Byggahus.se
Vilka produkter räknas idag som ok enligt de kommande reglerna om självhärdande lim?

Har letat men inte riktigt hittat nån produkt som tydligt visar att de är självhärdande.
 
skulle tro att alla 2 komp är härdande
 
Jo, det förstår jag. Problemet är att jag inte hittar produkter där det tydligt framgår att det är 2k.

2K i min värld är att man blandar 2 komponenter oftast en bas och en härdare som när de blandas därefter självhärdar.

Tittar man på t.ex LIP så är det ju två komponenter (rapid cement och folie lim) som blandas ihop. Är denna kombination då självhärdande?

Då jag på Google söker efter t.ex tätskikt 2k ger det inte träffar på de vanliga varumärkena. Inte heller tätskikt lim 2k.
Även sökning på tätskikt självhärdande ger dåligt resultat.

Är det jag som är trög eller är dessa produkter svårt att hitta?
 
Som vanligt i byggbranschen är dokumentationen askass. Men just LIP är 2 komp
 
Ardex har sin Tricom duk som man kan limma upp med vanlig gucka, man kan limma våderna med överlapp och sen limmar man överlappet med 7+8, man kan även limma våderna med 7+8 om man vill
Man limmar även ev remsor med 7+8
 
Du kan nog utgå från att alla lim som kräver att du blandar två komponenter är självhärdande, annars hade de troligen blandat ihop dessa ingredienser på fabriken åt dig.

Det finns epoxy-varianter och cement-varianter (och troligen fler). För Epoxy är det bas och härdare. För cementbaserade 2-komp är det mer så att vätskan (vattnet) i tätskikts-geggan binds till cementen istället för att avdunsta. Eftersom avdunstningen är oerhört långsam mellan två täta membran (skarvar och överlapp) så är det bättre att köra med t.ex. LIP där vattnet binds till kalken i cementen istället.
 
Sopro limmar sitt foliesystem med självhärdande enkomponentslim, Racofix.

Finns på burk eller patron.
 
Julefrid skrev:
Sopro limmar sitt foliesystem med självhärdande enkomponentslim, Racofix.

Finns på burk eller patron.
Det är väl just denna typen av lim som INTE blir tillåtet efter sommaren? Det är inte självhärdande, då hade det härdat i burken och inte gått att lagra i 12 månader. Det härdar med avdunstning av lösningsmedlet (eller kontakt med syre) vilket har visat sig dåligt då man fogar membran eftersom de är så pass täta.
 
Andreas Lundgren skrev:
Det är väl just denna typen av lim som INTE blir tillåtet efter sommaren? Det är inte självhärdande, då hade det härdat i burken och inte gått att lagra i 12 månader. Det härdar med avdunstning av lösningsmedlet (eller kontakt med syre) vilket har visat sig dåligt då man fogar membran eftersom de är så pass täta.
De lim som blir förbjudna är de som är vattenlösliga, sådana som från början är utblandade med vatten. Lim utav den typen måste torka med hjälp utav luft som kan transportera bort själva fukten ur limmet. Alltså ett lim som härdar genom uttorkning.

Racofix däremot är utav den typ som reagerar med den fukt som finns i luften runt omkring oss och härdar därmed kemiskt. Den lilla mängd fukt som kommer i kontakt med limmet under utstrykningen är fullt tillräcklig för att sätta igång processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.