Byggahus.se
Jag har en undran. Fick frågan från en bekant att hjälpa denna att sätta upp en duschhörna (två duschdörrar som bildar en hörna). Kanon tänkte jag, har du förberett för det. Så klart inte.;)
Frågan är då. Finns det något bra sätt att sätta upp denna hörna, dörrar?:confused:

Tacksam för tips och idéer
 
Med mina dörrar följde en idiotsäker instruktion. Finns ingen sådan? (Kul om dörrarna möts någonstans...
 
Men är det inte bara att mäta exakt samma avstånd fråm hörnet, samt att kolla med vattenpass så att de sitter rakt, golvet brukar ju bukta en del runt golvbrunnar pga fallet. Eller har jag missat något, hur svart ska det vara?

Glöm inte silikon i borrhålen bara! Vissa duschväggar kan man montera enbart med silikon, kolla upp det först så slipper ni kanske borra.

MVH
Henrik
 
Jag var kanske lite otydlig. Jag menar infästningen i väggen. Bakom kaklet finns bara gipsskivor.
 
T
Besserwissern skrev:
Jag var kanske lite otydlig. Jag menar infästningen i väggen. Bakom kaklet finns bara gipsskivor.
Bästa men kanske inte det lättaste är nog att öppna väggarna ifrån andra rummen och kortla därifrån.Men den ena eller båda väggarna är väl förstås ytterväggar.

Det verkar i alla fall vara utfört enligt dom nya reglerna utan plyfa:).
 
Ja, det är gjort enligt nya reglerna (och det är ju jättebra). Och du har helt rätt att en vägg är yttervägg.

Jag hade hoppats på någon enklare metod! :)
 
Nej det är tydligen inte gjort enligt dom nya reglerna... ;) för då hade det redan suttit en regel där dörren ska fästas...

Jag skulle nog sattsa på att limma upp dörrarna ev. med 1 skruv (molly kanske?) högst upp
 
Ericc
Besserwissern skrev:
Ja, det är gjort enligt nya reglerna (och det är ju jättebra). Och du har helt rätt att en vägg är yttervägg.

Jag hade hoppats på någon enklare metod! :)
Tycker nog att du ska gå telabs linje, och har du jättetur är det stående panel på utsida fasad.

Hålla på med molly eller skruv a på insida gips är inte att föredra, och du tar avsteg från reglerna då!

Jag tror inte heller att det finns något lim som håller profilerna på plats.

Reglerna är lite felriktade då det kanske hade varit bättre med kortlingar mellan reglarna med plywood innan våtrumsskivan.

Bara att riva och köra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.