Byggahus.se
Har sonderat forumet efter trådar om att bygga egna garagedörrar och trots att ämnet stött och blötts några gånger får jag som vanligt inte riktigt svar på just mina frågor. Så her wi gå ägän.

Jag ska inreda ett garage till verkstad, se gärna den här tråden. Dörrarna som sitter idag ramlar ihop när som helst då de är riktigt sunkiga. Nu ska jag sätta in nya tänkte jag och den ena ska fungera som vägg i de flesta fall och den andra som dörr. Vid behov vill jag kunna öppna upp båda för att köra in bilen de få gånger jag faktiskt pular med den själv eller om jag ska städa ur verkstan.

Är inne på att bygga själv av tre anledningar: göra själv är coolt, det är billigare och jag vill ha dörrar som ser ut som gamla logdörrar som jag såg att någon hade gjort, men han verkar inte finnas kvar på forumet längre, se tråden här. Men det tar såklart också tid som jag kanske skulle behöva lägga på huset. Vet att tipset ofta blir att se sig om efter begagnat, vilket jag gjort men verkligen inte hittat något vettigt.

Det jag nu undrar över är hur jag får de egna dörrarna täta så att värmen inte står och läcker ut? Och sedan funderar jag på man löser det med låset om jag inte bara vill ha ett hänglås?

Funderar väl att be en plåtis att svetsa ihop två ramar som jag sedan klär med skivor och råspont.

Tar gärna emot tips och idéer.
 
Nu fick jag tag på begagnade garagedörrar (slagportar) som jag renoverade. För tätningens skull så monterade jag en sparkplåt längst ner, köpte en gummilist i järnhandeln och vek under dörren innanför sparkplåten, fäste med en trälist på insidan. Skruvlimmade en list 22x50 både på in-och utsidan vid öppningen, dvs de "överlappar varandra, tanken är att sätta vanliga dörr/fönstertätningslister, har inte gjort det ännu.

Eftersom jag har en sidodörr/gångdörr så struntade jag i utifrån åtkomligt lås till slagporten. Gjorde/ svetsade helt enkelt ihop en konstruktion av 4-kantrör, (på insidan, fastsatt med genomgående vagnsbult), fungerar som en gammaldags kraftig tvärslå fast betydligt smidigare. Jag använder 2 hänglås för att hindra ev tjuvar att bära ut grejorna alltför enkelt.

Bl a JULA har ju garagebeslag, som borde passa "logstyle"
 
Tack för svar. Hoppas någon mer kan bidra med sin eminenta kunskap. :)

Jag har klurat under dagen och tillsammans med dina lösningar tror jag att jag har bestämt mig för hur tätningen går till. Men jag har samtidigt lite andra förutsättningar då garagedörrarna är enda in/utgången till garaget. Jag måste alltså ordna någon funktion är dörren "går i lås" utan att jag behöver göra detta från insidan.

Funderar på att helt enkelt göra ett "fönstervred" där jag får tillverka ett långt vred och få det hela att se ut som en gammal nyckel.
211004_X_2009-07-06_102029_421.jpg.

Låset får nog lösas med hänglås tror jag.

Funderade med sambon en smula kring isoleringen i dörrarna. Cellplast och fogskum går bort. Dessutom vill jag nog ha lite tjockare än bara 45-50 mm. Jag tillverkar dem i fyrkantsstål som är 45-50 mm och isolerar med lin eller liknande. Men vad fyller vi stålen med? Och hur ska vi tänka sedan? En byggskiva på stålet, bygga ytterligare en ram av trä och i denna isolera med ytterligare 45 mm? Eller bör jag satsa på bredare stål direkt?

Lite osäker på vikten nämligen. Jag behöver absolut inga konstanta 22 grader där inne, men vill heller inte "elda för kråkorna" mer än nödvändigt när jag ska vara där och hålla på.

Ingen som byggt sina dörrar själv?
 
Varför inte snegla på fabriksbyggda dörrar? Ta en titt på Edsbyporten tex och kopiera konstruktionen.

Alu i stommen, plåt på insidan, någon skiva på utsidan + panel. cellplast som isolering.40-50mm är ju standard i en garageport isolerad för varmgarage, så att bygga avsevärt mer än så tror jag är onödigt.

Det kanske tillochmed går att bygga en dörr med vanliga plåtreglar, det vore ju rätt smidigt faktiskt.
 
Jag byggde trädörrar till mitt garage till att börja med. Men dom ble snortunga och var svåra att få täta. Dom var inte tillräckligt styva. Det gungade ett par dm längst upp. Porten är 4 x 4 meter, så bladen av 2 x 4 meter.
Jag gav upp och gjorde inte ens färdigt. Gjorde en stål dörr istället.
Till att börja med funderade jag på om jag behöver 4 meter brett. Så jag kom fram till att 3 meter brett räcker. Lika så på höjden. MEN, ibland kanske man vill ha 4 meter högt. Så jag gjorde en separat lucka som jag kan öppna om det behövs. Så porten är nu Bara 3x3 meter. Bladen 1,5 x 3 meter.
Minns inte exakt, men jag utgick ifrån 4 kantsprofil 30x50mm svetsade ihop en ytterram och svetsade en plåt på varje sida och fyllde med frigolit. Har även några förstyvningar mitt på. 1,5x3m plåt finns som standard. Perfekt.
Nu blev dörrarna kanonstyva, inga problem med tätning.
Inte läcker det ut så mycket värme när man öppnar, nu när dörrarna inte går ända upp. Överluckan kan man lätt öppna när båda portbalden är öppnade, men en regel som man puttar upp den med. Har funderat på gasfjädrar, men verkar overkill.
Till slut bräklädde jag portarna. Snyggt och rejält, men framför allt tätt.

På grund av plåten på varje sida av stålreglarna blir den en sandwich, oerhört stabilt. Men svetsningen gjorde plåten lite småbulig. Popnitning skulle vara bättre.

Mats
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Varför inte snegla på fabriksbyggda dörrar? Ta en titt på Edsbyporten tex och kopiera konstruktionen.

Alu i stommen, plåt på insidan, någon skiva på utsidan + panel. cellplast som isolering.40-50mm är ju standard i en garageport isolerad för varmgarage, så att bygga avsevärt mer än så tror jag är onödigt.

Det kanske tillochmed går att bygga en dörr med vanliga plåtreglar, det vore ju rätt smidigt faktiskt.
Har kollat upp Edsbyporten idag. De har troligen vad jag vill ha med undantag för priset. Billigaste utförandet inkl moms är 9250 + frakt. Sedan tillkommer låscylinder mm. Vill man ha lite finess på porten tillkommer 2-5.000 kr.

Hittade ett annat företag: Portexpressen. De skyltade med portar för bara 5900 kr inkl moms. Men då var de bara isolerade med 33 mm cellplast. Känns en smula lite kanske om jag vill hålla några grader om jag är där och arbetar. Tjockare fanns hos dem endast som vikport.

Frågan är vad de där tusenlapparna som skiljer hemmabygget från dessa portar är värda. Behöver många sådana tusenlappar till det mesta under 2010 när renoveringarna sätter igång.
 
....men stefan på portexpressen säljer ju just Edsbyportar. Jag pratade med honom innan jag köpte mina portar (har just köpt två vipportar från Edsbyporten) men det blev ingen affär pga att priser var bättre hos Garageportexperten samt att han ville ha betalt i förskott. Förskottsbetalning är inte ok till en sådan firma (jag vill dock påpeka att jag inte har någon som helst anledning att tro att det är något skumt, jag gör bara inte så med för mig okända företag).
 
Ok, ja de ser ju identiska ut men beskrivningen är ändå lite olika.

Ringde iaf en smed idag för att höra vad han skulle ha för att tillverka ramar till dörrarna åt mig. Han menade att om jag gjorde RUBBET själv så kunde jag möjligen komma billigare undan. Men skulle han fixa ramarna så tummade han att det skulle gå på 5-6.000 kr bara det. Alltså bara dumsnålt att ge sig på att bygga själv när jag inte har möjlighet att svetsa själv osv.

8.300 kr + frakt är alltså det bästa jag hittat so far.

Många har ju tidigare tipsat om att kika på blocket. Vikportar finns ju en uppsjö av, men inte slagportar.
 
Redigerat:
att bygga i stål nått som ska vara isolerat tycker jag känns lite fel men det kanske bara är jag

vet en som har byggt en egen port som funkar bra och han byggde den med 2x4'' reglar i ramen och panel på utsidan med vindpapp utanför och två snedsträvor för att stabilisera hela extra

sen är det bara att isolera i den och sen på med en plast eller så och sätta upp en skiva av nått på insidan som fästs i så många punkter som bara går så det blir ännu stabilare

och när det kommer till låset så finns det en uppsjö med lösningar beroende på hur du vill ha det och hur "säkert" det ska vara

och får jag fråga hur stor portarna ska vara och behöver dörrarna vara bättre än väggarna i isolering ?
 
miry skrev:
att bygga i stål nått som ska vara isolerat tycker jag känns lite fel men det kanske bara är jag

vet en som har byggt en egen port som funkar bra och han byggde den med 2x4'' reglar i ramen och panel på utsidan med vindpapp utanför och två snedsträvor för att stabilisera hela extra

sen är det bara att isolera i den och sen på med en plast eller så och sätta upp en skiva av nått på insidan som fästs i så många punkter som bara går så det blir ännu stabilare

och när det kommer till låset så finns det en uppsjö med lösningar beroende på hur du vill ha det och hur "säkert" det ska vara

och får jag fråga hur stor portarna ska vara och behöver dörrarna vara bättre än väggarna i isolering ?
Köper man något större, färdiga portar är de byggda med aluminiumram. Så helt fel kan det ju inte vara.

Jag har hur som haver bestämt mig för att köpa färdiga så slipper jag fundera så mkt på lösningar med ditten och datten. Det blir de vanliga 45-50 mm isolering. Har inga mått ännu.
 
ByggareNick skrev:
Kolla imported_byggarens beskrivning om hur man bygger dörrar. Funkar som slagportar oxå.
[länk]
Tack! Helt plötsligt kändes det inte sü svürt. Ska nog överväga om jag inte ska prova bygga själv ändü. Borde komma bra mkt billigare undan hur som helst.
 
ByggareNick skrev:
Kolla imported_byggarens beskrivning om hur man bygger dörrar. Funkar som slagportar oxå.
[länk]

Tänkte länka dit själv men det behövde jag inte...

Jag byggde (som syns längst ner i tråden) en dörr enligt den beskrivningen.
Den har nu efter att ha suttit uppe ett slagit sig lite i övre högra hörnet (alltså ovanför dörrhandtaget) där den har stuckit en centimeter utåt. Detta kan bero på att jag inte satte upp dropplåten med en gång utan väntade med det i typ en månad och under tiden hann det regna...

Ang. lås så har jag lagt till en extra regelbit där jag senare borrade och högg ut, mha stämjärn, ett lagom hål till en beg låskista som jag fått av farsan.

Det hela funkar bra även om jag hade kunnat vara noggrannare med passformen på karmen men det är sånt som man lär sig efterhand.

Till sommaren (förhoppningsvis) ska jag göra en omgång slagportar till andra sidan ladan där jag kör in bilen och annat skit. Jag hade tänkt göra samma konstruktion men förhoppningsvis ska ramen göras av fyrkantsrör i stål för stabilitetens skull och för att det inte ska slå sig. I och för sig tror jag att om man ser till att ha ordentligt torrt regelvirke och är noggrann vid bygget (inte glömma dropplåt...:blushing:) så är det nog inga problem att bygga portarna i trä.

Ooops! såg nu efter allt skrivande att du skulle köpa och inte bygga portarna...:blushing:
Men någon kanske har nytta av vad jag har skrivit så jag postar det ändå...

/Samuel

"edit"
Och nu kanske du skulle bygga dem själv ändå...Bestäm dig nån gång;)
 
altaxis skrev:
Tänkte länka dit själv men det behövde jag inte...

Jag byggde (som syns längst ner i tråden) en dörr enligt den beskrivningen.
Den har nu efter att ha suttit uppe ett slagit sig lite i övre högra hörnet (alltså ovanför dörrhandtaget) där den har stuckit en centimeter utåt. Detta kan bero på att jag inte satte upp dropplåten med en gång utan väntade med det i typ en månad och under tiden hann det regna...

Ang. lås så har jag lagt till en extra regelbit där jag senare borrade och högg ut, mha stämjärn, ett lagom hål till en beg låskista som jag fått av farsan.

Det hela funkar bra även om jag hade kunnat vara noggrannare med passformen på karmen men det är sånt som man lär sig efterhand.

Till sommaren (förhoppningsvis) ska jag göra en omgång slagportar till andra sidan ladan där jag kör in bilen och annat skit. Jag hade tänkt göra samma konstruktion men förhoppningsvis ska ramen göras av fyrkantsrör i stål för stabilitetens skull och för att det inte ska slå sig. I och för sig tror jag att om man ser till att ha ordentligt torrt regelvirke och är noggrann vid bygget (inte glömma dropplåt...:blushing:) så är det nog inga problem att bygga portarna i trä.

Ooops! såg nu efter allt skrivande att du skulle köpa och inte bygga portarna...:blushing:
Men någon kanske har nytta av vad jag har skrivit så jag postar det ändå...

/Samuel

"edit"
Och nu kanske du skulle bygga dem själv ändå...Bestäm dig nån gång;)
Jag väljer...... äsch vad svürt! :) Jag uppskattar ditt inlägg, det visar att det inte är helt glasklart. Det som just nu tar emot lite är att jag vill vara säker pü att det blir en tät konstruktion, dvs det für inte bli nügra centimeterstora springor som kall luft blüser in genom. Har nämligen inget eget kraftverk som kommer förse mig mer ström.

Hur lüng tid tog det dig, och vad uppskattar du kostnaderna till? Är det svürt att själv ordna med lüset?
 
cederbusch skrev:
Jag väljer...... äsch vad svürt! :) Jag uppskattar ditt inlägg, det visar att det inte är helt glasklart. Det som just nu tar emot lite är att jag vill vara säker pü att det blir en tät konstruktion, dvs det für inte bli nügra centimeterstora springor som kall luft blüser in genom. Har nämligen inget eget kraftverk som kommer förse mig mer ström.

Hur lüng tid tog det dig, och vad uppskattar du kostnaderna till? Är det svürt att själv ordna med lüset?
Om du är noggrann när du bygger (aka mät MÅNGA gånger, såga en...) så bör du inte få några stora springor. Jag har som mest ca 5mm springa och det är på sidan med gångjärnen (som va lite knepiga att fasa in exakt rätt med bara stämjärn). Nästa gång jag bygger kommer reglarna till karmen att fräsas av med 5-6mm på 2/3 av långsidan så att det ser ut som på en köpt karm, funkar lika bra som jag byggt nu men ser nog snyggare ut såhär.
Till låset letade jag upp en borrmall på ASSA:s hemsida till ett liknande lås och sen utgick jag från det. Blev inte helt rätt men det är för att jag inte gjorde som jag skrev i början... Låskista och handtag fick jag som sagt av farsan som han hade liggandes medans låscylindern och vredet med tillhörande "täckplattor" köptes billigt nytt på tradera.
Tidsåtgången var mellan tummen och pekfingret 2 arbetsdagar. Räknar med att kunna göra nästa dörr betydligt mkt snabbare, allt tänkande tar ju en massa tid...

Kostnaderna för det hela är väldigt svårt eftersom jag hade allt material hemma förutom någon enstaka skruv, men efter en titt på byggmax hemsida blir det typ såhär:

Regel 45*95 ca 6,5m~80kr
Regel 45*45 ca 4-5m~20-30kr
Isolering = inte speciellt många kronor.
Plywood = 200-300kr
Ytterpanel 21*95~180kr
Gångjärn~100kr
Färg~50kr

Lås och låskista= från 200kr till 2000kr veroende på vad du får tag i/vill ha.

Alltså totalt "minst" 700-800 per dörr plus låset.


Ang täthet så har jag ju byggt en tät och fint isolerad dörr som jag satt på ladan som det SNÖAR in i...Den ska såklart vad det lider tätas och isoleras men en sak i taget. Nu behöver jag iaf inte bygga en ny ytterdörr när jag väl har tätat ladan...

Om du vill kan jag försöka komma ihåg att ta lite mer detaljerade bilder på dörren imorgon och lägga upp här.

/Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.