Hej på er!

Har som tidigare nämnts dragit cat6-ftp i hela huset, misslyckats med att få skiten att lira och nu bestämt mig för att använda den som tvättlina och köpa cat5e och dra istället.

Frågan är om det spelar någon roll vilken kabel man köper?
Har provat Netonnets kabel för 5kr/m med bra resultat än. Lyckats krama ut 25Mb/s mellan två datorer med gigabit lan. Tyvärr med sambaserver emellan och en 4200rpm-disk i ena änden. Ska prova lite mer men denna känns ju bekräftat att det fungerar bra åtminstone. Den är en stark kandidat som ju dessutom är av ett märke, men inget sagt om att det är ett bra märke..
http://www.netonnet.se/art/dator/da...sotech-UTPCableCat5estrandedwire(086475,4080)

Sen har vi ju doldisen biltema som stoltserar med en mycket billig kabel, 300kr/100m. Men kan man lita på kvaliteten hos den? Antennkabeln jag köpte på biltema var otäckt dålig och den fick jag dra om, så det misstaget vill jag inte göra om. De elektriska egenskaperna Macce berättade om i tråden om "Misslyckad nätverksinstallation" känns viktiga och jag är skeptisk till att biltema uppfyller dem väldigt bra. Jag kommer nog inte köpa den kabeln men tar med den ändå.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=630&iItemId=86756

Kjell o gänget har ju en dyr kabel som blir mindre dyr vid köp om 100m, 450kr/100m. Kjells A-klassade antennkabel höll god kvalitet vad jag sett hittills (den jag ersatte biltemas med) så denna kanske också är något att ha? Den har ju inget märke direkt men det kanske inte gör något..
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38892&path=

Sen har vi ju dyringen Elfa som leder prisligan, där får man (väl) kvalitet antar jag? Den har ju också ett "märke", dyringen Ceam 55-765-11 (2600:-/500m), no-name 55-761-03 (1500:-/350m) och Tyco 55-762-10 (850/300m). Ceam är specad enligt elfa för 200MHz men 2500 kan man inte lägga på kabel... de andra två är specade till 150MHz
(Går inte att fixa länk)

Direktronik är ju också en kandidat med 6.60kr/m eller 760kr/300m! Firman stoltserar ju med "dataprodukter utöver det vanliga" så det kanske är bra kabel?
http://www.directronic.se/prod/prod.asp?ProdId=56
http://www.directronic.se/prod/pdf/i06-8094.pdf

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Alltid intressant för andra som är i samma tankar hoppas jag :)
 
Nu har jag inte följt din andra tråd, men vet du VARFÖR din cat6-kabel inte funkar? Om du inte vet varför, så förstår jag inte varför du vill byta till en sämre kabel.

Hsh, jag har dragit massor med TP-kabel hemma med någon billig variant jag köpte på Jula för många år sedan. Den kabeln har funkat hur bra som helst. Varje gång jag har haft problem, så har det snarare varit mina switchar eller något nätverkskort som tyckt att livet var tråkigt.

Jag skulle inte lägga enorma summor på mina TP-kablar idag. De flesta är troligen av tillräcklig kvalité så länge man inte förlägger den precis brevid starkströmsledningar...
 
Nja, jag vet ju inte det exakt. Men dels är den styv och eländig att jobba med. Men det kan vara så att jag tvinnat upp paret något för mycket samt dragit den för snävt, det kan vara folieskärmen som ställer till det - vet ej. Får hursomhelst ingen kontakt mellan uttag och switch, inte ens med 100MBit-uttag..

Har köpt ett par lösmeter cat5e-kabel och precis som tidigare jag dragit nätverk bara fungerar den - direkt. Prestandan verkar dessutom inte dålig alls. Jag förköpte mig antagligen bara med folieskärmat och så..

Håller med om att det bästa/billigaste vore att få till cat6-kabeln direkt men jag har sporadiskt försökt det i två år nu.. tröttnat och börjar tycka det är värt det att lägga en femhundring extra på kabel för att få upp ett nät innan solen brinner ut.
 
Redigerat:
Ingen dum idé mrsvensson.. vore trevligt bara att se kapacitanser och allt i kabeln för att se om något gått åt skogen. Ser inte om den där mäter det.

Fast i gigabitnät används alla paren så det är rätt viktigt att alla är rätt osv :)
 
C
Kjells Cat.5E solid på 305-meterstrumma kostar 799 kronor, och är från Deltaco, det bästa märket på nätverkskablar, utan vidare pressar jag 910 Mbit/s ungefär mellan två datorer över en billig Netgear-swirre genom 20 meter sån. Rekommenderas.

För gigabit används för övrigt alla fyra paren (alla åtta stiften).
Edit: ah, såg nu att du skrev det också..
 
Hej Cheetah1 :)

Surt att min cat6-rulle är Deltaco då ;) Iofs så har jag aldrig påstått att kabeln är trasig, bara att jag är oförmögen att få liv i den..

Ifrågasätter dig inte, men hur vet du att det är bästa märket? Det låter lovande.. :)
 
C
Min systerson är nätverkstekniker (eller snarare blir examinerad som det nu i sommar, men han har hållit på med det hela livet själv). FTP är oerhört känsligt för att man får skärmen rätt i båda ändar, man kan få oerhörda problem med störningar annars, har jag fått lära mig. Cat.6 UTP vore nog lättare, men Cat.5e räcker garanterat till normalanvändaren i 20 år framöver också, och det är en enklare kabel att dra (tunnare och böjligare).

Märk väl, det GÅR att pressa igenom 10G genom en Cat.5e i kortare längder med rätt utrustning i ändarna, men det blir väldigt störningskänsligt.
 
Mmm, jag har märkt det nu att FTP nog inte är för oss vanliga dödliga. Synd att jag visste bättre när jag köpte åbäket bara så jag nu sitter med folieskärmad kabel som är stendöd :)

Har läst att det finns flera bud om det där, antingen skall man montera skärmen bara på ena sidan så man inte får krypströmmar i skärmen mellan burkarna eller så ska man montera dem i båda ändarna för att skärmen ska göra nytta..

UTP borde jag definitivt valt så här i efterhand. Men om din systerson säger att Deltaco är ett riktigt bra märke kanske jag skulle göra ett seriöst försök till att få ordning på kabeln jag dragit ut hittills. Hur svårt kan det va? ;)
 
Klipp bort skärmen när du kontakterar den, så kanske det löser problemet om det är den som spölar.
Lycka till.
 
Skärm skall bara anslutas i ena änden, det står på sidan ETT när man läser kurser i mätteknik etc. Anslut i den matande änden, dvs routern.

Skärmen gör absolut inte mer nytta för att den ansluten i båda ändar, tvärtom.

Klipp inte bort skärmen i båda ändar, då får du inte igenom 1000 Mbit/s
 
C
Mm, men om man inte ansluter den i uttaget så är inte skärmen hopkopplad med den skärmade patchkabeln man kopplar i uttaget. Mhm, nu då? :)
 
Vet inte riktigt hur dom tänkt sig det där med att garantera anslutning i den ena änden men inte i den andra.. :S Skärmen bör ju rimligen var ansluten i routern och sedan gå obruten fram till datorn där den INTE är ansluten.
 
Jag gör det väldigt uppenbart att jag inte läst mätteknik mao :D

Alltså; anslut skärmen i kabeln till den skärmade RJ45-kontakten och in i den skärmade switchen.

Klipp bort skärmen i vägguttaget (som är andra änden för mig) så från vägguttaget och fram till datorn är kabeln oskärmad (förutsatt att patchkabeln mellan vägguttag och dator är oskärmad).

Korrekt?

cheetah1: Antar att du antar att jag har patchpanel? Det har jag inte.. än åtminstone. Jag hade tänkt kontaktera direkt med skärmade RJ45 på kabeln och sedan ansluta direkt i switchen.

Jag har läst lite på nätet och sett att det rekommenderas att man använder patchpanel till kablar som är "Solid" men RJ45 till kablar som är "Stranded". Anledningen till detta hade något att göra med RJ45-kontakterna, dels kunde de vara för små för kabeln (antagligen bara om man använder cat5-kontakter) men framförallt kan den något sprödare hela ledaren "Solid" spricka och gå av när man crimpar fast RJ45-kontakten på kabeln. Nu till den stora frågan, är "Stranded" samma sak som "flerkardeliga"? Isf har jag aldrig sett en sån nätverkskabel på lösmeter.
 
Om den oskärmad kabeln uppfyller klassningen för hastigheten klarar den det!...

Anledningen till skärm är om den ska dras i störande miljöer såsom industrier m.m

Har t.o.m läst att i en störningsfri miljö kan en skärmad p.g.a sin extra kapacitanser en sådan har i och med folien/skärmen, vilket leder till en viss dämpning av signalen

mycke_nu skrev:
Skärm skall bara anslutas i ena änden, det står på sidan ETT när man läser kurser i mätteknik etc. Anslut i den matande änden, dvs routern.

Skärmen gör absolut inte mer nytta för att den ansluten i båda ändar, tvärtom.

Klipp inte bort skärmen i båda ändar, då får du inte igenom 1000 Mbit/s
Blev lite förvirrad:S av att skärmen bara ska anslutas i ena änden då jag läste nätverksteknik rf hf-teknik m.m skulle de anslutas i båda ändar??? Och aldrig har jag köpt en skärmad kabel där man markerat/angivit i vilken ände den är fäst resp inte fäst? Förklara gärna då jag tycker det är intressant och vär länge sedan jag läste :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.