Byggahus.se
Håller som bäst på att själv bygga fritidshus i Sthlms skärgård och nu börjar det bli dags för att beställa fönster. Jag har av flera olika byggare fått rekomendationen: Tanumsfönster. Vi tänker oss modellen Profil som är helt i trä, ingen aluminiumbeklädnad.

Är det någon som har erfarenheter av detta fönster och/eller leverantör?

Tack!
 
Beställ med rostfria beslag, de vanliga elförzinkade rostar.
 
Jag har bara hört gott om Tanumsfönster,Verkar vara lite kraftigare,byggda för tuffare kustklimat och med en fin kvalitetskänsla.
 
Jag har byggt i Stockholm och valde Tanums kulturfönster och har problem med att färgen spricker, detta började hända ca 3 - 3,5 år efter installation (Byggstart 2003). Jag har sedan dess försökt diskutera med Tanumsfönster om detta är deras definition på hög kvalitet.

De har konsekvent undvikit att svara på frågan, deras enda kommentar är att garanti på ytskikt är 2 år och att det verkar vara dags för ommålning.

Jag har varit i kontakt med deras VD, säljare och supportgrupp, samma undanglidande från samtliga.

Det är snygga fönster och funkar bra i övrigt, men relativt dyra och utger sig för att hålla en hög kvalitet och vara utfprmade för ett tufft västkustklimat, då borde inte färgen spricka och släppa i Stockholm efter så kort tid.

Jag avråder från Tanum
 
Inga roliga nyheter...

Vi som precis lutade att ha kultur- istället för profilfönstret efter att ha varit och tittat på de olika modellerna.

Frasse: I vilken utsträckning har färgen spruckit? Gäller det samtliga fönster eller endast ett par "måndagsexpemplar" på utsatta ställen?

Jag tänkte höra med Tanumsfönster om detta för att se om de har gjort någon förändring av ytskiktet sedan dess.

När det gäller profilfönstret visade det sig att glaslisten på fönstrets utsida är av "kompositmaterial". Jag antar att det är plast, vilket jag inte gillar. Hur åldras den listen med avseende på färg etc. Hur ser det ut när fönster skall målas om?

Tack för svaren!
 
Ö-byggarn, du har ett PM
 
kompositlisten åldras inte alls. du behöver förmodligen inte måla om fönstret på många många år men när du gör det är det bara att måla allt utom listerna(svårt med kulörbyte..)

förövrigt tycker jag att tanumsfönter är en riktig kvalitets produkt. bland dom bättre!
 
När vi flyttade in i vårt hus hade gamla ägaren bytt några fönster till Tanumsfönster, detta gjordes år 1999. Fönstren är i mycket bra skick och nu när vi ska bygga ut huset har vi beställt nya från Tanumsfönster m.a.o är vi nöjda med dom som redan suttit i huset i 9 år!
 
Det är intressant att höra att ni har bra erfarenheter av Tanumsfönster och bra för er. Jag fick också bra referenser, delvis därför valde vi Tanum.

Det visar ännu mer att det är nåt som inte stämmer med våra, men det vill inte tillverkaren hålla med om.

För mig är kvalitet inte bara en leverans, det är när det inte funkar och man tar tag i det som man visar verklig kvalitet.
 
Fick en offert från Norlux idag som enligt säljaren lär ingå i samma koncern som Tanumsfönster. Där vart vi lovade 10års garanti på de flesta delarna.
Får se dock om vi går vidare med detta eller monterar Elitfönster själva.
Hårda funderingar.
 
Bumpar upp tråden, är det fler som har erfarenhet av tanums fönster?
 
jag fick en hyfsad offert på Tanumsfönster på mail idag. Jag skulle önska få mer feedback från Er som valt dessa fönster innan jag lägger order. Valet för mig står just nu mellan Tanum och ERA-fönster. Någon som har erfarenhet och kan ge mera råd?
 
Vi har tanums fönster (trä med spröjs) och de har suttit monterade i drygt sju år nu. Färgen började spricka redan förra året (möjligen också året innan det, dvs 2007) och vi måste måla om. Jag har varit i kontakt med ett par målare och dom tycker inte att moderna fönster skall behöva målas om efter 6-7 år.
 
Hej! Idag har vi haft en snickare här som mätt och skall räkna på fönster. Snickaren installerar Tanum- och Elitfönster. Vi har redan fått pris på Elitfönstrena och för totalt 12 st (3 st med två mittstolpar, 6 st med en mittstolpe, ett råglas och två st små 50 moduler) till ett pris av 65.700 kronor. Då är alltså inte jobb inräknat. Vi har även fått pris ifrån Mockfjärdsfönster och de vill ha 83.900 för bara fönstrena. Gisab ville ha 78.000 för jobb och fönster, de sköter allt som att frakta bort fönstrena och grovstädar. Det enda vi åtagit oss är invändiga lister. Nu väntar vi bara på priset för Tanum, vilket gav mig ett pålitligt intryck.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av Gisab fönster, eftersom de var så mycket billigare än de andra hitills och då med jobbet inräknat. Deras fönster har ju U-värde på 1.3, men har fått höra att i mellansverige bör man inte gå under 1.2 i ett 50-tals hus med självdrag. Oj, nu blev det mycket kuriosa men min fråga: - Är det någon som har erfarenheter av Gisab?

Mvh
Ola
 
H
Hade också en offert på Tanumsfönster men de var svindyra och de sägs att de är skramliga.

Köpte Elitfönster med aluminium, tysta och täta.
Tittade på tester på nätet och Elitfönster hade fått best i test.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.