Byggahus.se
Inte direkt en el-fråga men eftersom svaret förmodligen är det samma för elrör så provar jag här först. :)

Ska dra lite VP-rör för ethernet- och antennkablar på vinden innan jag tar in folk för att spruta lösullsisolering i sommar.

Funderade på om man bör lägga rören i isolering eller ovan isolering. Om man drar ovan isolering så borde det väl finnas risk för att få kondens som rinner ner i rören, eller är det snarare ett teoretiskt problem?

Hade ju varit kul om man kunnat komma åt rören i framtiden om man skulle behöva det...
 
Dina tankar kring kondens är helt riktiga, risken finns. Dock har diskussionen varit uppe i forumet ett antal gånger och kontentan tolkar jag som att det inte är någon som har haft ett faktiskt problem med kondens, även om det rent teoretiskt skulle kunna vara det.
 
Det förekommer att det bildas kondens, tätar man den en änden så minskar risken.
Lämpligen den övre så du inte får ett rör fullt av vatten om det skulle bli kodens ändå.
 
Enligt en elektriker jag pratat med är detta ett konkret problem. Särskilt om man har rör som går ut och in i isoleringen. I värsta fall fyller man kopplingsdosorna med vatten.
 
Har rören ovan isolering här och ingen kondens men det rätta sättet att göra det på är att dra rören under isoleringen. Ska man vara riktigt ordentlig ska de tom vara på insidan om fuktspärren.
 
jag har sett hur det runnit ur apparatdosorna när rörenvarit dragna ovanför isoleringen, nu var det i ett nybygge med mer fukt än normalt inomhus. i mitt hus har någon stjärna dragit upp rören i ekonomidelen under nock! jag tok ut en kabel ur ett sånt rör, sen när jag skulle stoppa in en kabel senare så hade det frusit igen! och det med normal inomhusfukt, så dra du rören under isoleringen.
du kanske kan dra in kablarna så behöver du väl inte komma åt rören sen? eller dra flexslang med fördragen coax och data, det går fortast men kostar lite mer.
 
Har rör ovanför isoleringen och har kondens i dem. Märkte det när jag skulle dra om en del. Det hade inte runnit längs kabeln, men när jag började dra i den kom det en del vatten. Har man slang lär det behövas en hel del kondens innan det rinner ner i dosan. Med VP-rör lär risken vara större.
 
Se där, att det var så många som hade erfarenheter av kondens i rören hade jag missat. Man lär sig något varje dag =)
 
Det där måste väl ha att göra med om det rör sig luft genom rören. Risken för kondens är väl större om man har övertryck på övervåningen, då pressas ju fuktig rumsluft ut och kondenserar i rören. Täpper man till till rören, som vedeldaren föreslår, så är väl problemet löst.
 
Saxpy skrev:
Hade ju varit kul om man kunnat komma åt rören i framtiden om man skulle behöva det...

Varför skulle det vara behov av det? De rör som sitter inne i väggarna i övriga huset kommer du ju inte åt så lätt? Det borde vara enklare på vinden även om man måste lyfta på isoleringen?
 
mlkjhr skrev:
Varför skulle det vara behov av det? De rör som sitter inne i väggarna i övriga huset kommer du ju inte åt så lätt? Det borde vara enklare på vinden även om man måste lyfta på isoleringen?
Tja, om man nån gång skulle behöva det... :) Det skall sprutas ekofiber så man rotar ju inte så gärna runt i det när det väl är på plats.

Men det låter ju som om jag bara ska dra in rören under/i isoleringen och inte bekymra mig så mycket efter det.
 
Saxpy skrev:
Tja, om man nån gång skulle behöva det... :) Det skall sprutas ekofiber så man rotar ju inte så gärna runt i det när det väl är på plats.

Men det låter ju som om jag bara ska dra in rören under/i isoleringen och inte bekymra mig så mycket efter det.
Precis, kondens kan vara ett problem, men det är inte överhängande om man bara har isolering på rätt sida.

Men det som kan vara bra att vara noggrann med med tanke på att du inte kommer åt rören på ett enkelt sätt är att se till att skarvarna, muffarna på VP-rören håller. Använd sådana med bleck och/eller tejpa med eltejp så att framtida omdragningar inte riskerar att separera rören.

Själv ställdes jag inför det problemet när rören separerats i trossbotten. Bara att finna en ny väg mellan dosorna, vilket inte är så lätt alltid.
 
montera trådstege inomhus så slipper man bekymra sej....:D
 
pellefant skrev:
montera trådstege inomhus så slipper man bekymra sej....:D
Blir säkert skitsnyggt! :D

Men man kan ju sänka taket! :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.