Vi har precis fått monterat duschdörrar, runda 80x80, som skall kunna vikas in mot väggen för att spara plats när duschen inte används. Hade tidigare bara duschdraperi. Vi har inte monterat själva.

Nu har vi noterat 2 utmaningar, som jag hoppas på förslag till lösning på. Företaget som monterade får självklart fixa det, jag är mest intresserad av att höra synpunkter på vad som är problemet, och lämplig lösning.

1) De kommer ut en del vatten när man duschar. Det rinner inte så långt ut på golvet/i rummet, pga hyfsat bra fall i golvet. Rinner tillbaks rätt snabbt efter duschen. Det ser ut som det ”regnar” ut, och sen rinner tillbaks, antar att glipan under dörren är för stor? Kanske hade det varit ideellt med större duschhörna, så att dörrarna hamnade på ett ställe som matchar bättre med fallet i golvet - men det skulle blivit för trångt i rummet. Hänger dörrarna för högt, och bör sänkas, eller skall man bara testa med längre släplist? Denna är 12 mm, finns 18 mm och 22 mm.

2) När man viker in dörrarna HELT mot väggen/hörnan, står de kvar. Men ställer man dörrarna en liten bit från väggen/hörnan, börjar de långsamt glida, antingen in mot väggen, eller ut i rummet. När de har glidit långsamt en bit utåt, får de mer fart, och ” svingar” utåt. Från den ena hörs ett ”knäpp” när dörren tar fart, gäller inte den andra. Om detta får hända utan att man fångar dörrarna, kommer de ju garanterat snart gå sönder. Hänger dörrarna snett/är felmonterade, eller vill en längre släplist som tar i golvet, vara lösning också på detta?
 
  • Golv i ett badrum med kakel, duschdörr och vattendroppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta och duschens genomskinliga dörrtröskel i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Jag vet inte vilka toleranser man ska förhålla sig till, men jag har alltid levt med att om man sprutar vatten på duschdörren så blir det blött utanför. Risken om man sätter glasen eller listen för låg är att den inte gått att öppna fullt utåt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Visst, och jag kan leva med lite vatten utanför, eftersom det inte rinner så långt, och snabbt rinner tillbaks.

Mer orolig över dörrarna som rör sig, dvs som i realiteten inte kan vikas innåt (utan risk att gå sönder), utan bara stå i ”stängd” position.
 
  • Gilla
BNJS
  • Laddar…
Gällande dörrarna som rör sig, det brukar finnas justerskruvar längst ned på dörrarna som är till för att lösa det. Jag kommer inte ihåg hur de ska skruvas men ett första steg är ju att kolla ifall ni har det. Sen är det bara att testa sig fram hur de ska justeras för att dörrarna ska stanna i infällt läge.
 
Justera dörrarna i höjd (om det går) eller sätt längre släplist och trimma den lite om det blir trögt att öppna och stänga dörrarna. Vi har nog ”lite för lång” släplist men det funkar alldeles utmärkt ändå. Det rinner inget utanför ens när man sköljer glaset med handduschen.
 
Jag tog bort silikonlisterna under min dörr och körde utan ett tag, då duggregnade det en rätt bra bit utanför. Med nya tättslutande lister mot golvet så har vi numera helt torrt utanför. Jag misstänker att dina lister inte går ända ned mot golvet. Det finns bredare lister att köpa på valfri bygghandel.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Dörrarna ska röra sig. Om du tittar på profilen så ser du att dörrarna höjs en aning när man vrider dörrarna inåt eller utåt. De letar sig till bottenläget/nolläget där de möts, det gör det enklare att stänga hörnan. Annars hade man varit tvungen att manuellt passa ihop magnetlisterna varje gång man stänger.

Högre släplister finns, upp till 40mm har jag sett. Att vatten letar sig ut under dörrarna är inte heller konstigt, finns inget att klaga på.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.