Ja vit gräddton. Tror den har en liten del grön umbra i sig.
Sophie fin grå färg på fodren vilken är det?
 
Ok hittade den

Vit gräddton: NCS 0902 Y25R
Kittvit: NCS 0604 Y26R

Gräddtonen är alltså lite mörkare och lite mindre uppfattad kulörthet och ett uns mindre röd. Det är nog inte stor skillnad på dem i verkliga livet. Mot titan-zinkvit upplevs de nog rätt krämigt färgade då titanzink heter NCS 0402 Y07R.

Sophie, vad är det för golv.. mycket snyggt!
 
gogu skrev:
Ja vit gräddton. Tror den har en liten del grön umbra i sig.
Sophie fin grå färg på fodren vilken är det?
Den grå på snickerierna är bara en kraftigare blandning av grön umbra och vitt. Tror att det är ungefär 40% grön umbra och resten vitt.
 
Ludwig skrev:
Ok hittade den

Vit gräddton: NCS 0902 Y25R
Kittvit: NCS 0604 Y26R

Gräddtonen är alltså lite mörkare och lite mindre uppfattad kulörthet och ett uns mindre röd. Det är nog inte stor skillnad på dem i verkliga livet. Mot titan-zinkvit upplevs de nog rätt krämigt färgade då titanzink heter NCS 0402 Y07R.

Sophie, vad är det för golv.. mycket snyggt!
Golvet kommer från Höganäs om jag inte minns fel. Heter grigio chiaro eller något sådant. Plattorna är 30x30 cm. Jag ville efterlikna ett målat trägolv.
 
Det finns mycket roligt att läsa om de röda torpen och hur färgen förändrats, tycker den här är bra eftersom de hänvisar till lite NCS också.

http://www.kulturhantverkarnasickla.se/historia.html

De vita knutarna på 1900-talets torp tycker jag är lite för vita efter att man fått koll på att knutarna ska efterlikna sandsten, men innan tyckte jag det var grannt :) Nu när man sett lite exemplar med grå knutar tycker jag det är så vackert.

Generellt tycker jag att det är svårt att blanda pigment för ljusa kulörer, det kan lätt bli för menlöst eller dra åt blått, så jag skulle nog leta efter en färdig bruten vit eller ljus grå som är den färgen du är ute efter. Färgmakarna använder ju fler pigment för att få ljusa kulörer för att få rätt gul/röd/blå nyanser. Jag hade satsat på pärlgrått, men det är för att jag sett hur fint det blir med lite mer sandstensliknande knutar och fönster. Smaksak, men jag tror inte att man ska vara rädd för ljusgrått utomhus, det är så ljust ute att det ser nästan vitt ut ändå. Lycka till!
 
  • Gilla
godeha
  • Laddar…
Lite OT, men hjälp till den som frågade om vilken färg Sofies har på sina foder. Den ser nästan ut som Ottossons "Mellangrå", den har jag själv på foder och lister. Otroligt snygg grå färg om man är en latmask som jag och inte orkar blanda själv :)
//reptil ImageUploadedByByggahus.se1407234338.189209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mellangrå är en mycket snygg grå, lite sting i och även bra om man vill har färg på väggen. Pärlgrå är lite mjukare och passar bättre till vita väggar. Pärlgrå är snygg grå om man gillar gustaviansk stil.
 
Ja, gillar också mellangrå. Väldigt vacker. Den har vi på snickerierna i vardagsrummet.
Vardagsrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller det där med 2% grön umbra, om den är grå eller inte så beror det säkert på vem som blandar också. Jag har bara kört med Gysinges färdigblandade och i förstugan där vi har den mot 15% grön umbra ser den fortfarande grå ut.
Förstugan höger.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror dock att det är stor skillnad om man har den utomhus. Och mot en starkare färg som falurött.
Gräddvitt har vi i våra fönster på ovanvåningen och den är väldigt mjuk och fin, men vete tusan om inte det borde bli väldigt vitt ute.
 
  • Gilla
Sophie
  • Laddar…
Kittvit med gammal faluröd i solsken taget med mobilkamera. Tycker inte det är för vitt, funkar bra. uploadfromtaptalk1407662450676.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Här är ett exempel på Engvall & Classon 25% grön umbra.
/mvh Micke
 
  • 2014-08-06 20.03.14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
irinanilsson och 1 till
  • Laddar…
Vilken gul färg är det du har på fönsterbågarna?
 
David Wahlund skrev:
Vilken gul färg är det du har på fönsterbågarna?
Kulturhantverkarnas järnoxid
 
Vi bestämde oss för kittvit från Ottosson på fönsterfoder och knutar, men då har vi målat fassaden med Bladgrönt (12% bladgrönt, 5% guldockra om jag minns rätt). Funkar mycket bra tycker jag.
 
På vårt hus från 1850 har vi målat med grå. På den tiden målades inte faluröda hus med vita knutar och vindskivor. Vitt var en rikemans färg, inget normalt folk hade råd med. Först när den vita färgen gick ner lite i pris så började folk måla med vitt för att visa att dom minsann var något speciellt. Så den vanliga missuppfattningen att det ska vara rött med vita knutar traditionellt stämmer inte riktigt. Vi har köpt från wibo färg, ljust grå med grönaktig ton. Väldigt lik den man hade på den tiden. Ska kolla om jag hittar färgnumret någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.