Byggahus.se
Jag tänkte kolla om ni vet på ett ungefär vad det skulle kosta att byggna egna dörrar till garaget. Jag har tänkt i så fall bygga 4st dörrar, ett dubbelgarage.

Höjden är ca 2,1m och bredden ca 2,5m. Då blir dörrarna alltså: 2,1m x 1,25m gånger 4st dörrar. Det ska vara med isolering och sånt.

Jocke
 
Njä, det där är inte helt enkelt. Håll utkik på t.ex. Blocket istället, eller kolla om något bostadsbolag har för avsikt att byta sina portar. ;)
 
galento
Hej,en kompis gjorde egna garagedörrar av profil-järn och plywood på "utsidorna", isolerade inuti.Till utsidan använde han spårfräst plywood.Ett tips:glöm ej att fylla profilerna med någon form av isolering,har hört att spruta in fogskum skall funka.Priset för dessa dörrar ( 4st) blev nog inte så mycket,vi hjälpte honom svetsa ihop dörr-ramarna på jobbet och även material köptes genom kneget.Men det skulle ju funka lika bra med material från någon skrot bara det är felfritt.Iallafall blev dörrarna snygga på garaget.
 
Vet ni inte något cirka pris på detta om man gör allt i trä?

Jocke
 
För att få formstabilitet i så pass stora dörrar är det nog ett måste med en stålkonstruktion invändigt. I stället för rör som isoleras invändigt går det säkert bra med u-profil.
Men frågan är om det lönar sig.
Men göra självfaktorn blir rätt hög ;)
Håller med Immobil. Kolla blocket eller annat ställe efter begagnat.
 
Min port med halvrund överdel gjorde jag av två 12 mm´s playwoodskivor med diverse regelverk runt och i portbladet, reglarna runt om klöv jag ut en ribba ur så att playwoodskivorna var helt försänkta i regeln.
Använde tre meterlånga (och dyra) hakgångjärn i var portblad som monterades försänkta i tvärsgående reglar, hål borrades genom befintliga hål i gångjärnen och bakåt genom playwooden, monterade i ett "AD-lås", isolerade, häftade en vindpapp och panelade utsidan med fasad furupanel i fiskbensmönster dock med tre bredare vågräta brädor längst ner, dels ser det bra ut och dels så går det ju lätt att byta dessa tre brädor om porten kanske blir dålig längst ned av regnstänk.

Hålen genom playwooden borrades upp framåt och allt drogs ihop med vagnsbult rätt genom panel-gångjärn-regel-playwood.

Byggde om ett hänglåsbeslag från en container, monterade det genom ena gångjärnet på var port med genomgårnde M16 och låser med rejält hänglås.
 
Jag ska fundera vidare lite grann på det här. Har inte lust att köpa nya eller beg.

Jocke
 
Köp! Lägg ned energi på annat!

Furuhälls Snickeri AB
Industrigatan 7
744 31 HEBY
Tel 0224 - 340 80
Fax 0224 - 304 73
furuhall.snf@telia.com
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.