Byggahus.se
Tjo!

Har precis monterat ner ett gammalt bastuagg i källaren.
Kabeln från centralen var säkrad med tre porslinsproppar och innehåller fyra ledare, 9-10 tunna trådar och vad som verkar vara en blymantel??? (vad är det för kabel, EKLK-typ?)

Skall väl inte vara några problem att återanvända den och grena ut till tre uttag med en fas till varje?
 
Det är väl en ekkl, med en fyrledare får du lite problem du behöver tre faser, en nolla och en skyddsjord och då räcker det inte med 4 tråd utan du måste ha 5 trådar
 
Mikael_L
bronson skrev:
Skall väl inte vara några problem att återanvända den och grena ut till tre uttag med en fas till varje?
Inte 100% säkert men åtminstånde mycket troligt att det är en dålig ide att göra som du tänkt.
Lite bättre blir det om du byter till automatsäkringar och sätter en treplig samt har jordfelsbrytare monterad.

Sen är det som elmont skriver, en tråd för lite. Beroende på färgerna i din kabel skulle det möjligen kunna gå att dra två st faser i denna kabel om ovanstående villkor är uppfyllda.
Men även om denna installation till sist precis nätt och jämt skulle bli laglig vore det trots allt mycket bättre och elsäkerhetsmässigt snyggare om du drog 3 st nya 3g1,5 kablar ner. Går det att göra så utan större problem så är det det allra bästa rådet.

Jag avråder, och jag tror att de behöriga elektrikerna här också gör det.

Om du klarar dig med endast en fas, så ser iaf jag inget i hinder i att använda kabeln med en tråd oanvänd, såtillvida färgerna i kabeln är de rätta.
 
byt ut den gamla mökkabeln och sluta snåla!
 
Inne i bastun ska du ha silikonkabel. 5G2,5 tycker jag. Gammla kablar återanvänds inte. I gamla kablar finns massa skit. bly mm. leverera den på din sopstation och köp en ny.
 
en del aggregat rekommenderar vanlig gummikabel. det blir inte speciellt varmt ner vid golvet och i kopplingsutrymmet på aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.