Som ni ser skall vår hustillverkare koppla dagvatten och dränering till samma brunn, som i sin tur går till en stenskista.

Är detta lämpligt?

Vad jag förstått kan vatten tryckas upp i dränering vid skyfall och om stenkistan inte skulle klara av volymerna. Är det som standard att man monterar en backventil på dräneringen för att förhindra detta scenario?
Eller bör man överdimensionera stenkistan väldigt mycket istället?

Marken vi bygger på är sandig, men vid skyfall brukar marken bli ganska vattenfylld några meter längre in i skogen(ca. 15-20 meter bort från stenkistan) från vår tomt.

Arkitektonisk ritning av en våningsplan, med detaljer och måttangivelser för ingenjörsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P P-KAR skrev:
Som ni ser skall vår hustillverkare koppla dagvatten och dränering till samma brunn, som i sin tur går till en stenskista.

Är detta lämpligt?

Vad jag förstått kan vatten tryckas upp i dränering vid skyfall och om stenkistan inte skulle klara av volymerna. Är det som standard att man monterar en backventil på dräneringen för att förhindra detta scenario?
Eller bör man överdimensionera stenkistan väldigt mycket istället?

Marken vi bygger på är sandig, men vid skyfall brukar marken bli ganska vattenfylld några meter längre in i skogen(ca. 15-20 meter bort från stenkistan) från vår tomt.

[bild]
Alla översvämningar i källare är pga dagvatten och dränering är kopplat på samma. Detta baserat på alla kunder jag någonsin jobbat hemma hos som haft en översvämmad källare.

vet dock inte hur det är UTAN källare? Men de låter ju dumt att koppla ihop
 
  • Gilla
P-KAR och 3 till
  • Laddar…
Det blir en riskkonstruktion. Så länge det funkar så funkar det…
En backventil kan begränsa risken, men blir samtidigt ytterligare en grej att hålla koll på.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Definitivt backventil på dräneringen om det tvunget ska kopplas på samma.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
En gemensan brunn för dagvatten och drän ska vara utförd på ett speciellt sätt, där drän kommer in ca min 10 cm ovanför dag/stup vatten. Detta för att inte ett stopp/överfyllning ska rendera att det kan gå baklänges in i dränen. Sen beror allt på skilnaden i höjd på stenkista och brunn, det ska vara så stor höjdskillnad att det aldirig kan gå baklänges vid fylld stenkista. så vid överfyllnad ska vattnet komma upp i himlen och bilda en sjö. Högsta punk på stenkista ska vara lägre än utfall från brunn. Det med att sätta en backventil på drän djup nere i marken kan med tiden göra att den inte fungerar som den ska( tätar inte ) och hur kommer du åt den då. Så ingen back på dränen är att rekomendera. Bättre då att gå förbi brunnen med rör och koppla på röret till kistan ca 3 meter bortanför och framför allt ett riktigt fall ut mot kistan är nog ett måste för att vara säker.
PS finns brunnar som har dubbla ingångar på olika höjder eller så borras det för drän högre upp.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En gemensan brunn för dagvatten och drän ska vara utförd på ett speciellt sätt, där drän kommer in ca min 10 cm ovanför dag/stup vatten. Detta för att inte ett stopp/överfyllning ska rendera att det kan gå baklänges in i dränen. Sen beror allt på skilnaden i höjd på stenkista och brunn, det ska vara så stor höjdskillnad att det aldirig kan gå baklänges vid fylld stenkista. så vid överfyllnad ska vattnet komma upp i himlen och bilda en sjö. Högsta punk på stenkista ska vara lägre än utfall från brunn. Det med att sätta en backventil på drän djup nere i marken kan med tiden göra att den inte fungerar som den ska( tätar inte ) och hur kommer du åt den då. Så ingen back på dränen är att rekomendera. Bättre då att gå förbi brunnen med rör och koppla på röret till kistan ca 3 meter bortanför och framför allt ett riktigt fall ut mot kistan är nog ett måste för att vara säker.
PS finns brunnar som har dubbla ingångar på olika höjder eller så borras det för drän högre upp.
Det låter optimalt med den höjdskillnaden, men det kräver mycket av terrängen.
visst skapar det en liten mariginal med nivåskillnaden på rören, beroende på rörens fall och längd, men jag förstår inte hur det kan förhindra vatten från att rinna bak i dräneringen (Om toppen av stenkistan/brunnen inte är lägre än dräneringen)

en separat stenkista med möjlighet att bredda/pumpa bort om den blir fylld är nog inte så mycket dyrare och kräver minimalt underhåll.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Är det ett dåligt läge i höjd, så kan man ha en brunn som är min 600 bred och tät i botten, dra in drännen i den på så hög höjd som möjligt och dagvatten 5 cm från botten. En pump med flotör inte vippa, utan backventil kan då pumpa det till stenkistan, räcker gott med en PEM-slang 25 mm. En sak till att tänka på är, hur många ocg sort på träd i närheten/inpå huset finns det. Mycken fnas av träd som kan sätta igen stenkistan, beroende på hur nycket det är, så olika låmg tid för att gröva om stenkistan. Allt mellan 10 - 25 år
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Om det blir gemensam brunn se till att det är en rejäl sandfälla i botten. Den ska lätt kunna rensas så att inte utloppet blockeras.

/Höghus
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om det blir gemensam brunn se till att det är en rejäl sandfälla i botten. Den ska lätt kunna rensas så att inte utloppet blockeras.

/Höghus
Jepp och då blir brunnen ytterligare 25 - 30 centimeter djupare. för att fånga skräp.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Jag skulle säg att det beror väldigt mycket på höjdförutsättningarna på tomten. Som tidigare nämnt så är det inte jättekul om dräneringen fylls med dagvatten vid stopp. Vet inte riktigt hur bra dess backventiler är, men jag tror att vissa kommuner föreskriver pump om dränering och dagvatten ska kopplas ihop? just för att undvika backflöde till dränering och översvämning av källare. Ta diskussionen med hustillverkaren. Jag tycker förövrigt alltid att man ska montera en dräneringsbrunn (min 315), på dräneringsledning vid utlopp så man har möjlighet att montera pump./
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Claes Sörmland
Varför chansa med denna lösning när det kostar så lite att dra separata rörsystem? Det som kostar är ju ändå inte rör och brunnar utan grävarbetet.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Jag är i en lite liknande situation. Jag tror att jag kommer göra så att jag har två brunnar, en för dränering och en för dagvatten, där dagvattenbrunnen är ansluten till kommunens dagvattennät. Sedan förbinder jag dräneringsbrunnen och dagvattenbrunnen med en ledning med backventil på. Det som är lite drygt är att backventilen måste moneteras i en egen brunn, typ, så att man kan inspektera den.

Då har man möjligheten att tömma dräneringsbrunnen med en pump om dagvattennivån stiger så att backventilen stängs.

Jag skulle aldrig vilja förlita mig helt på en pump. Förr eller senare havererar den, eller det blir strömavbrott eller något.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Alla översvämningar i källare är pga dagvatten och dränering är kopplat på samma. Detta baserat på alla kunder jag någonsin jobbat hemma hos som haft en översvämmad källare.

vet dock inte hur det är UTAN källare? Men de låter ju dumt att koppla ihop
Det borde försämra värmen som byggs upp under plattan över tid kanske? Skulle det leta sig upp vatten mellan isolering bör ju även det försämra värmeutvecklingen.

O Odi et Amo skrev:
Det blir en riskkonstruktion. Så länge det funkar så funkar det…
En backventil kan begränsa risken, men blir samtidigt ytterligare en grej att hålla koll på.
Är det säkert detta? För när jag pratar med KA, representant från hustillverkare och projektör från VVS, så är det ingen som ens nämner det. Ingen verkar se det som en risk, men ingen av dom har heller ens varit på plats och sett hur det ser ut när det regnat medelmåttigt i flera dagar.

Höghus Höghus skrev:
Om det blir gemensam brunn se till att det är en rejäl sandfälla i botten. Den ska lätt kunna rensas så att inte utloppet blockeras.

/Höghus
Enligt projektören som har hand om detta så har det endast uppstått problem vid extremt fåtal gånger och då hade det varit lera i marken som gjorde att stenkistan inte fungerade effektivt. Han menar på att det inte skulle vara några problem med gemensam brunn.

Om det nu blir gemensam brunn så ska jag fråga om djupare botten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför chansa med denna lösning när det kostar så lite att dra separata rörsystem? Det som kostar är ju ändå inte rör och brunnar utan grävarbetet.
Jag frågade om två brunnar men fick inte direkt något gehör. Men om man skall ha två brunnar och två stenkistor, hur långt bör avståndet mellan stenkistorna vara? Bör dom även ha någon höjdskillnad mellan sig?
 
Tack för inläggen. Det hjälper lite när jag själv inte är något kunnig inom detta område. Ingen här verkar ju vara jätteförtjust i att ha allt på en brunn, men tydligen är det så man gör idag.

Allt verkar grundar sig i markförhållanden och det är detta som får mig att bli fundersam.
Bör man inte ta reda på markförhållanden och höjder INNAN man ens ritar en ritning för dränering och takvatten? Känns lite bakvänt
 
Isodräns arbetsinstruktion beskriver allting rätt väl. Självklart förespråkar de hängslen och livrem.
https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder
Jag har rätt bra koll på vad som gäller för källarväggar efter att ha dränerar huset i höstas.
Husets tidigare dränering var sammankopplat med dagvattnet och vidare till kommunens dagvatten. Sjukt smidigt så länge det funkar men risk att trycka in vatten genom källarväggar eller förstöra dräneringen med skit om det trycks bakåt. Därför valde jag att dra det till en separat brunn. Markförhållanden och i vårt fall avloppssystemets kapacitet påverkar val av metod.

Jag gissar att risken med en platta på mark är mindre då konsekvenserna av att dräneringen tillfälligt är vattenfylld borde vara betydligt mindre.
En nivåvakt i brunnen borde vara klokt så att man blir medveten om att det inte funkar och kan pumpa ut det på enklaste vis.

jag tror att du framför allt vill ha en större/bredare stenkista och inte djupare. Gräver du djupare kommer man närmare grundvattnet och marken är mindre mottaglig för vatten.
Förutsättningar på platsen är allt!

Om ni gillar och kommer att ha en trädgård så kan man överväga om man vill leda det till en tank och sedan bredda vidare till stenkista/or. Det möjliggör bevattning och skapar en tröghet vid kraftiga regn.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.