Byggahus.se
Jag har satt i nio stycken nya fönster i 3 sektioner.
Alltså i varje sektion så är det två små i sidorna och en stor i mitten.
När jag precis monterat fönsterna och sprutat skum runt om gick de perfekt.
Men sedan efter ett par veckor så gick de stora inte att stänga.
Vad jag kan se så är det Karmen som bockat upp sig i nere på mitten.
Kan det vara så att skummet har svält ytterligare efter så lång tid?
Har ni något tips på hur jag ska göra?
jag provade ta en domkraft och med hjälp av brädor pressa karmen uppe och nere och då ser man att karmen pressas ner. Men jag vet inte hur jag ska fästa den i det läget.
har provar sätta en skruv neråt men det är ingat att fästa i. har svetsat på en ännu längre skruv på karmskruven så att den blev 25 cm lång men den bara går runt
 
Har du hunnit klä in fönstren. Annars går det att såga bort skummet med en vanlig handsåg för att sedan ha dit lite nytt skum samtidigt som fönstret sitter i spänn. Jag har lyckats dra en skruv som du beskriver. Försök att hitta något som skruven kan dra i så kommer det ordna sig. Det behövs inte så mycket för att skruven skall fixa problemet.
 
Hej. problemet är att det är ju sidan som är neråt och där kan man inte komma till för den ligger jäms med fönsterbänken.
ända sättet är utifrån och där är redan fönsterbleck.
Men det är nog som du säger. enda sättet är att hitta något att fästa i annars blir det till att bort med fönsterna igen och göra om allt igen. så är det o va gör det självare :)
 
I en annan tråd har jag sagt att skum eftersväller men fått mothugg på det....Va var det jag sa....
 
verktygsgurun skrev:
I en annan tråd har jag sagt att skum eftersväller men fått mothugg på det....Va var det jag sa....
Tänkte precis på den tråden också. :rolleyes:
Skulle aldrig våga skumma fönster...
 
mullemeck2 skrev:
. Men jag vet inte hur jag ska fästa den i det läget.
har provar sätta en skruv neråt men det är ingat att fästa i. har svetsat på en ännu längre skruv på karmskruven så att den blev 25 cm lång men den bara går runt
Vad har du under fönstret? Det måste ju finnas något sätt att få fäste.
 
verktygsgurun skrev:
I en annan tråd har jag sagt att skum eftersväller men fått mothugg på det....Va var det jag sa....
Jag drevade vårt nya badrumsfönster efter att ha läst den tråden, verkar ha varit en god idé d^_^b
Till TS, min erfarenhet av skum är att det är enkelt att skära/såga bort om man kommer åt. Jag skulle satsa på att åtgärda det den vägen hellre än att försöka pressa ihop skummet med tvång och fästa karmen.
 
Det går att skumma fönster om man vet vad man gör samt att det skall finnas fäste nedåt samt minst 3 skruv per sida på ett 13 högt fönster. På ett 12 högt fönster kan man dra en extra vanlig skruv i falsen för säkerhetsskull. Sen skummar man med måtta.
Dörrar skummar jag aldrig.
 
Man lär sig av sina misstag. Alla som skummat fönster har skummat för mycket eller skruvat fast karmen för dåligt någon gång. Det är bara att krafsa bort skummet och försöka igen. Har du svårt att fixera karmen ordentligt med skruv kan det vara lämpligt att göra en liten stödpinne att sätta mellan karmstyckena. Så gör jag på lite större fönster, speciellt om det är knepigt med infästningen.

Annars är det ju faktiskt bara att lägga på lite i taget, det är inte speciellt svårt egentligen. Fast ändå blir det förmycket.....:)
 
verktygsgurun skrev:
I en annan tråd har jag sagt att skum eftersväller men fått mothugg på det....Va var det jag sa....
Det är väl allmänt känt att skum kan göra det. Därför är det viktigt att inte använda för mycket och vara försiktig när man sprutar in det och inte spruta in överdrivet mycket. I det här fallet är det nog ganska stort spann mellan hörnen på fönstret och då är risken stor att det blir så.
 
verktygsgurun skrev:
I en annan tråd har jag sagt att skum eftersväller men fått mothugg på det....Va var det jag sa....
Mmmm, och det får du igen. Knappast skummet som svällt, snarare är det karmen som svällt. Eller har ni karmar på 5mm i grannlandet. Låt inte karmarna stå för torrt innan montage eller vänta en tid efter montage innan drevning.

Tillägg: Det är ju inte direkt stor kraft i expanderande polyuretan, och med två öppna kanter så följer även polyuretan fysikens lagar och väljer den vägen.
 
Redigerat:
Verktygsgurun, när du säger eftersväller antar jag att du menar att det sväller lång tid efter applicering, inte bara det närmaste dygnet?

GzO: Att skum kan böja karmar och inte alltid väljer att gå ut på sidorna är ju helt uppenbart för den som provat.....?
 
GzO skrev:
Mmmm, och det får du igen. Knappast skummet som svällt, snarare är det karmen som svällt. Eller har ni karmar på 5mm i grannlandet. Låt inte karmarna stå för torrt innan montage eller vänta en tid efter montage innan drevning.

Tillägg: Det är ju inte direkt stor kraft i expanderande polyuretan, och med två öppna kanter så följer även polyuretan fysikens lagar och väljer den vägen.
Karmen som svällt ? du skojar ?? Det är ju inte så att karmen blir större och därmed trängre för bågen att löpa i...Skummet böjer karmen och därmed trögar fönstret/dörren. Skummet härdar utifrån och in vilket gör att skummet kan tyckas torkat/härdat till fullo men det har det inte. Jag har till dags dato monterat ca 7.000 fönster och jag har skummat många av dessa och jag har tyvärr fått åka tillbaka till kunder och justera fönster/skrapa ur skum många gånger pga skummet. I fönsterfabriker har man dysor som fuktar luften för att hålla rätt fuktighet. Fönster jag monterar står antingen i garage/carport innan de monteras så din teori om "torra" fönster faller.
Det är ganska stor kraft i expanderade skum.
Jag säger inte att man inte skall skumma, det är jättesmidigt, går fort, och fönstret sitter en aningen bättre om det är skummat men man skall veta dess egenskaper.
 
MathiasS skrev:
Verktygsgurun, när du säger eftersväller antar jag att du menar att det sväller lång tid efter applicering, inte bara det närmaste dygnet?

GzO: Att skum kan böja karmar och inte alltid väljer att gå ut på sidorna är ju helt uppenbart för den som provat.....?
Ja jag menar lång tid efter....Nånting händer iaf, Inget ovanligt att springor runt dörrar speciellt vid slutblecket är betydligt mindre ett halvår efter man satt dörren.
 
Ok. Något sådant har jag aldrig sett här hemma. Rimligtvis beror det på vilket skum man använder. Skulle också kunna bero på att det inte varit tillräckligt fuktigt när ytorna skummades vilket för flera skum behövs för härdning.

Nåja, att skum är ett satans påfund är ingen nyhet, men när man lärt sig tämja djävulen har den vissa fördelar....;)



Edit: Har du föresten testat Essves Fog och Drev 199 eller Megaskum? Dom skiljer sig en del på pappret från andra skum (och det är två olika varianter).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.