Byggahus.se
Hej!

Behöver en kontaktor/relä för att styra en 3-fas elpatron. Vill styra med en smart home-puck som slår av och på.

Har hittat denna kontaktor billigt men jag begriper inte utifrån märkningen om den är NO eller NC (eller både och beroende på vilka plintar man kopplar)?

Andra tips som inte kostar 600:-?
 
  • Elektrisk kontaktor, tekniska specifikationer, svart och blått, måttmarkeringar, CE-märkning, märke Heschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lägger ju patron på l1, l2, l3 och styrsignal på a1 o a2. Då är det NO.
övriga anslutningar är option
 
n0ir n0ir skrev:
Hej!

Behöver en kontaktor/relä för att styra en 3-fas elpatron. Vill styra med en smart home-puck som slår av och på.

Har hittat denna kontaktor billigt men jag begriper inte utifrån märkningen om den är NO eller NC (eller både och beroende på vilka plintar man kopplar)?

Andra tips som inte kostar 600:-?
Använd du den du visar det går fint den är alltid NO på huvudpolerna dvs mellan 1-2, 3-4 och 5-6 som du använder i ditt fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Använd du den du visar det går fint den är alltid NO på huvudpolerna dvs mellan 1-2, 3-4 och 5-6 som du använder i ditt fall.
Men det går inte att koppla så den är NC? Jag vill helst att den slår på när man strömsätter styrningen, men om det blir något knas med smart home-pucken hade det varit bra om patronen inte brassade på...
 
NC då ska den fungera baklänges, finns sådana med, men bara som styr och inte som kraft. Det med patron brassar på, finns väl en termostat med i spelt som reglerar värme eller vad det nu är.
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
n0ir n0ir skrev:
Men det går inte att koppla så den är NC? Jag vill helst att den slår på när man strömsätter styrningen, men om det blir något knas med smart home-pucken hade det varit bra om patronen inte brassade på...
Normally Closed betyder att kontakterna är slutna när spolen är strömlös.

Det du vill ha är NO, dvs att kontakterna är öppna tills spolen får ström.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
n0ir n0ir skrev:
Men det går inte att koppla så den är NC? Jag vill helst att den slår på när man strömsätter styrningen, men om det blir något knas med smart home-pucken hade det varit bra om patronen inte brassade på...
Det är NO (normalt öppna kontakter vid spänningslös spole) du vill ha då och precis som den i din länk är dvs när pucken ger spänning till kontaktorn sluts matningen till patronen. Eventuella skydd tex mot övertemperatur ska du lägga lokalt oberoende som en termostat med manuell återställning i patronen. Ofta är det minst med en sån funktion när man skaffar en elpatron.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Perfekt! Då lär vi med den där och hoppas det fungerar. Tack för hjälpen!
 
Ska du sätta i en panna så finns det plats och in separat kapsling, men i en modulcentral är den för hög
 
J jonaserik skrev:
Ska du sätta i en panna så finns det plats och in separat kapsling, men i en modulcentral är den för hög
Det är en gammal elcentral med porslinssäkringar så den måste oavsett vad monteras i en separat låda bredvid.
 
Fick hem min kontaktor och den verkar fungera som den ska. Trefas in på L1, L2 och L3, styrning (230V) in på A1 och A2 och matning ut på T1, T2 och T3.

Det enda jag inte riktigt förstår är vad man ska använda den fjärde och sista plinten (13 NO och 14 NO) till? Neutralledare? Någonting annat som behöver en sluten krets när kontaktorn är strömsatt?

Bonusfråga; vad är den högsta effekten som kontaktorn är specificerad för? 7,5kW med trefas 400V?

https://www.amazon.se/-/en/Heschen-CJX2-1810-Contact-Coil-220V/dp/B07MMQ23F3
 
Det är en hjälpkontakt som du kan använda till t ex indikering för att veta om kontaktorn är dragen eller liknande funktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den 13 -14 NO sluter och den kan du använda för att ge en signal till något som kan indikera att kontaktorn är till. Ska inte användas för krafttillslag, bara styrning eller indikering.
Specad för 18 amp 7,5 kW vid 380-400 Volt AC 3 och räcker nog gott till ditt behov.
 
Är det per fas eller den totala effekten för alla tre faser tillsammans? Hade tänkt att styra en elpatron (9kW) men det blir ju för mycket om det är 7,5kW totalt... 3x16A säkringar om det spelar någon roll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.