annat som är i skåpet, medan man samtidigt ska kunna lyfta ett lock från inne på verandan för att slänga skräpet. Jag har byggt hela skåpet i trallvirke och det är en väldigt stadig konstruktion, dock så är själva locket väldigt tungt.

Så vad jag undrar lite över är vart man får tag på sådan där pneumatisk luftkolv man kan motera i varje sida på luckan som "hjälper till" att öppna den. Egentligen så ska det ju vara så avvägt att man med en hand enkelt kan öppna luckan och den stannar i öppet läge tills dess man stänger den.

Jag var till bauhaus och Jula men dom hade inget sådant tyvärr. Jag är lite osäker på exakt vad produkten heter och vad jag ska söka efter. Någon som har några goda råd att komma med?
 
  • Gilla
odyb
  • Laddar…
Gaskolv till personbilskombins baklucka?
 
Pneumatiska lyftkolvar som sitter på bilar är farliga i konstruktioner för dom kan lossna och orsaka mycket svåra skador.
Bättre men klumpigare är motvikt eller utväxling med pedal
Det som blir knepigare är spärren i öppet läge
 
Men det måste ju finnas någon smart kolvlösning som man kan köpa som är korrekt avvägd för den vikt man vill ha hjälp med? Känns som att det är något som finns i massor av konstruktioner (som just en baklucka).
 
Det finns gasfjädrar till backluckor och motorhuvar på biltema.
 
Valeryd har ett beräkningsverktyg på sin hemsida, kolla där
 
Kolla tyngden med en badrumsvåg och köp lämpliga kolvar på tex Biltema
 
Stockholmfjäder har i många slaglängder och krafter.

protte
 
Tack för alla förslag, ska kolla på alla dessa ställen
 
byggarätt skrev:
Pneumatiska lyftkolvar som sitter på bilar är farliga i konstruktioner för dom kan lossna och orsaka mycket svåra skador.
Bättre men klumpigare är motvikt eller utväxling med pedal
Det som blir knepigare är spärren i öppet läge

Med den tanken så borde de inte finnas på bilar?
Om du delar antalet kolvar med antalet skador så är det obefintligt.
Varför skulle Pneumatiska lyftkolvar lossna oftare i en konstruktion av TS skapar än i en bil?

Så länge du förankrar den ordentligt och väl så ser jag detta som den absolut bästa lösningen.
 
Jag använde funktionen på valeryds hemsida fö att räkna baklänges vilken styrka jag skulle ha på gasfjädrarna, köpte dem på Biltema och satte fast dem. Luckan flög upp och kan inte stängas. Uppenbarligen är deg mer matte än så inblandat, som i vilken vinkel dom monteras. Via valeryds hemsida så skulle dom fästas 21 cm in från gångjärnen, men det står ju inget var andra fästpunkten ska vara för själva fjädern. Jag är ju lite begränsad där och kam fästa den i bakkant eller i ramen och då blir den liggande. Jag testade mig fram och inget funkade. Någon som har fler tips?
 
prova att sätta fjädern 21cm från gångjärnet och andra änden där du öppnar luckan fast i ramen förstås så att fjädern inte behöver jobba så långa sträckor
 
Ja, jag testade det, men då ger den ingen hjälp att öppna luckan, men håller den dock uppe när man väl fått upp den. Och hela idéen är ju att få hjälp att öppna också :)

Men du har nog rätt u att den ska vara åt det hållet, dock bör nog fästet sitta lägre än den vertikala ramen, men där finns inget att fästa den i tyvärr... Kanske måste bygga en regel, om jg ändå visste vilken den optimala vinkeln var
 
kolla på bilen eller någons bil med dämpare så borde det ju gå

kolla hur mycket fjädern klarar och sätt den där vikten på luckan är bara lite större
prova genom att ta en vanlig fiskvåg med krok och haka fast på olika ställen. tyngden blir ju högre ju längre in på luckan man lyfter
jag hade nog valt en fjäder på varje sida och delat på kraften
 
Ja, jag har ju en fjäder på varje sida. Enligt valeryds kalkylator så har jag rätt styrka på fjädrarna, men förmodligen fel vinkel på dem, ett problem jag inte är helt hundra på hur jag ska lösa. Om jag nu ska sätta upp reglar så att jag kan fästa dem i en specifik vinkel så vill jag ju veta exakt vilken vinkel dom ska sitta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.