Byggahus.se
Vilken kontaktor skall jag ha och hur kopplas den?

Jag vill ha en ”styrning” som stänger en viss effektkälla om en annan säkring går.
(hoppas ni förstår vad jag menar).

Förklarar igen…

Jag har en effektkälla (Nr 1) som genererar el (3 fas 16A) trots att en annan effektkälla (Nr 2) 3 fas 16a) slutar generera el.
Alltså… När effektkälla Nr 2 slutar generera el vill jag att även effektkälla Nr 1 skall sluta.

Jag brukar handla el-prylar på www.expressel.se Så gå gärna in där och gör en sökning efter det jag behöver.

Jag vore tacksam för lite hjälp och tips i denna fråga.
 
Lyfter tråden och förklarar ytterligare.

Effektkälla 1 är ett dieselagregat som ej klarar hela hushållet.

Effektkälla 2 är min nätleverantörs.

Skulle effektkälla 2 lägga av, vill jag att effektkälla slutar ge ström till sin egen normcentral.

Vad jag förstår, så måste jag ha en kontaktor som bryter strömmen i effektkälla 1 om effektkälla 2 slutar ge ström.

Det jag så gärna vill veta är:
Vilken kontator skall jag använda?
Hur kopplas denna?
 
Det finns färdiga lösningar för detta!
Du får inte (bör) koppla ihop något eget eftersom det då finns risk att du matar ut spänning "bakvägen" i nätägarens nät. Detta är reglerat i föreskrifter och diskuterat i tidigare trådar främst av lantbrukare i samband med stormen gudrun och de strömavbrott som följde.

Du måste alltså ha en bypass (omkopplare) som är godkänd.
 
Frågan är fortfarande vilken utrustning och hur jag skall koppla denna för att låta ett strömavbrott på källa 2 stänga av elflödet på källa 1
 
Googla på reservkraft omkopplare. Det finns massor med lösningar och jag tipsar gärna, men informationen finns därute!

t.ex. http://www.garo.se/broschyrer o prodbl/rko.pdf
Denna är manuell men givetvis finns det mängder som växlar om automatiskt. SÖK!
 
Jag tackar för dina tips Carl, men jag tor att vi missuppfattar varandra. Detta beror nog på mig och min dåliga förklarning.

Glöm hur och varför.

- Jag har 2 oberoende strömkällor.
- Strömkälla 1 och strömkälla 2.
- Dessa strömkällor matar ström till varsin normcentral.
- Om ingen ström kommer till strömkälla 1 vill jag att även strömkälla två slutar.

Vad jag förstår så måste jag då ha en typ av relä (kontaktor).
Något som tillåter strömkälla 2 att förbruka el endast om det finns el på strömkälla 1 och ej tillåter om det är strömlöst på strömkälla 1.


Kan även berätta att dessa installationer finns efter inkommande el-ledning och mätare.

 
Ranchn skrev:
Jag tackar för dina tips Carl, men jag tor att vi missuppfattar varandra. Detta beror nog på mig och min dåliga förklarning.

Glöm hur och varför.

- Jag har 2 oberoende strömkällor.
- Strömkälla 1 och strömkälla 2.
- Dessa strömkällor matar ström till varsin normcentral.
- Om ingen ström kommer till strömkälla 1 vill jag att även strömkälla två slutar.

Vad jag förstår så måste jag då ha en typ av relä (kontaktor).
Något som tillåter strömkälla 2 att förbruka el endast om det finns el på strömkälla 1 och ej tillåter om det är strömlöst på strömkälla 1.


Kan även berätta att dessa installationer finns efter inkommande el-ledning och mätare.
Om dom matar var sin central, så varför måste den ena sluta om den andra inte kan levera effekt?
Som du beskriver det är det ju två sepparata system, varför inte fortsätta att ha det så?
 
sverre skrev:
Om dom matar var sin central, så varför måste den ena sluta om den andra inte kan levera effekt?
Som du beskriver det är det ju två sepparata system, varför inte fortsätta att ha det så?
Min tanke var att "om" säkringen i strömkälla 1 går så går även elpatronen till pannan. Cirk-pumpen som ligger på strömkälla 2 kommer att gå i onödan.

Så min fråga är fortfarande den samma
 
då ska du ha en kontaktor som sitter i centaral 1 och bryter all ström i densamma manöver strömen ;som gör att den drar ; skall komma från central2
kraftenkopplas
l1=fas1 in
3= fas2in
5=fas3in
2=fas1ut
4=fas2ut
6=fas3ut
A1=nolla från central2
A2=fas från central2
exempelvis denna från expressel
32 792 01 7,5kW. 18A AC3. 1 sl hj-kontakt. M-spänning 230V
 
Ranchn skrev:
Min tanke var att "om" säkringen i strömkälla 1 går så går även elpatronen till pannan. Cirk-pumpen som ligger på strömkälla 2 kommer att gå i onödan.
Då borde väl manöverströmmen komma från central 1 och kontaktorn sitta i central 2?
 
CyberStoffe skrev:
Då borde väl manöverströmmen komma från central 1 och kontaktorn sitta i central 2?
oki då :p
 
El_-micke skrev:
då ska du ha en kontaktor som sitter i centaral 1 och bryter all ström i densamma manöver strömen ;som gör att den drar ; skall komma från central2
kraftenkopplas
l1=fas1 in
3= fas2in
5=fas3in
2=fas1ut
4=fas2ut
6=fas3ut
A1=nolla från central2
A2=fas från central2
exempelvis denna från expressel
32 792 01 7,5kW. 18A AC3. 1 sl hj-kontakt. M-spänning 230V
Tack så mycket!

Dock en fundering.
Att A1=nolla är ok, men vad menas med A2=fas.

Det finns ju 3 faser??? Fast åt andra sidan så är det bara styrström.
 
Normcentralen jag har som denna kontaktor skall monteras i är en 1-radig central med huvudbrytare och jordfelsbrytare, samt 6 aut.säkringar (16A)

Var på DIN-skenan skall kontaktorn monteras? Före huvudström?, före jordfelsbrytare? eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.