Byggahus.se
Blir en helt ny tråd då min gamla profil inte längre fungerar, får se detta som en nystart och ett lite mer aktivt dokumenterande så jag själv kan följa mitt eget bygge tillbaka i tiden.

Det kommer bli den första altanan jag någonsin bygger så det blir mycket söka och skrivande här på forumet när jag kör fast. Forumet hjälpte mig förra året när jag dränerade och lade marksten så ska nog klara av detta också med all den samlade kunskap som finns här.

Bygglovet blev klart för snart 5 veckor sedan, men pga. lite velande först från min sida och att snickaren inte haft tid att sätta plintarna fören igår så har det hela dragit ut lite på tiden. Alla papper med bygglovet kostade 3400:-

Det som väntar mig nu är en altan på omkring 150kvm som ska byggas, på den kommer det senare (höst alt. vår) byggas ett uterum på 6*5 meter samt en kattgård. Altanen kommer bli i 2 etage.

Jag kommer redovisa alla mina kostnader då jag inte känner att det är någon känslig information samt att det kanske kan ge någon annan ett hum på vad det kan kosta att bygga då pris verkar vara av intresse för många som jag förstått det.

Så här vill jag att altanan ska se ut när den är klar (inget räcke med på denna CAD ritning, det har jag inte bestämt mig för än hur det ska se ut)

Isoframsida_zpse8376584-1.jpg

Här är en planritning

Bygglovplanritning_zps17d2c483.jpg




Verktygen jag har investerat i än så länge är:

AEG JP2A18 LI-152B 18V Paket från Bauhaus. Detta betalade jag 2295:- för

DeWalt DW 770 köptes begagnad från min chef för 1500:- han köpte den ny förra året och sågade hela 6 plankor med den.

Bosch GTA 3800 Kändes som det vettigaste sågbordet, vill ha rullar vid ändarna. Detta kostade 2199:- från Toolab.

Bosch Bitset 43 delar, 329:- från K-Rauta


Kostnader
Bygglov 3400:-
Verktyg 6323:-

Totalt: 9723:-
 
Då jag startade denna tråd nu 2 dagar efter allt kom igång så kommer jag skriva ett inlägg för varje dag som jag gjort något "betydligt" för att det inte ska bli så rörigt.

Mitt riktigt stora problem som jag såg det var plintarna. Detta var det ända som jag verkligen inte kände för att göra själv så jag valde helt enkelt att anlita någon för det arbetet så var det ett bekymmer mindre. Jag valde tillslut att satsa på skruvplintar då jag hört en hel del gott om de från folk jag känner i branschen samt vad jag läst mig till.

På den höga delen av altanan där det ska bli inglasat och kattgård körde valde jag att ha 1.5m mellan plinterna på bredden och 2 meter utåt. Kommer även fästa en bärlina i huset och ut från den så kommer första plintraden efter 0.5m. Då jag dränerade förra året så är marken fortfarande lite mjuk därav valde jag denna lösning. Vågade inte heller lägga allt tryck på bärlinan i huset.

På den låga delen så är det 2 meter mellan varje plint.

Så här såg det ut hemma hos mig igår, rätt bekvämt att bli klar med 63 plintar på en och samma dag.

20140609_102915_zpsammhp6jj.jpg

20140609_080413_zpsu8bdemm0.jpg

IMG_20140609_175304_zpstwqbkqzd-1.jpg

För detta betalade jag 21 735:-

Kostnader idag:
Bygglov 3400:-
Verktyg 6323:-
Plintar 21735:-

Totalt: 31 458:-
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kul! Jag ska också bygga en altan snart. Kommer att följa din tråd.
 
Idag i bilen så beställdes det lite material så jag har något att bygga med, redan imorgon får jag leverans av allt förutom trallen som jag kommer ta lite senare då det blir väldigt mycket att ha på infarten annars.

Ska3080rmavbild2014-06-10kl220955_zps7f4c3b60.png

En totalkostnad av 47642:-

Kostnader idag:
Bygglov 3400:-
Verktyg 6323:-
Plintar 21735:-
Reglar,Trall & Skruv 47642:-

Totalt: 79100:-

Så utan att ha lyft ett finger ännu har jag hunnit spendera rätt så mycket pengar :D
 
Kommer bli jääkligt häftigt det där! SKÖNT med skruvplintarna :)
// Snickardirren
 
Synnerligen väldokumenterat projekt, skall bli intressant att följa.

Bild 2 i andra inlägget: Är det den lille borren som driver ner plintarna?
 
Blir det inte väldigt mörkt i källaren sen? Du bygger ju för minst 3 fönster, kanske även 1-2 på gaveln.
 
sulfobus skrev:
Bild 2 i andra inlägget: Är det den lille borren som driver ner plintarna?
Ja det är den lilla borren som skruvar ner plintarna, kan lägga upp en liten filmsnutt ikväll på det hela

b8q skrev:
Blir det inte väldigt mörkt i källaren sen? Du bygger ju för minst 3 fönster, kanske även 1-2 på gaveln.
Kommer bara bygga för fönster på långsidan, 1 går till ett badrum som vi har tvättmaskinen i och duschar där när jag är extremt skitig när jag inte får gå inne för frugan och de andra 2 går till garaget och har alltid garageporten öppen när jag är där och mekar. Använder inte källaren till mer än förvaring, tvättstuga, mekar och pannrum.
 
Redigerat:
Skruvade ner 62 plintar för någon månad sedan och fy j-vlar vad de sitter bra! Kommer lätt att använda det i fortsättningen!
 
Kvällen börjar bra men slutar dåligt, suck...

Fick leveransen idag och kommer hem och han har lastat av det jättenära där jag bygger och extremt smidigt att komma åt allt så det var ett stort plus. Mina limträstolpar kom i 3 meters längd och jag skulle ha 44st 110cm och 19st på 80cm så det kunde inte ha blivit bättre.

20140611_215521_zps8oj1l6sc.jpg

Monterar ihop sågbordet som jag hämtade ut idag på lunchen och sätter fast sågen och därmed börjar bygget.

20140611_181842_zpslxxkj5mw.jpg

Tänkte nu förklara hur jag löser raden med stolpar, sen om det är rätt eller det bästa det tror jag inte men det kommer att hålla och det räcker för mig.

Jag började med att fästa de 2 yttersta stolparna i raden med plintar och vägde in de med ett vattenpass som jag var och köpte idag. Skruvade sedan i 2skruv i varje stolpe en högt upp och en långt ner och drog sedan ett snöre mellan plintarna och fäste det på skruvhuvudet. Började med att dra av första skruven sen slog det mig att man måste förborra. Så ivrig var jag =)

20140611_215615_zpsnijpimi1.jpg

Så efter de snöret så lodar jag in de andra stolparna så alla hamnar i linje. Finns det något bättre/enklare sätt att göra på så förklara gärna för mig.,har 6 rader kvar att göra.

De hade dock bommat att skicka med brickor till min franska skruv och hade bara några få hemma så kunde inte sätta upp så många stolpar här ikväll efter jobbet. Han däremot såga upp ett gäng innan klockan blev allt för sent så imorgon kommer jag nog hinna med en hel del.

20140611_215620_zpsx54z3fni.jpg


20140611_215608_zps0p8uqro6.jpg

Innan jag skulle släpa ner sågbordet in i garaget så ville jag blåsa bort lite av allt spån så springer in i pannrummet för att hämta lite tryckluft på burk. Tar 3 steg innan jag inser att jag står i 10cm vatten, översvämning :mad:

Ut och plockar undan alla verktyg och byter om och tillbaka till pannrummet. Som tur är står pannan på en 15cm hög klack och det är det även ut mot hallen i källaren så det var bara det rummet och betonggolvet som blev blött inget förstört iaf. Ner med stor mejsel och grötar runt och så lyckas jag få något att släppa och vattnet rinner undan, så imorgon 09.00 är det bara att ringa till Länsförsäkringar och börja bråka. Måste få ut någon som ser över rören då det verkar rinna undan väldigt dåligt nu i alla avlopp som jag har i källarplan :confused:

Kostnader idag:
Vattenpass 159:-

Kostnader:
Bygglov 3400:-
Verktyg 6323:-
Plintar 21735:-
Reglar,Trall & Skruv 47642:-

Totalt: 79259:-
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Brickor är väl aldrig fel men behöver man verkligen brickor till att skruva i stolpskorna? Är det inte främst då man skruvar direkt mot trä?

Trist med översvämning, hoppas det löser sig på bästa sätt.
 
Brickor behöver jag för att skallen på franska skruven är för liten.
 
Problem/Fråga nummer ett, hur viktigt är det att stolparna står helt rakt upp?

Jag får alla att stå i linje utan problem men när man ska försöka justera in de så att de står helt rakt upp så drar de sig helt efter plintskon. Markskruven är helt solid och man har liksom inget spelmån eller chans att "böja" till själva plintskon. Jag kommer att skruva upp 45*170 reglar i kryss mellan en massa stolpar för att det inte ska finnas någon chans för det att välta för att vara på säkra sidan ändå men det känns ändå inte bra och det ser inge snyggt ut.

För det mesta så blir det bra men ibland så går det käpprätt åt helvete, det går liksom inte att justera in den. När man drar åt den franska skruven så drar sig stolpen helt efter hur plinten är nerskruvad.

20140612_210305_zpsnhtosfla.jpg

Obs! Jag har inte plintarna i en rak linje utan bara lodräta.

20140612_210543_zpse0gvaqx8.jpg
 
Redigerat:
Löste problemet själv, räckte inte med 2 skruv i varje plint som jag fick föreslaget från AB Karl Hedin (där jag köper virket) så jag lossade lite på båda drog i 1-2st till så var det mycket enklare att justera in stolpen.

Så justerade in 33 stolpar här under kvällens gång och satte dit ytterligare 16st till sen tog det slut på brickor så kunde inte göra mer ikväll. Det låg bara 50st brickor i kartongen som det stod 100st på så det var lite surt.

Blir en vända till K-rauta imorgon sen och beklaga sig lite på måndag hos AB Karl Hedin. Blir tyvärr inte så mycket jobbande under helgen. Ska springa Å-loppet imorgon och sen är det dop på söndag. När väl stolparna är satta så är det dags för bärlinorna och då måste jag ha hjälp. Känns svårt och bökigt att sätta dit de själv, de väger ju endel.

20140613_203636_zpsawekzm9e.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Snyggt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.