Byggahus.se
En utav mina ventiler till golvvärmen har helt kört fast. Har försökt i många etapper att "motionera" den och att smörja den med diverse smörjmedel utan att den ger med sig. Även om man drar upp den med en tång till helt öppet läge så släpper den inte på någon värme till denna slinga så är något "under piggen" som ställer till det.

Tänkte jag skulle öppna upp den och kolla innan jag byter ut hela ventilen. Så mina 2 funderingar är, hur gör jag det lättast. Har försökt att skruva bort den med en polygrip men bara gett märken/skador tyvärr. Uppskattar svar och förstår att jag ej ska använda polygrip på dessa delar pga slitaget/skadorna som uppstår.

Fråga #1 - Vilket utav alternativ 1 och 2 på mina bilder ska jag skruva på för att få bort ventilen. Nåt speciellt verktyg som underlättar?

Fråga #2 - Om jag tänkt byta hela ventilen, vilken skulle passa till min golvvärme? Har NeoTherm på ställdonen men golvvärmen är av P Henning Jensen (PHJ).
 
  • En närbild på två metalldelar med gängor, märkta med röda nummer, på ett träämne med etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppmärkt värmefördelare med rör, termostater och kopplingar för golvvärmesystem inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en komponent, möjligen maskinvara, med märkta indikationer, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att knacka på piggen brukar hjälpa och det har du gjort, men inga verktyg på den. Eftersom det är metall i fördelaren, så hammaren på sidan av röret under, inget att vara rädd för, det ska ruska om ordentligt i ventilen. Det sitter ventil nere i röret som kan kärva till sig rätt bra, fastnar i bottenläge och den ska upp. Ta ett metalldorn, sätt det på översidan mellan ventilerna och knacka så det ruskar om i riktning nedåt, så kan den nedre delen i ventilen komma upp. Ingen garanti att det hjälper dig, men ett försök.
 
Här kan de vad för adapters som finns för ställdonen. själva ventilen hittat jag inte. Men ha lite is i magen, på forumet finns dom har stenkoll på ventilinsatser och kommer säkert in.

Skriv in reglering P Henning Jensen
 
Jag har verkligen varit på ventilen en massa men är mest piggen och "muttrarna" som omringar den som jag vridit på, motionerat, bankat och försökt att pressa upp med hjälp av vattentrycket. Om jag trycker ner piggen så åker den inte upp igen öht utan jag måste dra upp den med något verktyg. Den är helt ute ur leken.

Ska absolut testa att banka mer på sidan av röret och undertill! Där har jag inte gått loss ännu :)

Uppskattar verkligen dina svar!
 
Inte undertill ventilen ska uppåt och skakas till nedåt så den släpper uppåt. Då måste knacket komma uppifrån
 
Kanske är den för hårt strypt på primärventilen på returen, sitter välmen ventil där du har flödesmätaren. Då går det för lite värme till golvvärmeföredelaren. Skulle kunna prova att öppna lite där så fördelaren får lite mer värme att jobba med. Eller så är det fel värmekurva för framledninstermostaten som verkar vara aktivt styrd?
 
Jag har ingen flödesmätare till slingorna utan bara en ventil på tillopp jag kan strypa eller släppa på med hjälp av insexnyckel som ni ser på bilden. Har tagit av alla ställdon så alla slingor är fullt öppna med "full värme". Har 1-plans villa med golvvärme och alla slingor utom denna funkar fint

Har provat att ha slingan fullt öppen och stänga alla andra slingor. Sen sätta cirkulationspump på högsta nivå utan resultat. Bankat som tusan men den vill verkligen inte.
 
Här ser man skillnaden på fungerande och denna. Har slagit med hammare med en långsmal spets ner på piggen och på röret utan att den fjädrar tillbaks öht. Får enbart upp piggen igen genom att skruva bort muttren som omringar den och sen dra upp den manuellt. När jag tar bort muttren så sprutar det upp vatten runt omkring piggen men den rör sig ej. Får nog bli ventilbyte. Verkar som LK ska passa på mitt system?
 
  • Rör, kablar och en möjligen rostig ventil/mutter i otydlig, mörk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rundat objekt med metallstift, eventuellt en del av en apparat eller maskin. Oskarpt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.