Byggahus.se
Efter dom drog bort tejpen från utsidan och satt dit plåten så ser det ut såhär såg vi. Dom säger att det blev så när dom sågade spår för fönsterblecket av klingan.
Dom ska hit med en speciell penna som dom använt på hörnen och fixa. Det som är på bilden är att aluminiumet har skavts/karvats bort. Det saknas material alltså som ska vara svart men det är nu skadat och vitt.
Min frågor: är det normalt att det blir så? Kommer dom kunna lösa det med den där "pennan" tror ni det hände när plåtslagaren höll på för det känns dåligt att ett stort fönsterbolag sågar nånting och det blir såhär?
 
  • Fönsterkarm i förgrunden, suddig julgran med röda kulor synlig genom reflektion. Utomhusscenen är osynlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på glittrig yta, möjligen metall, med fokus på textur och ljusreflektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt foto, oskärpt inomhusmiljö, mörka ytor, vitt brus, möjlig dammansamling eller skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster ovanför en vägg med ljust tegelmönster och en svart fönsterkarm nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju onekligen ut som att sågklingans framfart gjort att det flisat ur en del material och färg.

Jag undrar om det är så klokt att såga spår i aluminiumfönster så där. Även om det duttas i färg med en penna så kommer det vara rå aluminium i spåret. Dessutom misstänker jag att det lätt blir fukt stående i det där spåret. Det skulle kunna innebära att oxid uppstår som sprider sig uppåt in under färgen. Jag har ofta sett detta fenomen på aluminiumfälgar på bilar.
 
  • Gilla
Broggan1
  • Laddar…
Ska man verkligen såga spår för fönsterblecket? De PVC fönster jag sett sitter blecket mot ett spår på undersidan.
Såhär visar Byggmax att deras fönster ska ha.
Schematisk illustration av en väggsektion med isoleringsmaterial och märket "VÄGG" nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/M
 
MultiMan
Inga fönster med aluminiumutsida ska sågas i vad jag sett, inklusive mina egna. Det finns färdiga spår eller så fäster man i väggen under fönstret. Ser ut som att de förstört era fönster.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.