Vad är fördelen med boggie på släpvagn, har kompis som är ute efter en ny vagn för att köra framför allt ställningsmaterial och vill kunna lasta minst 1000 kg.

Norrl.
 
Frånsett lägre axeltryck och säkerligen högre maxlast så menar vissa husvagnsägare att boggievagnar går bättre/stabilare, fast då brukar dessa ekipage vara utrustade med ett säkerhetsdrag som minimerar/bromsar ålningstendenser.
 
Boggie ger högre maxlast och stabilare gång men försämrar egenskaperna när man svänger, speciellt i lägre fart som vid tex backning eftersom man tvingar hjulen att förflytta sej tvärs mot det håll dom rullar i högre grad än en enaxlad kärra. Men efter att ha använt ett antal biltransporter med boggie så tycker jag inte att jag märkt av försämringen egentligen, däremot var det stor skillnad på hur släpvagnen hanterade tex sidvind så kör man mycket landsväg med last så kan boggie vara skönt att ha.
Min enaxlade Hebytrailer lastar 1200 kg utan boggie så din kompis behöver den inte för tyngden däremot föreställer jag mej att ställningsmaterial är långa grejor som ger överhäng både fram och bak, då kan boggie vara intressant.
 
Göran.W
Den största fördelen jag upplever på mitt boggi släp är att det är mer förlåtande om man inte får kul trycket riktigt rätt.
Sen är det som näms även stabilare.
Den enda egentliga nackdelen jag kan se är att dom är hopplösa att rulla för hand och svänga med så det vill till att man kan backa om man köper ett boggi släp.
 
Göran.W skrev:
Den enda egentliga nackdelen jag kan se är att dom är hopplösa att rulla för hand och svänga med så det vill till att man kan backa om man köper ett boggi släp.
Ha ha, det har jag sett en ovan husvagnsåkare upptäcka :p men det är nog som sagt den enda nackdelen och så himla svårt att backa med kärra är det ju inte att det är nåt problem egentligen :cool:
 
Förlorar man inte även ung 100kg last kapacitet om dragbilen har dessa begränsningar?
 
Om det är 100kg vet jag inte men det låter rätt rimligt. På släp med en totalvikt upp till 1500kg kan man därför fundera på om det är vettigt med dubbla axlar.

På ett större släp ser jag flera fördelar

1. Väldigt stabilt även med tung last
2. Okänsligt för lastfördelningen - jag kan stå både längst fram och längst bak på mitt släp utan att det tippar när stödhjulet är uppe.

Nackdelarna ska man inte bortse ifrån:

1. Lite jobbigare att flytta som Göran påpekar, men har man ett stadigt stödhjul så hissar man upp släpet så att de främre hjulen är i luften, då går det bättre. Jag har även monterat en Puller Piccolo för att underlätta när man är själv.
2. Service blir dubbelt så dyrt (fyra bromsar, fyra däck osv).

Jag har också noterat att om man kör i kuperad terräng så händer det ibland att släpet rullar på främre hjulparet. Då svänger släpet väldigt snabbt när man backar (iallafall mitt) och med en ovan förare bakom ratten kan man ha rätt roligt åt detta....
 
Göran.W
Jan-Å skrev:
Ha ha, det har jag sett en ovan husvagnsåkare upptäcka :p men det är nog som sagt den enda nackdelen och så himla svårt att backa med kärra är det ju inte att det är nåt problem egentligen :cool:
Har du aldrig varit på en återvinnings central en solig vårdag????
Har varit med mitt 2 tons boggi släp det en gång och det var första sista och ända gången.
Konstaterade snabbt att det var omöjligt att vända så jag backade ut och började backa in istället.
Efter en god stunds ålande mellan bilar och släp som stod mer eller mindre dumt med mitt 11,5 meter långa ekipage tar det stopp för det var smalare än släpet.
Då der jag en snällt och vänligt backa bak en lite bit så jag kom förbi och får till svar.
Jag kan inte backa utan jag brukar hänga av släpet och vända det för hand, så du får vänta till jag lasta av det.
I det läget brister det för mig så stackaren får en utskälning som heter duga med tyngd punkten på kan man inte back med släp ska man inte köra släp heller.
I det läget vaknar jag igen och ber om ursäkt och föreslår att jag backar undan det en bit istället.
Kör aldrig till en återvinnings central en solig vårdag med släp men gärna med en termos och några mackor för det är hur underhållande som helst att se alla konstiga släp manövrar.

Jag har bott på camping i ett år och sett ett antal konstiga manövrar med boggi vagnar innefattande bogser linor och svordomar.
Favoriten var han som lyckades få en lycktstolp att slå i kul handsken innan han fattade att han inte fixade det.
 
En stor fördel med boogie är att det är fyra hjul som fördelar lasten på en gräsmatta, kommer man med en ställning på släpet så går det faktiskt att backa in på många känsliga ställen där en vanlig kärra hade gjort fula spår.
 
Boogie rullar tyngre och drar därmed mer soppa.
 
Nimajneb skrev:
Förlorar man inte även ung 100kg last kapacitet om dragbilen har dessa begränsningar?
Jeep me V8 å E-kort :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.