Byggahus.se
Hej alla, har tänkt att byta ut mina 2-glas öppningsbara fönster.

Funderar på att sätta in ett paket med 3-glas fasta fönster från en glasmästare.
Blir nog billigare både i inköp o montering.

Någon som har erfarenhet eller kan ge ett råd eller två?


 
Tänk på att du måste ha ett öppningsbart eller dörr ut i varje rum. ;)
 
Immobil skrev:
Tänk på att du måste ha ett öppningsbart eller dörr ut i varje rum. ;)
Varför? Det finns inga regler om detta för småhus i alla fall.
Om man behöver utrymma ett rum pga exempelvis brand så är det bara att slå
sönder fönstret.
 
Och du förvärrar då eldsvågan då all nytt syre komemr in vid fönstret. Smart? Not!
 
Coolman skrev:
Och du förvärrar då eldsvågan då all nytt syre komemr in vid fönstret. Smart? Not!
Är det nån skillnad mot att öppna fönstret? ;)
 
Grunt skrev:
Varför? Det finns inga regler om detta för småhus i alla fall.
Det må så vara, men jag tänker på din och din familjs säkerhet!
Jovisst kan du med kraftigt våld ta hål på ett 3-glasfönster. Fast hur tar du dig ut helskinnad genom ett sådant? :-/
Jag uttalar mig av erfarenhet: en utav mina tidigare elever brann inne för att han inte kunde ta sig ut. Till saken hör att hans pappa stod utanför och kunde inte få hål på fönstert. :'(
 
jag ahr monterat in 2 glas kasettet i mina fönster.
Jag har altså tagit bort den innre glasrutan & monterat in en dubelglaskasett med argonfyllning.

Jag har alltså kvar karmar & fönster & kan ha mina gamla persiener m.m.
nackdelen är att jag fortfarande behöver tvätta lika många ytor.

Jobbet var enkelt, köpte bara matrialet & gjorde allt själv.
jag hase fått pris på 200 000 komplett fönsterbyte inklusive matrial. & detta gick bara på 35 000. viseligen bara matrialkostnad, men det inging varenda liten list & spick som skulle gå åt & alla var färdigkapat o målat.

vis skilnad ellerhur, desutom fick jag med ett infyg som intygar att fönstrena nu klarar energimyndigheternas krav på 1,2 & därmed kkan jag på tillbaka 7000:- på skatereduktionen.

detta inlägg låter nästan som reklam, så jag får väll vara tyst med var jag köpte grejorna.
 
Coolman skrev:
Och du förvärrar då eldsvågan då all nytt syre komemr in vid fönstret. Smart? Not!
Så du menar om du är instängd i ett rum och det brinner utanför så försöker
du inte öppna eller slå sönder fönstret för att ta dig ut?
Du sitter hellre kvar och väntar?
Smart? Not!

Immobil skrev:
[quote author=Grunt link=1133364016/0#2 date=1133422445]

Varför? Det finns inga regler om detta för småhus i alla fall.
Det må så vara, men jag tänker på din och din familjs säkerhet!
Jovisst kan du med kraftigt våld ta hål på ett 3-glasfönster. Fast hur tar du dig ut helskinnad genom ett sådant? :-/
Jag uttalar mig av erfarenhet: en utav mina tidigare elever brann inne för att han inte kunde ta sig ut. Till saken hör att hans pappa stod utanför och kunde inte få hål på fönstert. :'(
[/quote]

Om jag får välja mellan skärsår och att brinna inne så är valet lätt.
Vet inte hur mycket ett 3-glasfönster håller, men det borde väl gå sönder om man slänger en stol igenom det?
I värsta fall kan man väl hänga ett verktyg liknande det som finns på bussar bredvid fönstret.
 
Nog kan man få hål på ett 3 glasfönster men när det rör sig om isolerglas så är glasen limmade mot varandra och det blir stora skärvor kvar som man skär sig ordentligt på.
Den sortens hammare som dom har på bussar hjälper bäst om du har härdat glas.
Men det kan ju vara ett alternativ att ha en kasset med härdat och hammern bredvid det fönstret.Då får du inga stora skärvor som du skär dig på men det är ingen ide att försöka slå sönder en kasset med härdat glas med en stol.
 
Lasseman2 skrev:
Hej alla, har tänkt att byta ut mina 2-glas öppningsbara fönster.

Funderar på att sätta in ett paket med 3-glas fasta fönster från en glasmästare.
Blir nog billigare både i inköp o montering.

Någon som har erfarenhet eller kan ge ett råd eller två?
Du gör alldeles rätt, byta dina kopplade fönster (från -70 talet??) till fasta där de är lämpliga. När någon talar om för mig att de köpt ett hus från 70-talet, frågar jag alltid_ är fönstren bytade. Under den här tiden, slutet 60 och början 70-tal hade man förmågan att tillverka de tunnaste bågar man kan tänka sig. Till stora rummet var det ganska vanligt att ha 3 st. ca 1.60 höga fönster + en fönsterdörr. Plugga igen omedelbart för både trivsel och bättre värme. Dom stora tillverkarna brukar ha kampanjer 2 gånger om året på sina alster, kan kanske vara värt att kolla.
Så här på rak arm kan jag inte påminna mig att jag sett något rum med endast ett fönster,(utan dörr) och som då varit fast, hör nog till ovanligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.