Hej,

vi bor i ett hus på cirka 200 kvadratmeter. Idag värms bottenvåningen av en gammal Nibe 310 (golvvärme). Övervåningen har el-element. Bottenvåningen är den större ytan, kanske 65-35 fördelning, och väldigt öppen planlösning. Jag funderar på att på sikt konvertera våningen till vattenvärme (golvvärme eller radiatorer), och tänker att det därför är klokt att investera i en väldimensioerad luftvatten-värmepump som orkar värma hela huset även när det är riktigt kallt. En annan fördel är att vi flyttar den bullriga kompressorn utomhus. Väggarna är tunna inomhus och ljudet stör, även om jag vet att nyare FLVP kanske låter mindre.

Att investera i FTX är inte möjligt inom överskådlig tid. Då behöver jag lösa venitlationen med någon typ av fläkt, som helt enkelt blåser ut den varma inomhusluften. Ny och kall luft kommer via friskluftsventiler.

Men.. är det ett klokt val? Eller ökar jag förbrukningen, trots ny och effektiv LVVP med större kompressor. Går det att räkna på värmeförlusterna genom ventilation?

Enligt dokument från när huset byggdes på 90-talet ska luftflödet vara 67 l/s.

PS. En annan anledning till att jag överväger LVVP är att avluftskanalen sannolikt skulle behöva göras om för en modernare FLVP. Och det är också en kostnad. Att byta Nibe 310 till t ex Nibe 370 känns inte så lockande.. då får jag samma igen.
 
Ja skillnaden mellan 310P och F370 blir marginell, kanske 1000 kWh/år energibesparing om det hade funnits ett vattenburet värmesystem även på övervåningen. En kraftigare LVVP kan spara mer, flera tusen kWh per år med vattenburet system på övervåningen. Bara att blåsa ut ventilationsluften med en enkel kanalfläkt för ett par tusen kronor. Kungsbacka har ett milt klimat så en LVVP kommer att prestera väl.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Räknade lite mer och kommer lite förenklat fram till ventilationsförlusterna utgör ca 9000 kWh/år, transmissionsförlusterna ca 6500 kWh/år och varmvattnet ca 4500 kWh/år brutto innan någon värmepump eller FTX-aggregat.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Räknade lite mer och kommer lite förenklat fram till ventilationsförlusterna utgör ca 9000 kWh/år, transmissionsförlusterna ca 6500 kWh/år och varmvattnet ca 4500 kWh/år brutto innan någon värmepump eller FTX-aggregat.
Tack Josth för att du tar dig tid. Jag uppskattar det. Jag förstår dock inte uträkningen. Ventilationsförluster på 9000 kWh låter mycket och dyrt. Hur ska jag tolka det i valet mellan FLVP (återvinning) och LVVP (blåsa rakt ut).

Ps. Jag har den äldre modellen Nibe 310, inget P).
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ja det kostar att ventilera men Boverkets byggregler och ventilationsnorm ska följas. 9000 kWh/år är den energi det går åt att värma upp uteluften till 21 grader inne för själva ventilationen i ditt hus i Kungsbacka. Har man en värmepump drar denna uppvärmning ca 2000 till 3000 kWh/år el. FLVP har COP ca 3 till 4 precis som LVVP kan ha så att det är inte något särskilt magiskt med FLVP som gör den överlägsen en LVVP. Bor man i norra Norrland med rejält kalla vintrar ser det dock lite annorlunda ut och LVVP presterar sämre i stark kyla så där ska man helst välja FTX och bergvärme om man har råd.
 
Aha, så det är inget självklart val. Jag har tänkt, utan att ha kunskapen att räkna, att en FLVP exempelvis Nibe 370 inte skulle klara av att värma 200 kvm utan betydande tillskott av elpatron. Men det kanske går på ett ut? Även om en LVVP kan ha en kraftigare kompressor så kanske man förlorar hela den vinsten genom ventilation?
 
F370 har ju bara en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme så den ger bara en energibesparing på runt 9000 kWh/år. Blir ganska mycket el-tillsats då. Har man en kraftigare värmepump sparar man mer. De "nya" kraftigare frånluftsvärmepumparna kan kanske spara typ 14000 kWh/år vilket är nästan exakt detsamma som en lagom dimensionerad LVVP. Ditt hus drar ca 20000 kWh/år brutto oavsett typ av värmepump. Du ska inte blanda ihop FLVP med FTX, de fungerar på helt olika sätt avseende återvinningen.
 
Mycket att fundera på.

Om jag nu tänker högt så låter en LVVP som ett OK val, även utan FTX, men jag bör inte förvänta mig någon större minskning av elförbrukningen. Stor del av det som LVVP bidrar med med större kompressor förlorar jag delvis på att ventilera ut varm luft? Har jag uppfattat rätt?
 
Om du fixar vattenburet värmesystem även på övervåningen kommer du att spara flera tusen kWh el per år med en lagom stor LVVP istället för 310. Du behöver inte ha någon ångest över att bara ventilera ut varm luft, ingen förlust om man har en annan typ värmepump som gör motsvarande jobb på ett annat sätt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Har i april 2023 bytat en Nibe 360 FLVP mot en Mitsubishi LVVP 9 kW + kanalfläkt för ventilationen.
Huset enplan 210 kvm i Skåne.
Hade tidigare en stor förbrukning på 25 000 kWh per år. Beräknar nu (har inte gått ett år) hamna på
17 000kWh/år.
Lätt att tänka fel här, men om jag förstår det rätt så får man tänka att huset drar ett antal kWh oberoende av energikälla och vi måste ha ventilation. Om man sen har en FLVP eller en LVVP som utvinner energi har ingen betydelse.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Bra exempel!😊👍
 
Tack för exemplet. Finns det någon skillnad mellan Nibe 310 (original utan P) och Nibe 360P vad gäller kompressor och effekt? Jag tittar i manualerna men har ändå svårt att greppa det. I båda fallen verkar kall friskluft tas in genom friskluftsventiler.
 
310 har en kompressor på 550 W som ger ca 1,7 kW värme. 360P har en kompressor på 650 W som ger ca 2,0 kW värme samt ett lite smartare styrsystem som sparar lite grann.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Vi är en BR radhus förening som bytt ut 30 st 310P mot 370 under förra året.
Skillnaden är minimal i förbrukning, kanske blir lite bättre när vi lyckats justera in alla rätt.
Med det sagt, byta en 310 mot en 370 kommer inte ge nån stor besparing.
Värre är att 370 låter mera och ger sämre varmvattenkomfort.

Mitt hus på 76 kvm är dock inte jämförbart med TS 200 kvm, här är FLVP nära nog optimal med sitt "allt i ett"
 
Man undrar varför er BRF-förening bytte 30 st 310P till 370.
Vad säger VVS-firmans energikalkyl(den firma som installerade 370) huruvida det skulle bli mindre elenergiförbrukningen eller ej?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.