Byggahus.se
Hej,
Vi har en isolerad gjuten platta på mark och jag undrar om det inte längre finns rollbart tätskikt utan folie?
Måste man använda sig av folie idag i en tvättstuga? Så mycket enklare att bara rolla ut en massa och vara klar.

Mvh
 
Lägg plast matta så slipper du folie i tätskikt , sen varför gnälla över att behöver lägga folie när det är en säkerhet för fukt i huset /platta
 
R Rickard.lj skrev:
Lägg plast matta så slipper du folie i tätskikt , sen varför gnälla över att behöver lägga folie när det är en säkerhet för fukt i huset /platta
För det första är det ingen säkerhet bara för att det är folie, går ju att få glipor i den metoden också.
För det andra så vill jag inte ha plastmatta, jag har köpt stenmaterial.
För det tredje så gnäller jag inte, jag ställer en fråga. Återgå till din lördagsgrogg, istället för att irritera dig på frågan.

Verkar ju finnas en del godkända rollbara system ändå (för att nämna några):

https://www.keypart.se/bkr/Monteringsanvisningar/Schonox_Rollbart_Monteringsanvisning_20220524.pdf
https://www.keypart.se/bkr/Monteringsanvisningar/Biltema_R_Monteringsanvisning_20211001.pdf
https://www.keypart.se/bkr/Monteringsanvisningar/ByggMax_Rollbartsystem_20210520.pdf

(för andra med samma frågeställning)
 
  • Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
Svarade bara,,

Om du ha utan folie kan man ha ett diffisions öppet 1KDS , mest källare med tillskjutande fukt, annars är de att köra 1lager HA sen folie, skarvar skall förslutas med IFix 2 komp lim , men ja absolut blir de säkert tätt med 3 lager HA å
 
Claes Sörmland
Bara att köpa hem och gegga på:

https://www.k-rauta.se/produkt/fuktsparr-casco-aquastop-1l/7311980124109

Du får läsa manualen när man kan använda rollbart system. När jag läste för några år sedan så gällde det massiva konstruktioner (betong/murat) som hade fuktsäkerhetsprojekterats, d v s där det lägre ångmotståndet i ett rollat tätskikt jämfört med film inte spelar någon roll för underliggande material.

Men en tvättstuga? Hur ofta ska golvet vattenbegjutas under dess livslängd? 20 gånger?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det som är nackdelen med rollade tätskikt är att det inte går att reparera dem, t.ex. vid ett utbyte av en trasig klinkerplatta utan då måste hela golvet med uppvik göras om.

Det är bra att välja ett system som klarat av Länsförsäkringars test: [länk]
Varför skulle länsförsäkringars test vara måttstock? Så länge man följer kraven och installerar enligt anvisning ser jag inte att man skulle nekas ersättning vid ett eventuellt försäkringsärende.
Vi kommer lägga 20mm kalkstensgolv, ska rätt mycket till för att det ska gå sönder. Så jag är inte så orolig över att jag någon gång ska behöva byta ut en del av golvet.
Det är en tvättstuga, det är enbart vid olycka som golvet kommer vattenbejutas. Så jag känner mig rätt trygg i ett rollbart system.
 
Även Biltema har ett godkänt rollat tätskikt.
 
BirgitS
X xLnT skrev:
Varför skulle länsförsäkringars test vara måttstock? Så länge man följer kraven och installerar enligt anvisning ser jag inte att man skulle nekas ersättning vid ett eventuellt försäkringsärende.
Även om man får ersättning så är det ju väldigt besvärligt och tidsödande att råka ut för en vattenskada. Så vitt jag såg fanns det rollade system bland de godkända i testet. Men naturligtvis är det upp till dig vilka risker du vill ta.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
A AG A skrev:
Även Biltema har ett godkänt rollat tätskikt.
Ja, jsg länkade till deras produkt något inlägg längre upp.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Hej.
Får jag väcka liv i den här tråden.
Jag håller på med en tvättstuga. Det är betongbjälklag på andra våning så vi utfår från att det är torrt och stabilt i utgångsläget.

Räcker det alltså med den flytande fuktspärren, utan folie? Även i hörn?
Och sedan kan jag lägga på klinker, till exempel?
 
Claes Sörmland
H henmosen skrev:
Hej.
Får jag väcka liv i den här tråden.
Jag håller på med en tvättstuga. Det är betongbjälklag på andra våning så vi utfår från att det är torrt och stabilt i utgångsläget.

Räcker det alltså med den flytande fuktspärren, utan folie? Även i hörn?
Och sedan kan jag lägga på klinker, till exempel?
De flesta system har ju hörnvinklar i nån poröst fibermaterial som det ska guckas på. Då kommer också tätskiktet upp 10 cm på väggen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hej,
Vi har en isolerad gjuten platta på mark och jag undrar om det inte längre finns rollbart tätskikt utan folie?
Måste man använda sig av folie idag i en tvättstuga? Så mycket enklare att bara rolla ut en massa och vara klar.

Mv
X xLnT skrev:
Hej,
Vi har en isolerad gjuten platta på mark och jag undrar om det inte längre finns rollbart tätskikt utan folie?
Måste man använda sig av folie idag i en tvättstuga? Så mycket enklare att bara rolla ut en massa och vara klar.

Mvh
Rollat ej tillåtet idag på träkontruktion men ok för betong har jag för mig. Så är väggar o golv betong, leca etc så ok. Kolla på gvk rådet annars
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oj, snabba svar, tack.

GVK har jag försökt läsa men hittar inget definitivt svar om det räcker med flytande fuktspärr? Eller hittar någon det svart på vitt?

OK, så vinklar och flytande fuktspärr då?

Det är betonggolv med gipsväggar. Som jag tolkar GVK så räcker det med uppdrag 100 mm i tvättstuga.
 
BirgitS
H henmosen skrev:
Hej.
Får jag väcka liv i den här tråden.
Jag håller på med en tvättstuga. Det är betongbjälklag på andra våning så vi utfår från att det är torrt och stabilt i utgångsläget.

Räcker det alltså med den flytande fuktspärren, utan folie? Även i hörn?
Och sedan kan jag lägga på klinker, till exempel?
Och väggarna består av?
Det rollade tätskiktet förutsätter att det inte sker några rörelser i golv-vägg-vinkeln, men om väggarnas stomme är någon sorts träkonstruktion så är det ju stor risk för att det rör sig där med årstiderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.