Ja, vem vågar man bygga med i dessa "svåra" tider? Är det några av alla tillverkare som ligger illa till ekonomiskt? Nån som vet några siffror för 2011 än?

Vi har ritat ett eget hus och de alternativ som ligger bäst till är följande:

1. Vallsjöhus - Bra säljare, bra pris, verkar vara bra hus. Litet, gammalt företag med låga kostnader, därav stabilt enligt dem själva

2. Myresjöhus - Bra säljare, hyfsat pris, är ju erkänt bra hus. Stort, gammalt företag med norska pengar, därav stabilt enligt dem själva.

3. Lösvirke med lokal, omtyckt byggfirma

Alla tre erbjuder helentreprenad.
 
Redigerat:
Myresjöhus figurerar i ett antal trådar här med mislyckade byggen ex.

http://www.byggahus.se/forum/juridik/182672-betalningstvist-myresjohus.html

Finns även en där elfirman hade gjort livsfarliga installationer (brandrisk), elsäkerhetsverket hotade att evakuera huset (felet upptäckte efter inflyttning). Myresjöhus fixade felet men det tog orimligt lång tid, med tanke på felets allvarliga karaktär. Elfirmans kommentarer var sådana att man kan misstänka att samma fel gjorts på betydligt fler Myresjöhus.

Men sedan kommer det riktigt läskiga, Myresjöhus fortsatte efter det här att anlita samma elentrepenör, med resultat att ännu fler hus fuskbyggdes.

Sök lite så hittar du de där trådarna.

Tittar man på dem på ex. "allabolag.se" så ser man att deras omsättning har sjunkit stadigt även under de goda åren. Möjligt att de har "lojala" ägare men det kan man aldrig lita på.
 
Av dom ovan skulle jag valt vallsjöhus eller lösvirke. Jag har svårt att förstå varför Myresjöhus är så populärt, tycker de har ganska låg standard i förhållande till priset (inte släta innertak, oisolerade innerväggar, varenda utbuktning och skjutdörr som finns i ritningarna är tillval). De gav helt klart proffsigast intryck av de husföretag vi träffade men vi tyckte att man gick väldigt lite hus för pengarna.

Vår tomt förmedlades via myresjöhus men vi letade rätt på ägarna och erbjöd 30 000 extra om vi kunde köpa direkt genom honom och välja husföretag själv. På det sättet har vi fått ungefär samma hus, lite större och över en halv miljon billigare. Då har vi visserligen gjort mycket själva. Nyckelfärdigt så hade det kanske bara skilt 100 000-200 0000 i pris. Men då är det också 15 kvm skillnad i storlek och kvmpriset på enplanshus är ju ganska högt.
 
Jag kan nämna en hel radda husföretag som kommer att få det jobbigt om de inte inser varthän det barkar t ex tror jag följande två kommer att få det besvärligt:
Ekeforshus/Kungshus
Götenehus

Myresjöhus tror jag har fattat varthän det barkar och kämpar hårt för att "vinna" affärer. Det är iallafall vår uppfattning som husköpare som har kontakt med många husleverantörer. Vi har ett hus som vi vill ha byggt, vi vet hur det ser ut och priserna som vi får från olika hustillverkare skiljer 1 miljon!!! Sitter man med sådana omkostnader i dagsläget så skall man nog inte förvänta sig att få igång omsättningen under 2012.
 
Vad tror ni om Trivselhus? Röda siffror 2009 och 2010, 2011 oklart i nuläget. Har dock en stabil ägare i grunden i form av Södra Timber AB.
 
Härom året (2008-2009?) när det var svacka, kunde Eksjöhus uppvisa vinst. De verkar fortfarande gå bra. Även Vårgårdahus.
 
Ska träffa Vallsjöhus imorrn och få en "skarp" offert... Blir spännande.
Vad tror ni om dom ekonomiskt då? Har enligt säljaren aldrig gått i konkurs eller startat om. Klarat alla kriser.
 
För mig som lekman ser siffrorna för Vallsjöhus bra ut på Allabolag.se. De har ett brutet räkenskapsår så vi ser till 2011-04. Vinst på en halv miljon 2011, en miljon 2010 och en miljon i förlust 2009. Bra soliditet och kassalikviditet.
 
Sanrog skrev:
Ska träffa Vallsjöhus imorrn och få en "skarp" offert... Blir spännande.
Vad tror ni om dom ekonomiskt då? Har enligt säljaren aldrig gått i konkurs eller startat om. Klarat alla kriser.
Du kan även göra en kreditkoll via allabolag.se och betala via SMS eller be din bankman att göra en koll på företaget. Utöver ovanstående kan man ringa Skatteverket och kolla så att skatter och avgifter är betalda.

I övrigt kan man ju konstatera att Trivselhus siffror inte ser så roliga ut om man kollar på allabolag.se. Soliditeten ska helst ligga runt 20% eller högre, I Trivselhus fall ligger den på minus... O andra sidan så verkar de ha hyfsat starka ägare.

När det gäller Götenehus så visar även de röda siffror, men de har i varje fall en soliditet kring 20%. Sen är ju Götenehus ett noterat bolag på börsen och kvartalsredovisar samt rent generellt är mer under lupen än onoterade bolag. Så i deras fall skulle jag inte vara speciellt orolig. Snarare kanske deras börskurs är något undervärderad och det skulle kunna vara köpläge.
 
Hej,

Klart viktigt att jämföra olika husleverantörer på detta sätt. Det är lite lurigt att jämföra företag med stor skillnad i omsättning, går omsättningen ner flera år i rad hjälper det ju knappast att det kan finnas en mindre vinst att redovisa. Ett bra exempel på det är ju Bollebygdshus, som ju i snitt minskat sin omsättnig under det senaste fem åren. Ett företag som detta är ju inte friskt och bör därför undvikas, trots att de ju faktiskt inte går med förlust alla år.

Vill man jämföra företag så går det enkelt på denna länk.

http://www.proff.se/

Det kan ju finnas en ägarkonstellation som är mer eller mindre burgen, oftast i form av ngt finansbolag med ett snarlikt namn. Samtidigt skall man ju då vara medveten om att detta inte nödvändigtvis betyder att de är berädda att satsa sitt kapital på ett husföretag som blöder.

Lycka till med alla ekonomiska analyser.

/MF
 
Nån som kan ge en analys av Örementhus status? Vågar man skriva kontrakt med dem?
 
tillse att det bolag ni köper från inte har för mycket skulder hos kronofogden och att dom betalar gar bo m,m så är det inte farligt att köpa från någon seriiös tillverkare.
som någon skrev här ovan,att säljaren var trevlig.gå efter husets prestanda och vad ni får för pengarna istället.
jag lovar att merparten av säljarna är smiliga allihopa
 
DrBosa skrev:
Nån som kan ge en analys av Örementhus status? Vågar man skriva kontrakt med dem?
Verkar vara ett ganska litet företag med endast 4 anställa enligt allabolag.se. Dock så verkar själva moderbolaget lite mer stabilt (Per Haak Förvaltning AB) om man tittar i allabolag.

I och med att det är ett mindre företag som troligtvis inte erbjuder totalentreprenad så skulle jag kolla igenom kontrakt och betalningsplan extremt noga. Om du inte är van att skriva kontrakt etc så låt en jurist kolla på det. Det är småpengar i sammanhanget. Även banken borde kunna hjälpa till, framförallt kring hur betalningsplaner ser ut.
 
Tack för synpunkterna. De har faktiskt totalentreprenad.
 
DrBrosa. Jag bygger med Örementhus i Stångby utanför Lund och jag har totalentreprenad. Slutbesiktning inplanerad i mars och allt har flutit på grymt smidigt och enligt tidplan utan några negativa ekonomiska överraskningar. Kontakten med byggledare och entreprenörer har fungerat bra och deras säljare i Eslöv har vi haft löpande kontakt med, och det har har funkat klockrent genom hela processen. Han har varit ett stort stöd. Du får gärna PM:a mig om du vill ha mer info.

(Och det ska bli skönt att snart få flytta ut från lilla mellanboendelägenheten i Eslöv. Lider dock med de som bygger med LB-Hus i Stångby. Hoppas det löser sig för dom/er.)

Mvh /Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.