Hej :)

Hur gör man här för att få det snyggt?
Det är ett rum i ett garage med ytterdörr.

Gips mot betong väggen är väl sockel som gäller.
Hur gör man men andra sidan där gipset inte går hela vägen ner?
Hur gör man med nedre delen dörren? Runt dörren blir det smyg och foder som man gör runt fönster?

Tack.

Inomhus, grå betonggolv, vägg med avskalad tapet och svart sockel, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg möter betonggolv, skräp, fläckig målning, pågående renovering eller byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrtröskel med dålig isolering och synlig skumremsa, nedbruten, potentiellt väderskada eller vattenskada, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hamstraren skrev:
Hej :)

Hur gör man här för att få det snyggt?
Det är ett rum i ett garage med ytterdörr.

Gips mot betong väggen är väl sockel som gäller.
Hur gör man men andra sidan där gipset inte går hela vägen ner?
Hur gör man med nedre delen dörren? Runt dörren blir det smyg och foder som man gör runt fönster?

Tack.
[bild]

[bild]

[bild]
En sockel täcker det där. Ev. så får du lägga någon distans så att sockeln tar emot av något. I mitt garage är det brädor som sockel :rofl:
Antingen gör du som du beskriver kring fönster. Eller så klär du även sidan med gips. Men gips är ju ömtåligare så smyg och foder tål mer stötar
 
Varför inte nå lämpligt klinkers?
 
Står gipsväggen direkt mot betonggolvet?
 
T Tompafix skrev:
En sockel täcker det där. Ev. så får du lägga någon distans så att sockeln tar emot av något. I mitt garage är det brädor som sockel :rofl:
Antingen gör du som du beskriver kring fönster. Eller så klär du även sidan med gips. Men gips är ju ömtåligare så smyg och foder tål mer stötar
Tack.

Inte bara gips men även MDF kommer ta stryk där, högt trafikerad dörr.
Jag tror jag kör på vitmålad planhyvlad och spikar fast skiten där som smyg. Sen en sockel mellan golvet och botten smygen.

Men hur gör man med mellanrummet mellan gips och golv i bild 1?
 
B BosseHansson skrev:
Står gipsväggen direkt mot betonggolvet?
I bild 1 ja, andra sidan garaget nej.

Finns två olika väggar: bild 2 innerväggar. bild 1: ytterväggar.
 
H Hamstraren skrev:
Tack.

Inte bara gips men även MDF kommer ta stryk där, högt trafikerad dörr.
Jag tror jag kör på vitmålad planhyvlad och spikar fast skiten där som smyg. Sen en sockel mellan golvet och botten smygen.

Men hur gör man med mellanrummet mellan gips och golv i bild 1?
Hur stort är mellanrummet?
 
S Stefan1972 skrev:
Varför inte nå lämpligt klinkers?
Klinkers var? Bild 1?
 
T Tompafix skrev:
Hur stort är mellanrummet?
+- 6.5cm
 
H Hamstraren skrev:
Klinkers var? Bild 1?
Vid dörren tänkte jag.
 
S Stefan1972 skrev:
Vid dörren tänkte jag.
Klinkers som foder och tröskel? Eller runt hela dörren? :D
 
H Hamstraren skrev:
Klinkers som foder och tröskel? Eller runt hela dörren? :D
tänkte sockel då det skrevs om det först. Missade att det rörde sig flera olika saker.
 
H Hamstraren skrev:
+- 6.5cm
Har 90mm plank som sockel i mitt garage :rofl:
Annars går det ju att lösa med vanlig sockel så länge du lägger distanser bakom så att sockeln har något att ligga mot. Se till och täta utrymmet utifrån, annars finns det risk för musstråk därbakom :D
 
Varför bygger man på detta sättet till att börja med? Varför finns 6,5cm avstånd mellan väggen och betonggolvet?
 
H Hamstraren skrev:
Varför bygger man på detta sättet till att börja med? Varför finns 6,5cm avstånd mellan väggen och betonggolvet?
Ja bra fråga. Gipset ska ju inte ligga mot betonplattan ivf. Trodde det var du som hade byggt så här, så tänkte inte fråga förför du gjort så här :rofl:
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.