Byggahus.se
Hej,

har idag ett SIKOM (SMS) styrd värme i fritidshus i jämtland, på direktelelement, det är av (12 grader) eller på (20 grader). Det håller ca 12 grader enligt en termostat i midjehöjd (som fö står på 5 grader) . Vi har tidigare kalltställt hus (vi tömmer fortfarande vattnet) men ville ta bort stuglukt.

Enligt vad jag förstår så är det viktiga för att hålla borta fukten att hålla 5 grader över utomhustemperatur. Det betyder att vi slösar bort en massa el på att värma över det. Dessutom är elen dyr ibland och lär väl inte bli billigare, så att kunna styra detta smartare och mer precist skulle spara mycket pengar. Rent tekniskt kan vi säkert kallställa en hel säsong (den lukt vi trodde var fukt visade sig inte vara det när vi drog gång med underhållsvärme, men vi fortsatte)

Jag skulle vilja kunna styra helt flexibelt, ställa temperatur, stänga av värme helt eller vad nu jag vill göra.

Jag har ett 4G modem i huset, men det har inte varit pålitligt och slocknar ibland. Vet ej varför. Har ställt en timer som slår av det varje dygn (resettar) men funkar inte (som parentes så startade det plötsligt efter ett strömavbrott ?!)

Vad har jag för alternativ? SMS styrning verkar pålitligt, finns det system som är mer flexibla? Finns datadrivna system med inbyggda pålitliga modem? Andra tips? (Kanske har någon byggt typ pi lösningar med automatisk +5 utomhustemperatur upp till 10 grader som jag kan kopiera?)

Tack!
 
Har inte några konkreta råd.... annat än att tänka på att många gamla "telematikenheter" kommer sluta funka när man släcker de äldre mobilnäten... Så kolla att du har nåt som funkar även framåt...
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
I mitt fritidshus har jag ett 4G modem (D-link DRW-920) som funkar klanderfritt, har inte startat om det en enda gång på ett år.
Mot detta modem har jag en Shelly Pro 1 reläenhet och en Shelly H&T anslutna via wifi.

Shelly Pro 1 sitter i elcentralen och styr en 3-faskontaktor som i sin tur styr en elpatron till den vattenburna golvvärmen.

I min Shelly-app i telefonen kan jag programmera när elpatronen ska gå, i vanliga fall går den mellan 00.30 och 04.00 varje morgon. Jag kan även i appen "direktstarta" elpatronen att gå konstant. Detta brukar jag göra ca 24 timmar innan jag ska besöka huset.

Med min Shelly H&T kan jag alltid, i appen, se vilken temperatur det är i huset.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Jag har en 4G lösning med TP-link modem samt en Homey Pro. Det har aldrig strulat.
Med Homey hämtar jag in temperaturer och styr så väl elelement samt en luftvärmepump.
Elementen sitter mer som "backup" för om luftvärmepumpen strular (vilket den bara gjort 1 gång på typ femton år).
Håller ung. 12 grader i huset men är upp tämligen ofta och drar då på extra på luftvärmepumpen och ibland även elementen i sovrummen då planlösningen inte är optimal för luftvärmepumpen.
Kopplad till Homey har jag sensorer både för inomhus så väl som utomhustemperatur, kameror mm.
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har inte några konkreta råd.... annat än att tänka på att många gamla "telematikenheter" kommer sluta funka när man släcker de äldre mobilnäten... Så kolla att du har nåt som funkar även framåt...
fick reda på att min 2g lösning behöver bytas senast 2025. Bra info!
 
Scout Scout skrev:
Jag har en 4G lösning med TP-link modem samt en Homey Pro. Det har aldrig strulat.
Med Homey hämtar jag in temperaturer och styr så väl elelement samt en luftvärmepump.
Elementen sitter mer som "backup" för om luftvärmepumpen strular (vilket den bara gjort 1 gång på typ femton år).
Håller ung. 12 grader i huset men är upp tämligen ofta och drar då på extra på luftvärmepumpen och ibland även elementen i sovrummen då planlösningen inte är optimal för luftvärmepumpen.
Kopplad till Homey har jag sensorer både för inomhus så väl som utomhustemperatur, kameror mm.
Hm. Jag har också TP link.
 
G Gabbe1 skrev:
I mitt fritidshus har jag ett 4G modem (D-link DRW-920) som funkar klanderfritt, har inte startat om det en enda gång på ett år.
Mot detta modem har jag en Shelly Pro 1 reläenhet och en Shelly H&T anslutna via wifi.

Shelly Pro 1 sitter i elcentralen och styr en 3-faskontaktor som i sin tur styr en elpatron till den vattenburna golvvärmen.

I min Shelly-app i telefonen kan jag programmera när elpatronen ska gå, i vanliga fall går den mellan 00.30 och 04.00 varje morgon. Jag kan även i appen "direktstarta" elpatronen att gå konstant. Detta brukar jag göra ca 24 timmar innan jag ska besöka huset.

Med min Shelly H&T kan jag alltid, i appen, se vilken temperatur det är i huset.
Detta låter som en bra lösning för mig om jag lyckas lita på wifi. IOsannolikt billigt jämfört med att köpa ett nytt SMS baserat system tex uppgradering av mitt nuvarande (som kostar 6000:- plus elektriker)
 
Vi har i fjällen ett Zyxel 4g modem och sedan tp-link deco mesh. Elradiatorer lvi digital med wifi-modul i storstuga och alla sovrum samt golvvärme med devireg wifi termostater i hall, badrum och liten toa. Också en analog timer på modemet för säkerhets skull. Håller ca 12 när vi inte är där. Allt har funkat fint men skulle önska bättre styrning mot elpris. Nu brukar vi brassa lite mer nattetid med schemastyrning men bli ganska trubbigt.
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Vi har i fjällen ett Zyxel 4g modem och sedan tp-link deco mesh. Elradiatorer lvi digital med wifi-modul i storstuga och alla sovrum samt golvvärme med devireg wifi termostater i hall, badrum och liten toa. Också en analog timer på modemet för säkerhets skull. Håller ca 12 när vi inte är där. Allt har funkat fint men skulle önska bättre styrning mot elpris. Nu brukar vi brassa lite mer nattetid med schemastyrning men bli ganska trubbigt.
Smidig lösning. Dyrt för mig eftersom jag skulle behöva byta alla element - styr dom på en krets idag och det funkar bra och billigt att fortsätta med.

Jag skulle också vilja kunna styra mot elpris, så att jag kan håla lägre temperatur vid perioder med högt pris.
 
T tobsy skrev:
Hm. Jag har också
T tobsy skrev:
Hm. Jag har också TP link.
En TP-Link Deco mesh lösning för att täcka hela gården.
Många konsumentprodukter har tyvärr alltför kort livslängd och uppdateras inte 😠
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
För att hålla koll på temperaturer och elpriser och ändra temp i någon form av uppkopplad termostat, skulle du kunna använda en Homeassistant, det är förhållandevis billigt och flexibelt, men kräver lite tid och intresse. I ditt fall extra lämpligt att se till så att de enheter som är kopplade till Homeassistant kommunicerar lokalt om koppling till nätet är ostabil. Jag skulle också se till så att hela termostatfunktionen ligger lokalt i den enhet som styr värmen, möjligen kan du göra det med en Shelly (som tidigare nämnts) + påbyggnadsmodul + trådad tempgivare.

Frågan är om du behöver krångla till det för att hålla yttertemperaturer + 5 grader, det som krävs är ju egentligen en konstant relativt låg värmeeffekt. Om du t.ex. sätter ett 500w element mitt i stugan, med termostaten högt ställd så att bara det elementet går konstant, o ser till så att alla innerdörrar är öppna.
 
  • Gilla
tobsy och 1 till
  • Laddar…
T tobsy skrev:
...eftersom jag skulle behöva byta alla element - styr dom på en krets idag och det funkar bra och billigt att fortsätta med...
Kan du beskriva lite mer om hur elementen styrs av din SMS-styrning. Vad jag förstår så är SIKOM-enheten endast en fjärrstyrd kontaktor med tempsensor? Styr kontaktorn strömmen på/av till alla element eller styr den elementen på något mindre "hårt" sätt? Är det något speciellt med elementen i sig eller är det vanliga230v/400v element?

Dina förutsättningar och önskningar låter annars ganska lika mina krav när jag styr och övervakar både min stuga i Västernorrland och mitt hus i varmare breddgrader, vilket jag gör med ett egenutvecklat system som uppfyller mina (kanske överdrivna/udda) krav.

Jag tycker det låter som du med ganska små medel kan byta ut SMS-styrenheten till något "modernare" och du indikerade ju också att du är öppen för hemmabyggda lösningar.

Du kan lita på WiFi (men bör inte lita på någon kommunikationslösning alls). Mitt råd är; Keep it simple... Blanda inte in något system som kräver molntjänst och/eller 100% upptime på internetuppkoppling för att kunna fungera.

Vad du än använder för system så ska det inte sluta fungera oavsett om switch/router/internet/molntjänst/Kina/Google etc skulle försvinna helt. Du bör på sin höjd tappa möjligheten till fjärrstyrning men grundfunktionen ska kvarstå.
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
Jag har fiber i stugan men en backuplösning på batteri och 4G. Routern är en TP-link MR-600 med abonnemang från Telenor (29 kr per månad för 1gb). Till det har jag kopplat shelly, HA och sensorer.
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
För att hålla koll på temperaturer och elpriser och ändra temp i någon form av uppkopplad termostat, skulle du kunna använda en Homeassistant, det är förhållandevis billigt och flexibelt, men kräver lite tid och intresse. I ditt fall extra lämpligt att se till så att de enheter som är kopplade till Homeassistant kommunicerar lokalt om koppling till nätet är ostabil. Jag skulle också se till så att hela termostatfunktionen ligger lokalt i den enhet som styr värmen, möjligen kan du göra det med en Shelly (som tidigare nämnts) + påbyggnadsmodul + trådad tempgivare.

Frågan är om du behöver krångla till det för att hålla yttertemperaturer + 5 grader, det som krävs är ju egentligen en konstant relativt låg värmeeffekt. Om du t.ex. sätter ett 500w element mitt i stugan, med termostaten högt ställd så att bara det elementet går konstant, o ser till så att alla innerdörrar är öppna.
Jag vill inte bara kunna styra underhållstemperatur, utan också ha varmt när jag kommer fram.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Kan du beskriva lite mer om hur elementen styrs av din SMS-styrning. Vad jag förstår så är SIKOM-enheten endast en fjärrstyrd kontaktor med tempsensor? Styr kontaktorn strömmen på/av till alla element eller styr den elementen på något mindre "hårt" sätt? Är det något speciellt med elementen i sig eller är det vanliga230v/400v element?

Dina förutsättningar och önskningar låter annars ganska lika mina krav när jag styr och övervakar både min stuga i Västernorrland och mitt hus i varmare breddgrader, vilket jag gör med ett egenutvecklat system som uppfyller mina (kanske överdrivna/udda) krav.

Jag tycker det låter som du med ganska små medel kan byta ut SMS-styrenheten till något "modernare" och du indikerade ju också att du är öppen för hemmabyggda lösningar.

Du kan lita på WiFi (men bör inte lita på någon kommunikationslösning alls). Mitt råd är; Keep it simple... Blanda inte in något system som kräver molntjänst och/eller 100% upptime på internetuppkoppling för att kunna fungera.
Som jag fattar det: Det är en smsstyrd burk som slår av på en krets till alla elradiatorer (220V/vet ej effekt). Den har en inbyggd termostat (som styr komforttemp och har kolla på status temp). Också en extern analog termostat som mäter lägsta temp / golv och inte går att styra runt (lägsta temp är huggen i sten), förstår inte varför man valt en sådan lösning.

it-snubben it-snubben skrev:
Vad du än använder för system så ska det inte sluta fungera oavsett om switch/router/internet/molntjänst/Kina/Google etc skulle försvinna helt. Du bör på sin höjd tappa möjligheten till fjärrstyrning men grundfunktionen ska kvarstå.
Ja . Möjligen kan man tänka att det inte är hela världen om stugan blir kallställd ,och att det är värre om den inte är varm när jag kommer dit och då är fjärrstyrning viktig.

Det jag vill som bas är möjlighet att ställa in temp hur som helst, och driftsäkerhet. Allt annat är bonus. Jag måste byta system senast 2025 då 2g stängs av. Mitt nuvarande system skulle vara ok om man tog bort den externa termostaten, då är det flexibelt och driftsäkert, men eftersom det snart skall bytas är nästan inga dyra justeringar meningsfulla (fick jag reda på via denna tråd). Jag vet inte om jag bara kan ta bort den externa termostaten och vågar inte ge mig på den. Hade elektrikern som satte upp systemet här, men han verkade inte förstå vad jag störde mig på (old school) och tyckte jag skulle avvakta. Om jag vågar lita på wifi så verkar en grej som bryter radiatorkretsen precis som idag vara perfekt (typ shelly ovan?) . Det är ju konstigt att wifi strulat, skall kolla på det. Nu har det funkat ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.