Byggahus.se
En polare till mig byggde ett hus efter konstens alla regler för många år sedan. Tapetserade med exklusiva tapeter.
Efter ett år så var många hörn uppspruckna.
Ny tapetsering efter ytterligare något år, och så har det förblivit stabilt.


- Mitt hus byggt 1983 på ordentliga gjutna sulor runt om och i mitten av grunden. Ordentlig kontrollerad dränering samt förbättrad avledning av dagvatten från samtliga stuprör. De senare typ direkt kopplade till nedgrävda markrör.

På hela armerade och gjutna sulan står vertikala 60 cm höga ytongbalk. Det finns alltså en krypgrund, med ACETEC avfuktare, dom jobbar sällan.
Ovanpå de vertikala balken ligger spontade horisontella ytongbalk som ett stort golv. Kallas ytong-varmgrund.
Tjock plast ovanpå.

En timmrad stugstomme restes. Sedan byggdes typ ett helt fristående traditionellt hus inuti stommen, med takstolar och allt. De är löst kopplade till varandra.

Alla väggar kläddes invändigt med bruna tjocka masonitskivor, Huntonit, Tretex.
Har funkat bra.


Refererande till första delen i inlägget, rörelse i huset. Första året.

-Så här ser det ut på stora badrummet i hörnet mellan inner- och yttervägg.
Inget som ändrar sig under året.

- Ja, ja, ja. Jag ska riva ut allt och fixa inom nåt år. Blir våtrumsmatta, nytt golv, duschkabin, liten separat vattenberedare då den stora sitter typ 17 meter bort i andra änden på huset, elgolvvärme som jag själv aldrig kommer att använda o s v.

Men nu kommer jag till mina egentliga frågor o spörsmål.

I cykler på ett år, så ändrar sig husets norra ände helt klart synlig.

- En springa visar sig i främst två hörn som andra mest nu under vårvintern.
På sommaren inget alls. Omtapeterades för 25 år sedan en sommar.

Jag tror att det händer nåt i stolpningen, regelverket cykliskt under året. Typ att stolparna, resverket i hörnet inte är ordentligt hopfogade.
Kommer att riva ned väggskivorna i samband med tapetsering och kolla.
Därefter gipsa.
Har sett att det finns vinkelplåtar att förstärka hörnen med på insidan av väggskivor.

Frågan är om det kommer att hjälpa, eller ska jag köra med typ kvartsstav i hörnen, så får det röra sig som det vill?

Inga sprickor i den tappade stenfoten.
Kan det bero på att luftfuktigheten ändra sig främst utomhus under året?
Jag tänker mig regn på sommaren, fruset på vintern.
Plastskikt finns i väggarna, strax innanför skivor i tak och väggar.
Utåt ingen fuktspärr alls, bara vindpapp.
Alltid högre temp än 8 plusgrader i krypgrunden, så det fryser inte utefter utsidan mer än någon cm djupt.






Badrummet som inte ändrar sig i hörnet.
Blommönstrade kakelplattor med synlig fogmassa, något slita, i en dusch eller ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Det rörliga sovrumshörnet.
 
  • Ett hörn av ett rum med blommig rosa tapet, träpaneltak, och två inramade bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal syn på blommigt tapet med en spricka i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mmm. Jobbarkompisen byggde nytt i slutet på 1990 talet. Fick honom att hyra en stoor avfuktare som fick gå en tid innan tapetseringen. Inga tapeter sprack eller försköts i hörnen.
 
Kanske lite sent nu...
Huset byggdes 83.

Och som jag skrev, typ periodiskt återkommande varje vinter.

Det är som bekant? lägst fuktighet då.
 
Trä rör sig med fuktigheten, krymper och sväller. T ex därför man rekommenderar ca 10 mm rörelsefog (luftspalt) mellan vägg och flytande golv.
Kommer inte ihåg måtten på rak arm men en träbaserad skiva, dvs OSB, plyfa, spån, masonit och tretex, med bredd om 120 cm rör sig en handfull mm mellan årstiderna, krymper på våren och sväller på hösten. Så det är inget konstigt eller ovanligt att tapeter spricker med tiden vid skivskarvar. Gäller fö också gipsskivor även om det inte är gipsen utan reglarna bakom som rör sig. Därav all spackling och armering av skivskarvar.

Själv ogillar jag både spackling, och framförallt slipning, samt även helt släta och livlösa ytor, så det klassiska sättet att hantera skarvar med lister, (snygga profilerade), är mitt förstahandsval.

Vinkelplåt hjälper, men det gör också en kvartsstav, fast på annat vis. I badrummet är kanske inte lister första valet.
Tror inte att det finns ngt nämnvärt att hämta genom att fästa ihop reglarna i hörnet bättre.

Tror att du kan utgå ifrån att också hörnet i badrummet rör sig regelbundet med årstiderna/luftfuktigheten. Det är bara att den tjocka och sega plastmattan inte spricker lika lätt som en tunn papperstapet.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.