Byggahus.se
I ett av gårdens hus kommenterade besiktningsmannen vid köpet att det nog saknades tätskikt i badrummet. Det står som kommentar i vår försäkring att den på grund av saknat tätskikt inte täcker vattenskada i just det badrummet. Med tanke hur de som bodde innan oss skött och reparerat är det inget som är förvånande. Vi har satt in duschkabin där och hållit våra tummar.

Nu fick vi vattenskada där och jag ringde försäkringsbolaget för att anmäla för säkerhets skull. De sa att nu kan vi ju kolla om det verkligen saknas tätskikt och om det gör det, så gäller inte försäkringen. På måndag kommer firman som ska renovera för att se och jag förberedde genom att ta bort duschkabin och lyfta på det lösa plattan där det var blött.

Jag kan inte se något som ser ut som tätskikt. Kan någon annan göra det. Om inte behöver vi ju inte ens fundera på ersättning utan kan gå vidare direkt och renovera utan att vänta på någon besiktningsman. Ber om ursäkt för smutsen, men vi hyr ut huset så det är inte mitt klägg.

Gammalt trähus, övervåning, de som gjorde badrummet någon gång mellan 2005 och 2015 har garanterat inga certifikat och troligen inget arbetstillstånd. Förra ägaren sa 2016 att "det är nyrenoverat av proffs", men han ljög om precis allt så det betyder inget.


Öppnat golv i ett badrum med synliga limrester där en platta har tagits bort, ingen synlig vattentätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen golvbrunn i ett badrum utan synligt tätskikt, omgivet av skadade och smutsiga plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild på en avlägsnad duschplatta som avslöjar en smutsig och fuktig yta utan synligt tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis att glömma allt om försäkring och starta om på ruta ett med allt. Säkert en anfrätning av bärande bjälklag med.
 
Den där brunnen och kaklet runt tar nog priset för sämsta möjliga genom alla tider tyvärr. Förra ägarna gillade att supa och renovera samtidigt!
 
  • Gilla
  • Haha
Ludde Jakobsson och 4 till
  • Laddar…
Anade att ingen annan skulle se tätskiktet heller. Då är det bara att köra på med firman som kommer och kollar på måndag.

Kul att hyra ut hus. Inte så att någon som hyrt sagt till så fort de upptäckt att något gått sönder, utan de väntar tills det börjar bli dags att flytta och då kommer det fram. Jag gissar att badrumsrenoveringen kostar ungefär vad vi får in i hyra på två år.
 
Troligtvis inget skikt, det ska då finnas under fixen, men kan bara undersökas på plats.
 
Ifall det inte framgick tydligt nog av de förra bilderna, kommer svaret här:

Öppet golv med exponerade rör, ingjuten värmekabel och rörig kabeldragning, ingen tätskiktning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget som helst tätskikt. Det var tydligen för jobbigt eller dyrt. Däremot hade de lagt tid och pengar på att gjuta in en värmekabel, fast efter det tog orken helt slut. Ingenting var inkopplat eller ens möjligt att koppla in då både kabel och anslutning var ingjutet. Att resten är en sörja av lappat, nödlöst och blandade material är kanske inget som förvånar.
 
Hur går du vidare nu?
 
Det var kanske tur att de inte kopplade in golvvärmen.
 
Jag förstår inte vitsen att lägga ner arbete och en massa pengar på att göra något som bara slutar i vattenskada. På bilden ser det ut som det är kaklat och målad väv?

Ett tips om du vill göra delar av jobbet själv. Du skulle kunna göra badrummet antingen med plastmatta på golvet eller klinker med golvvärme. Sedan Fibo våtrumsskivor på väggarna. Det går snabbare att göra än kakling och det blir nog billigare också. Gör du jobbet själv så vet du att det bli rätt gjort. När vi renoverade på landet så använde vi just plastmatta och Fibo våtrumsskivor. Det ser nästan ut som kakel vid en snabb anblick.

Renoverat badrum med kaklade väggar, toalett, handfat, och fönster som visar grönska utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://fibo.se/
https://fibo.no/content/uploads/202...nstallation-instructions-Web-only-SE-0221.pdf
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur går du vidare nu?
Juridiskt inte alls. Jag fortsätter vara småsur på idioten som vi köpte gården av och är rätt nöjd med att inte ha med honom att göra längre.

Om en vecka kommer de och river allt och bygger nytt badrum.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bortsett från det saknade tätskiktet, så ser det ut att vara fel med golvspånskivan också. Den skall ha helt stöd under alla kanter. Både vid väggen och runt golvbrunnen. Brunnen skall dessutom vara förankrad i bjälklaget, vilket inte heller syns på bilderna.
 
@ClasseClas
Tack för bra tips, men vi lägger ut allt. Det är för många andra saker som ligger i kön. Eftersom vi hyr ut det huset vill jag ha alla intyg som försäkringsbolaget kan vilja ha när något händer.

Bra timing att brorsan just får sitt badrum fixat och är helnöjd med företaget som gjort det, så de fortsätter här direkt när de är klara hos honom.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.