Jag är så less på att ha kablar tvärs över rummet när vi ska kolla på film från datorn eller dra på Spotify på stereon. Jag vet att det finns lösningar för allt detta, men det är ju en djungel "out there". Kan någon teknikersjäl hjälpa mig!? :rolleyes:

Finns idag:
  • LCD-tv 32" med HDMI och övriga vanliga ingångar
  • Reciever med bla optik/s-video ingångar. Ej HDMI.
  • Thomson trådlös router med usb-ingångar (telia smart, ska ev byta leverantör och kan tänka mig köpa eget)
Jag vill kunna:
  • Ha extern HD för backup av bilder och lagring av filmer och annat.
  • Spela upp Spotify och webbradio på stereon utan kablar, helst utan datorn påslagen alls.
  • Kolla på film i tv:n utan att ockupera datorn, helst kunna ha den avslagen.
  • Visa bilder på tv:n utan massa krångel och uppkopplande av datorn mm.
  • Helst ska så lite prylar som möjligt vara synliga för ögat.
Jag vet att det går att ha en extern HD mot nätverket som alla (i nätverket) har tillgång till för backup och lagring, samt att det finns mediaspelare som kan hämta filmer från denna HD och spela upp. Men hur gör jag med t ex Spotify/webbradio?

Jag tar mycket tacksamt emot tips och idéer och kan någon tom komma med en "inköpslista" är min dag gjord! :)
 
Kolla på ungersidan av ditt thomsonmodem. Är det ett TG787? Isf har du inbyggt stöd i den för att kunna spela upp musik, filmer etc på eventuella mediaspelare du vill koppla in.
Att använda spotify utan dator är inte direkt vad som är tänkt, men även spotify själva säger att det ska kunna gå: http://www.spotify.com/en/help/faq/#tech

Hur som helst, du missar det viktigaste i ditt inlägg. Vilken budget har du tänkt dig?
Har ni någon spelkonsoll redan idag? Xbox360? Ps3?

Det som du vill lagra på nätverket, vill du kunna komma åt det även när du är hemifrån, eller är det bara alktuell att komma åt det när du är hemma?
Hur mycket lagring uppskattar du att du behöver ha? 500 GB? 4 TB?

Jag skulle nog satsa på en NAS eller ännu helre en WHS-lösning som tar hand om alla dina filer och media. (Även om du kan koppla en extern hårddisk direkt i din router är inte detta att rekommendera då den extern usb-disk oftast inte är gjord för att vara igång 24/7)
När det gäller mediaspelare är jag fel person att fråga om det, jag kör själv all film och musik i min xbox360. (kan även köra foton, men det är sällan jag gör det)
För övrigt lever jag med inställningen att allt som går att kopplas ihop ska kopplas ihop, så själv har jag fullt med kabelrör i väggen bakom TVn.
 
Det är väl helt en fråga om vad du har för budget, och vad du vill ha för nya prylar och vad som ska återanvändas.

Ett alternativ är en egen minidator vid tv:n med förslagsvis XBMC, som kan spela all film, musik och visa bilder på din tv på ett bra sätt, det finns hyffsat stöd för spotify dessutom.
Det andra alternativet är en trådlös ljud/videosändare kopplad på din befintliga dator. Billigare, men sämre bild/ljud och ev. ett problem att växla bilder/välja låt osv utan att gå iväg till din dator.

I vilket fall som helst ska du ha en nätverkslagring, NAS. Det finns en massa olika att köpa, har du en äldre dator att återvinna så är http://freenas.org inte så tokigt.
 
Redigerat:
Om du inte har/tänkt ha en spelkonsoll för filmtittande så slår jag ett slag för en NMT-baserd spelare, t ex Popcornhour. Komplett har bra pris på en spelare för tillfället, en Syvio 200A. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408541

Är en Popcornhour-klon, som klarar allt du rimligen kan kräva i form av filmuppspelning och bildvisning. Kan till nöds användas till musik och internetradio. Men till musik finns egentligen bara ett alternativ om man skall ha det smidigt och bra: Logitech Squeezebox. Kolla så att den NAS:en du köper har stöd för att köra SqueezCenter så har du en svårslagen kombo när det gäller musikhanteringen. Kör du Squuezecenter på en dator som kör windows, så kan du dessutom klara av Spotify den vägen.
 
Det var lite med flit jag valde att inte ta med en budget då jag vill vara öppen för olika lösningar. Men några tusingar får det kosta.

Jag har en TG787 och jag vet att den har stöd för mediaspelare. Men jag har den som sagt pga Telia, som jag nu funderar på att byta bort eftersom de börjat bli dyra (309 kr/mån) samtidigt som de nu vill ha 29 kr/mån för modemet. Då börjar det kännas dyrt. Men det är det kanske värt?

Det var inte helt glasklart detta. Många termer som behöver googlas och värderas. Har egentligen inte så stora krav, vill bara slippa känna mig som hund i koppel när musiken eller filmen är på och jag samtidigt vill surfa.

Har ingen, och kommer inte ha en spelkonsol att köra från.
 
Ett sätt att slippa "ockuperade" av din befintliga dator är att tex. lägga till en mediespelare(dator) ute vid befintlig tv som kopplas mot tv/receiver, en liten sådan.

Asrock har denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=513793, en liten burk som har wlan om du inte vill ha kabel.
Som mjukvara för medieuppspelning använder du http://www.xbmc.nu som numera även i windows stöder Spotify premium.
Bilder, film och musik är just vad xbmc är avsett för.
 
Redigerat:
För lagringen är antingen en NAS eller en WHS (Windows home server) vettiga. Nasen är billigare, servern mer utbyggbar. Trådar finns om detta här och på minhembio.com. Som någon sagt är en mediespelare bra för att spela film från servern, Tvix, Popcorn hour, ,eller Xtreamer (i fallande pris - och gissningsvis kvalitetsordning). Tyvärr är det inga spelare som klarar film och andra mediefunktioner bra, typ musik och foton. Dvs. det går att visa foton, det går att spela musik - men användarna klagar på hanterbarhet.

Ett alternativ kan också vara en HTPC vid tv:n. De behöver inte kosta skjortan. Du kan enkelt bygga en själv kring nvidia ION - ett litet moderkort med inbyggd processor, eller en färdigbyggd (nettop) för runt 3 tkr. Kolla produktlistan i den här tråden http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=219529

Väldigt många verkar vara nöjda att använda Apples Mac Mini till detta.

Vad just du ska ha beror ju på hur mycket pengar du vill lägga, hur viktigt det är med utbyggbarhet osv. En sak som du inte nämnt är TV. I en HTPC har du normalt ett TV-kort och kan schemalägga inspelningar, timeshift osv. De flesta mediaspelare stöder inte detta (tvix vet jag har något TV-kort).

Vad jag tror är den mest stilrena och utbyggbara samt driftsäkra lösningen är en Mac Mini (med tv-kort beroende på vilket slags tv du har...), och en NAS eller server-lösning. Minin är 16x16 cm, snygg och knäpptyst. Du kan spela musik, film och foton - och förstås surfa. Apple är datorvärldens Toyota - dvs. mkt lite driftstörningar.

Just ja, de flesta (alla?) mediespelare saknar optisk läsare. Dvs. du kan inte spela dvd (eller bluray) på dem. Dvs. du behöver då ha flera enheter. På en dator funkar dock detta. Men än så länge sitter nog "bara " DVD i mac-minin....
 
Redigerat:
bjogul skrev:
Vad just du ska ha beror ju på hur mycket pengar du vill lägga, hur viktigt det är med utbyggbarhet osv. En sak som du inte nämnt är TV. I en HTPC har du normalt ett TV-kort och kan schemalägga inspelningar, timeshift osv. De flesta mediaspelare stöder inte detta (tvix vet jag har något TV-kort).
Fråga: Vad behöver jag för TV-kort (PCI) för parabol, det ska till en kortläsare men är kortet nåt speciellt eller heter det helt enkelt "TV-kort"?

Kjell G
 
För parabol så ska kortet heta DVB-S (S=Satellite). Boxer heter DVB-T, och kabel DVB-C. Om jag förstått rätt - men jag har inte parabol, så ska det numera vara "S2". Kollar du på prisjakt så kan du sortera fram de parametrar du vill ha, exvis PCI och S2. T.ex. det här kortet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245503

Men alltså, se det inte som någon rekommendation från min sida då jag inte har parabol och alltså inte har egen erfarenhet av det...
 
Det ska vara av -S2 typ om det ska klara HD sändningar
mitt favvokort tillverkas inte längre så jag kan inte ge tips på bra kort men komma att det du köper fungerar med Canal Digital och den programvara du tänker köra. Windows Media Center är tex kinkigt på korten
 
Det finns förstås inget kort som klarar Telias Digital-TV?
 
framför allt, om ni ska köpa kort så googla det ordentligt innan ni köper något. Jag har själv gjort misstaget att bara köpa något som ser vettigt ut, och sen funnit att bara delar av det fungerar som man har tänkt. Fick t.ex. vänta till win 7 innan jag kunde köra mitt DVB-T utan den buggiga programvaran som följde med kortet. Ett problem som jag har kvar är dock att den medföljande fjärrkontrollen enbart fungerar i det buggiga programmet, så den ligger längst ner i en låda och samlar damm just nu. Nu kan jag se tv via media center i min xbox360 om jag vill, men fm-mottagaren fungerar bara när den själv vill.
 
Nu drar tråden iväg lite i ämnet, men jag ska kika lite på det där med minipc/minimac. Men hittills känns det som att det än så länge fungerar inte tekniken tillfredsställande, eller mer att det finns ingen bra samlad lösning. Får kanske bli kablar i väggen ändå trots allt...

Är ändå inte beredd att köpa en full armada med tekniska prylar bara för att så samma funktion som 2 kablar ger.
 
cederbusch skrev:
Nu drar tråden iväg lite i ämnet, men jag ska kika lite på det där med minipc/minimac. Men hittills känns det som att det än så länge fungerar inte tekniken tillfredsställande, eller mer att det finns ingen bra samlad lösning. Får kanske bli kablar i väggen ändå trots allt...
Jag vet inte riktigt hur du menar. Satsar du på en HTPC så får du ett koncept som täcker allt. Jag tycker det är driftsäkert, men då jämför jag med hur det var för några år sen. Risktagandet är inte så stort heller. Tycker du inte att HTPC är din grej, så kan du ju bara använda den som en vanlig dator. Det är bara tv-kortet som då blir "onödigt".

Köper du PC kan du landa på mellan 2500:- och upp till ca 4.500:- om du vill hålla i pengarna (tillkommer TV-kort från ett par hundringar och uppåt beroende på vad du väljer). Kör du MacMini blir det lite dyrare.

Oavsett vad du skaffar så kommer du riskera driftstörningar. I alla fall om du vill ha något slags funktionalitet. Det gäller inte bara HTPC, utan också mediaspelare (popcorn, tvix etc) och TVboxar med hårddisk och andra PVR-lösningar rapporterar ju folk om strul och störningar.

Ju mer funktioner du vill ha desto mer finns som kan strula. Men det är ju ingen anledning att avstå funkioner imho. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.