Byggahus.se
Vi trodde att trädäcket "bara" var mycket smutsig och inte skött.
Vi fick rådet att tvätta med brunsåpa som skulle vara en lite starkare såpa.
Testade i helgen på en del av däcket men det blir inte bra. Träfärg kommer fram fläckvis och det ser hemskt ut.
Funderar på om tidigare ägare har använt olja med färg och att det är därför. Eller är det bara riktigt intorkad smuts?
Behöver råd då vi aldrig har haft trall förut.
Vad gör vi nu?
 
  • Trätrall som ser fläckvis renad ut med varierande grå och bruna nyanser efter tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckvis rengjort trätrall med synliga färgförändringar och intorkad smuts, bredvid gräs och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckvis rengjort trädäck där träfärg syns bland intorkad smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Fortsätt tvätta som tidigare och med brunsåpan. Gör om proceduren 1-2 ggr till denna säsong, den sista gången tidig höst. Personligen skulle jag, när brunsåpan är slut, gå över till linoljesåpa. Successivt blir däcket renare. Jag skulle inte göra något annat radikalt.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 10 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående. Såpa är bra och det som förordas här på BH.

Tvätta två gånger till i år och 2-3 gånger under nästa år så har ni en fin lyster i trädäckets yta.

Jobba vidare med såpan 1-2 ggr per år fr o m 2026 och framåt så kommer det att bli bra
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en bra skurborste och gnugga ordentligt! Det görs väl också med fördel när det är regnvått och smutsen mer uppblött.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut som om smutsen är kvar i mitten av varje plank. Är dom kupade så att skurborsten inte har nått riktigt ned där?
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att aldrig någonsin tvätta eller på något sätt behandla trätrall.

Gör något roligt med er tid och era pengar istället.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Ravens och 38 till
  • Laddar…
Kan verkligen rekommendera Kärcher pcl-4. Jag kör enligt följande metod.

Arbeta vid fuktig väderlek/mulet. Vät ner trallen som skall rengöras. Lägg på ett skum av vanlig grönsåpa med en skumläggare till högtryckstvätten eller en tryckspruta. Låt verka 10-15 minuter. Lägg på mer om det torkar någonstans. Kör sedan varje bräda 2 gånger på längden. (Borsten täcker två så bara att flytta en bräda varje passage) om endast lätt smutsigt så räcker det nog med en passage.

Spola bort all lös smuts med vattenslang eller högtryck med spridd sprutbild.

Med tryckspruta eller skumlans(svårare med doseringen) lägger jag sedan linoljesåpa i koncentration 1:5 vilken jobbas in med vanlig skurborste. Låt torka in.

Viktigt att det inte är soligt då det torkar för snabbt.

Lycka till.
 
  • Gilla
jayal1972 och 14 till
  • Laddar…
Kan det inte vara så att däcket är behandlat med något som gör träet grätt? Sioo?
Undersök det innan ni skurar bort ytbehandlingen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
S slugger75 skrev:
Jag skulle rekommendera att aldrig någonsin tvätta eller på något sätt behandla trätrall.

Gör något roligt med er tid och era pengar istället.
Finns nog lika många ideer och åsikter om hur man skall sköta om trall som det finns brädor på en altan .
Själv anser jag att utan olja spricker virket upp mer än helt obehandlat 🙂
Föredrar hellre en svart nyans än en betonggrå färg .
https://www.byggahus.se/behandla-altan-och-tradack-valj-ratt-metod-for-onskat-resultat
 
Redigerat:
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Jag kör också med Kärchers tralltvättare. Otroligt effektiv för att få bort all smuts, och baserat på bilderna så tycker jag det ser ut som att du inte fått bort all smuts.
Där smutsen sitter hårt så får man köra flera gånger på brädan.
 
  • Trädäck med ojämn rengöring, synliga smutsrester trots användning av tralltvättare, uteplats och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Vi har tyvär ingen tidigare ägare att fråga om däcket är behandlat då det var ett dödsbo.
Vi vet bara att det är 9 år.
Kan man se det på något annat sätt?
Och vad gör man om man har skurat bort det på en del av däcket?

Vi har funderat på en terasstvätt men då däcket är väldigt sprucket och torrt så är jag lite orolig för att det kan ta skada.

Vi skulle bara fräscha upp det och få bort påväxten då vi ska sälja, så vi hade inte planerat att lägga massa tid och pengar på det.
 
  • Gilla
Ingemarn78
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jag skulle rekommendera att aldrig någonsin tvätta eller på något sätt behandla trätrall.

Gör något roligt med er tid och era pengar istället.
Tvätta trallen är bra. Trist med gröna alger och en överfettad såpa är en snäll behandling med viss återfettning. Olja däremot avråder jag ifrån att använda om ni inte vill ha svart tralldäck
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Det är så en trall ser ut efter 9 år inget konstigt alls. Vill ni få den renare för ni antingen hyra en bona altantvätt eller slipa ner trallen med en golvslip.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en grå ytbehandling som ni försöker skura bort. Googla på Sioo och se om ni tycker att det liknar!
 
L LillaM skrev:
Tack för alla svar!

Vi har tyvär ingen tidigare ägare att fråga om däcket är behandlat då det var ett dödsbo.
Vi vet bara att det är 9 år.
Kan man se det på något annat sätt?
Och vad gör man om man har skurat bort det på en del av däcket?

Vi har funderat på en terasstvätt men då däcket är väldigt sprucket och torrt så är jag lite orolig för att det kan ta skada.

Vi skulle bara fräscha upp det och få bort påväxten då vi ska sälja, så vi hade inte planerat att lägga massa tid och pengar på det.
Hyrde en terrasstvätt i somras, skurade med vatten och såpa. Fantastiskt resultat på min oerhört skitiga trall som inte tvättats på minst tio år.
 
  • Person använder terrasstvätt på en trätrall bredvid en växthusgavel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
fsn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.