Hej!

Har planer på att bygga ett litet triangelformat fritidshus, på engelska även kallat "A-frame", där taket agerar som två väggar. Dom raka väggarna får isolering, vindpapp och panel.
Taket får ju också isolering, och på utsidan korrugerad plåt. Men hur tänker man där, ersätter takpappen vindpappen?

Hur skulle ni gjort? Vad skulle ni använda för olika skikt och isolering? Huset kommer värmas med kamin och kommer stå kallt för det mesta.
Tips på andra saker om bygget mottages gärna.

Tack på förhand!

Pelle
 
Taket ska byggas som tak. Att det sedan i detta fall också kommer att utgöra två väggar ändrar inget.
Ett "standardtak" kan vara uppbyggt utifrån sett med: takbeläggning, bärläkt, ströläkt, takpapp, råspont, ventilationsspalt, vindpapp, isolering, fuktbroms/fuktspärr, glespanel, och gips.

Då taket kommer att gå ner till marken/grunden så kan det rekommenderas starkt att ha t ex råspont under eller över vindpappen för att förhindra gnagare att ta sig in och pulverisera isoleringen.

Hur är det tänkt att anslutningen mellan mark/grund/vägg/tak ska utformas?
 
Redigerat:
Tack för svar och tips. Jag har en vision att det ska bli ett ganska enkelt och litet hus, men ändå funktionsdugligt och inte allt för svårt att värma upp och hålla någorlunda värme även på vintern. Storlek kanske 20-25 m2.
Tänker mig att grundstommen ska ligga på naturliga stenar. Har ett område med många bra stenar där jag vill bygga det. Tankar kring det?

Fick lite inspiration av denna bild på hur reglarna till taket ska byggas, bra eller dålig? Detta hus blev aldrig isolerat. Vad är det "minsta" man bör göra om man ska isolera ett enklare hus? räcker det med vindpapp när man använder det såpass sällan som jag kommer göra?
Trästommen till ett litet hus i byggnation med takreglar på en plattform av trä, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att ställa på grundstenar är ett mkt gammalt sätt som fungerar fint för enklare hus nu också. Tänk bara på att antingen bygga det lilla huset tungt och massivt, eller om det står utsatt för blåst förankra det i stenarna.

Isolering är inte så dumt även i sommarhus eftersom det också håller ute den värsta sommarvärmen. Tänk huset med svart takpapp eller svart takplåt och ingen isolering. Det blir en bastu. En svart yta mot solen kommer snabbt upp emot kanske 200 C. Skulle nog vilja påstå att 10 cm isolering är det minsta som behövs.

Huset på bilden visar ett sätt att bygga. Verkar helt ok. Det är lämpligt att golvbjälkarna går på samma håll som takstolarna så att golvbjälkarna håller ihop högbenen så de inte kan kasa utåt.
 
Ja isolering kommer jag använda, frågan är om det räcker med vindpapp tillsammans med isoleringen. Går det bra att skippa plasten/diffspärren? Har hört att det kan vara bra att inte ha diffspärr när huset kommer stå kallt en hel del.

Bra tips där om högbenen och golvbjälkarna, tack!
 
Om isoleringen inte är väldigt väl tilltagen så är det en fördel att inte ha ngn plast i ett ej konstantuppvärmt hus. Lämpligen används hygroskopisk isolering såsom t ex cellulosa.
Tumregeln säger att ångmotståndet på insidan av yttervägg/tak bör vara 5-10 ggr högre än på utsidan. Då kan ev fukt i väggen torka ut åt båda hållen, samtidigt som insidan är så pass ångtät att bara hanterbara mängder fukt kan vandra igenom och fortsätta igenom och ut på utsidan.
 
  • Gilla
aroraror och 1 till
  • Laddar…
Om jag tolkar dig rätt så ska jag inte använda plast, om jag använder tex 10cm isolering, förslagsvis cellulosa?
Hur hade du gjort i mitt fall?

"Då taket kommer att gå ner till marken/grunden så kan det rekommenderas starkt att ha t ex råspont under eller över vindpappen för att förhindra gnagare att ta sig in och pulverisera isoleringen."

Har du lust att utveckla? Menar du att man tar bort ventilationsspalten?
 
Har inte koll på priser och vad det finns för alternativ för hygroskopisk isolering. Vet att det sprutas, men vet inte om det är lönsamt med ett litet och tunt isolerat hus. Kanske är skivor bättre, även om de förmodligen är dyrare/m2, men det är ju inte så många m2, och då kan man göra jobbet själv.

Jag hade inte använt plast, utan nöjt mig med innerbeklädnad om skivor. Hade förmodligen valt mellan asfaboard och råspont + vindpapp på utsidan.

Absolut ventilationsspalt, men ganska smal (3-21mm).

Med cc 120 cm mellan takstolarna behövs råspont. Med cc 60 cm kan det fungera med asfaboard där också. Råsponten stoppar gnagare bättre än asfaboard. Med asfaboard måste skivorna vara hela och skarvade väl över regel. Absolut inga skador av minsta slag får finnas för då kommer de att ta sig in där, och sedan finns det ingen isolering värd namnet i det facket.

Jag menar alltså dubbla lager råspont. Dels sedvanligt som underlag till takpappen, och dels som ytterskikt i väggen, (som ju också är taket på långsidorna), med ventilationsspalten mellan på långsidorna/under taket. (Om du nu blev klokare på denna förklaring...)
 
Äter gnagare hygroskopisk isolering?
 
Har sett att iCell säljer cellulosaskivor, och hört på andra håll att det är billigt (?) får luska fram någon återförsäljare eller ta kontakt med dom och fråga om pris.

Läser i en annan tråd om cellulosaisolering och där skrivs det att det inte blir några råttbon eller insekter. Jag tycker det låter lite konstigt då det är ett såpass 'naturligt' material.

Har du lust att gå skikt för skikt för hur väggtaket, i mitt fall, kan vara uppbyggt? Har en bild i huvudet om hur du menar, men alltid bra att kontrollera så jag har fattat rätt.
 
"Äter gnagare hygroskopisk isolering?"
Det gör de säkert. De verkar inte kräsna.
Eller rättare sagt, gnagare äter inte isolering, de gör gångar och boar. Resultatet är att de finfördelar isoleringen, så att istället för den tredimensionella trådstrukturen med massor av luft emellan blir det som ett pulver/damm där i stort sett all luft försvunnit. => Facket i väggen är tomt på isolering, utom i den nedre delen där det ligger ihoppackat.

Nu påstår ju cellulosaisoleringsfolket att då isoleringen är behandlad med ngt ämne för brandskydd och antignagaregenskaper så är det ett mindre problem, men med erfarenhet från gnagare i hus så lär det inte vara någon 100%-lösning inte. Det är mest en tidsfråga.

Enda sättet att stoppa gnagare är med tjocka massiva mtrl såsom tegel, natursten, murbruk, betong, massivträ (tjockt), järn etc. Det och att alla springor/glipor är 100% tätade/drevade så ingen öppning finns som erbjuder ett angreppsställe eller läcker ut värme eller matos.

Sedan får man moderera och anpassa efter förutsättningar. Vi bor på en hästgård mitt ute i spenaten så här bokstavligen kryllar det av gnagare ut i naturen, och alla vill ha ett varmt och tryggt boställe över vintern...
I mer stadsnära miljö är det förmodligen inte lika stort tryck (risk), men gnagare finns ju överallt.

Skikt för skikt:
Inifrån och ut; exempelvis råspont/innerpanel, plyfa, isolering, vindpapp, råspont, luftspalt, råspont, takpapp, ströläkt, bärläkt, plåt/pannor. (Om inte skivor används på insidan så behövs vindpapp eller ångbroms där, men skivor är bra för de fungerar som ångbroms och de styvar upp konstruktionen i sidled mot tex vindlaster.)

Mkt råspont, men det är för att dels minska risken för gnagare i isoleringen, och dels för att massivträ har en lång och välfungerande historia i svenska hus som kan stå kallställda.
 
Då har jag fått ytterligare ett argument till att aldrig använda cellulosaisolering...
Visserligen bygger ju kräken gångar o bon i glasfiberull också, men det blir ju bara just bon o gångar, en begränsad påverkan lokalt.
 
"...men det blir ju bara just bon o gångar, en begränsad påverkan lokalt."
Definiera lokalt, och varför cellulosaisolering skulle vara sämre i detta hänseende än glas-/stenull?
Gnagarna äter ju inte cellulosa heller.
 
Då tolkade jag dig rätt. Tack! Men det låter konstigt att sätta råsponten direkt på vindpappen som du beskrev. Man använder ju luftspalt på dom vanliga väggarna mellan vindpappen och ytterpanelen, och där är det lika lättillgängligt för gnagarna som in i taket. Eller har jag missat nåt i tankegången?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.