Jag har en Bosch cirkelsåg med skena som jag är väldigt nöjd med. Använder man skenan är precisionen grym! Känner mig just nu dock som en riktig nybörjare...

Men i princip varje gång jag ska klyva något får jag problem med att hålla fast det som ska klyvas. Att ha en skiva eller regel lös funkar sällan (eller?) och kräver väl i så fall helt millimeterperfekt sågdjup om man inte ska såga sönder arbetsbordet eller få ett ofullständigt snitt i materialet.

Om man fäster den med tvingar så är de i princip alltid ivägen för sågen.

Borde jag snickra ihop någon sorts bockar och låta skivan ligga löst på dem trots allt?
 
S
antingen bockar eller så sätter du skivan på spillbitar som du har under
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Men hur ser man till att den inte glider omkring? Bara hålla fast den?
 
Hej osiris!

Jag fick tag i några frigolitreglar från min lokale bygghandel. Det var från deras emballage när dom får hem varor.
10 x 10 cm i fyrkant, c:a 1 meter långa. Dom lägger jag 3 eller fyra på golvet, lägger skivan ovanpå, spänner fast
skenan och sågar. Funkar hur bra som helst. När frigolitreglarna är sönderkapade, får jag nya från Bygma.
Detta gäller när man kapar stora skivor.
 
Redigerat:
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Jag har klyvt en del med cirkelsåg och paralellanhållet. Osb-skivan jag har som bord är inte vacker men som sågbord kommer den hålla länge till. Ibland fäster jag med tving som flyttas efter halva snittet, ibland ligger brädan lös och jag sätter ett par skruv som stöd så den inte glider iväg.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur bosch skena funkar, men Festool har ju spår under där man kan fästa tvingarna som då ofta är ur vägen. Ett annat sätt är ju att skruva fast materialet i en skiva och/eller lägga flera reglar bredvid varandra så att inte skenan vinglar. Svårt att ge generella tips annars, men det kräver lite kreativitet för att få det bra och säkert!

P.s. en bordssåg är oftast bättre när det gäller att klyva stycken ;)
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar ta en lärling och så håller jag fast skivan med foten på hans rygg. Ungefär så här:
Person använder cirkelsåg på skiva hållen med foten på en böjd lärlings rygg i byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det funkar hyffsat, gäller att ställa in sågdjupet innan bara.
 
  • Gilla
  • Haha
GusanSwe och 20 till
  • Laddar…
Finns ingen lärling till hands tar man spillbitar och lägger under. Har man rätt klinga som dessutom inte är sopslut så behöver man inte trycka så mycket att det flyttar på sig.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Det finns spår på undersidan av Boschskenorna och de säljer tvingar som passar, om andra tvingar passar har jag ingen koll på. Det var dock extremt länge sedan jag använde tvingarna, det är ju gummiband på undersidan av skenorna som gör att det inte glider så mycket... se till att de är avtorkade och rena så kanske det går bättre...
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
S
Svante Svenson skrev:
Det finns spår på undersidan av Boschskenorna och de säljer tvingar som passar, om andra tvingar passar har jag ingen koll på. Det var dock extremt länge sedan jag använde tvingarna, det är ju gummiband på undersidan av skenorna som gör att det inte glider så mycket... se till att de är avtorkade och rena så kanske det går bättre...
hjläper inget om skenan sitter som den ska när skivan åker iväg
 
Får man inte lära sig om tvingar och hyvelbänkar i träslöjden i skolan nu för tiden?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Får man inte lära sig om tvingar och hyvelbänkar i träslöjden i skolan nu för tiden?
Fick man inte lära sig skillnaden mellan lärdom och fördom på din tid?
 
  • Gilla
egk och 1 till
  • Laddar…
Jag har en cellplast skiva som jag använder när jag kapar med min sänksåg. Med egenvikt så flyttar det sig inte. Sågar 1-2mm ner i cellplast skivan.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Å jag har ett liggunderlag som jag lägger under skivan fungerar fantastiskt bra. Lätt att rulla ihop och ta med sig.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
krillek skrev:
Nu vet jag inte hur bosch skena funkar, men Festool har ju spår under där man kan fästa tvingarna som då ofta är ur vägen. Ett annat sätt är ju att skruva fast materialet i en skiva och/eller lägga flera reglar bredvid varandra så att inte skenan vinglar. Svårt att ge generella tips annars, men det kräver lite kreativitet för att få det bra och säkert!

P.s. en bordssåg är oftast bättre när det gäller att klyva stycken ;)
Jo, en bordssåg skulle jag verkligen vilja ha. Fast samtidigt vill jag inte det när jag läser några gamla trådar här på forumet med avsågade fingrar... :screwy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.