Bakgrund:

För 18-20 månader sedan var jag i kontakt med en lokal röris på bygden där fritidshuset ligger. Bl.a. handlade det om att byta beredare från en gammal läckande häck från 50-talet som är en del av det vattenburna systemet till en vanlig elberedare. Inga problem sa den rörisen men flaggade för att Nibe (som var den enda lev. han jobbar med) hade långa lev. tider. Då fick jag ok på att beställa beredare själv som han skulle installera. Dock så visade sig den rörisen lova lite mer än han kunde hålla så det hände aldrig något trots att jag jagade honom. Fick tips av grannen om en annan röris men han var också lite svår och verkade inte speciellt intresserad. Således har det stått en VVB på pall i stugan sedan dess.

Efter att jag lärt känna lite folk här uppe fick jag rekommendationer från flera bekanta på en tredje röris som var på plats och kollade och "skakade hand" på jobbet med mig för ungefär en månad sen. Och så var han här i min frånvaro förra veckan och installerade beredaren och gjorde två andra småjobb.

Händelse:

Rörisen jobbade på och återkopplade samma dag som han var färdig. På min fråga om det var några konstigheter svarade han nekande. Däremot kommenterade han att beredaren var "tung som ett as", både den nya (120L/49 kg tom). Han nämnde att den hade fått sig en kyss i plasten men att att det inte var några konstigheter och han hade testat att framgångsrikt dra igång den tillfälligt med en skarvsladd. Han nämnde även att han hade ställt in den på 70C. Han messade även en bild på beredaren monterad med lysande display.

Kom upp i går kväll och när jag ska koppla in den efter att ha dragit el så ser jag direkt att den inte bara "har fått sig en kyss" utan hela jävla paketet som innehåller elektroniken och kontrollpanelen är sprucket. Detta innebär att det bara är två knappar av fem som fungerar/går att använda då display och knappar liksom fjädrar inåt eftersom plastkonstruktionen som sagt är sprucken. On/off och minusknappen fungerar vilket innebär att beredaren för närvarande fungerar men jag kan inte göra nåra inställningar förutom att sänka värmen. Om jag vill nollställa den till fabriksinställning (Kontinuerlig drift & 70C.) måste jag bryta strömmen. Och plasten kommer ju fortsätta att spricka vilket innebär att den till slut inte kommer gå att stänga av/sätta på. Såhär i efterhand när jag förstorar upp bilden han messade efter installation så syns det att kontrollpanelen ser lite lattjo ut.

I övrigt såg dom andra småjobben klockrena ut så jag tror att han helt enkelt bara klantat till det med beredaren. Det är inget konstigt tänker jag, alla kan göra misstag eller ha otur men det jag stör mig på att han inte var ärlig och försökte att mörka skadan. Jag pratade nyss med honom och hans första reaktion var att han låtsades vara förvånad och upprepade att han hade ställt in beredaren på 70c. och kollat att temperaturen steg innan han avslutade. Det i sig är en lögn då han omöjligt kan ha försökt göra någon inställning utan att ha märkt att elektroniken/panelen var helt demolerad. Dessutom är den fabriksinställd till 70C. så ........Han nämnde även att han låg lite efter med pappersjobbet och således inte hunnit framställa och skicka faktura än när jag frågade om den.

Jag nämnde att jag skulle ringa till tillverkaren på tisdag för att kolla huruvida det går att byta bara el-paketet och att vi skulle höras efter det. Än så länge är det god stämning och så hoppas jag det förblir då jag fortfarande hoppas att jag hittat en bra röris, en röris som i.s.f. kommer få fler jobb av mig då det är en gammal kåk som kommer generera mycket jobb åt aktuell röris. Och jag har av samma anledning inte för avsikt att namnge/hänga ut aktuell röris.

Juridiken har jag rätt bra koll på men min förhoppning är ju att det inte ska behöva bli något tjafs. Således är jag inte i behov av svar kring avtal,juridik etc. Men det skiljer ju dock en del mellan vad jag har för juridiska möjligheter och vad som är den smidigaste lösningen.

Frågeställning:

Om det efter kontakt med tillverkaren visar sig vara möjligt att byta ut det demolerade "elektronikpaketet" är det ett rimligt krav från mig att fakturan betalas först efter att beredaren är lagad på rörisens bekostnad?

Jag har inte frågat än vad som faktiskt hände men jag tror inte att han tappat beredaren uppifrån i backen för då borde skadorna sett annorlunda ut OCH displayen borde varit helt krossad etc. Men kan en stötskada eller tappskada ha skadat (den keramiska) behållaren också och hade ni krävt att hela beredaren byts ut?
 
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Om det efter kontakt med tillverkaren visar sig vara möjligt att byta ut det demolerade "elektronikpaketet" är det ett rimligt krav från mig att fakturan betalas först efter att beredaren är lagad på rörisens bekostnad?
Egentligen är det nog så att du ska betala allt utom kostnaden för att ta in någon annan som byter "elektronikpaketet".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Egentligen är det nog så att du ska betala allt utom kostnaden för att ta in någon annan som byter "elektronikpaketet".
Ja, det har jag för avsikt att göra. Vet inte om det är jag som missförstår dig eller du som missförstått min frågeställning. Min fråga var ju huruvida det är rätt att kräva att beredaren lagas eller byts ut (tillverkarens rekommendation) innan jag betalar rörisens.

Om det inte framgick så är min avsikt att försöka lösa detta så smidigt som möjligt men självklart utan någon extra kostnad för mig.
 
B Bästerortarn skrev:
Ja, det har jag för avsikt att göra. Vet inte om det är jag som missförstår dig eller du som missförstått min frågeställning. Min fråga var ju huruvida det är rätt att kräva att beredaren lagas eller byts ut (tillverkarens rekommendation) innan jag betalar rörisens.

Om det inte framgick så är min avsikt att försöka lösa detta så smidigt som möjligt men självklart utan någon extra kostnad för mig.
efter elektroniken är utbytt och du har har räkning för arbetet så ringer du röris och undrar snällt om han betalar om inte så betalar du den MEN drar bort summa på röris räkning med "repeartions kostnader för VVS jobb" som betalmeddelande skulle jag göra :D
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
efter elektroniken är utbytt och du har har räkning för arbetet så ringer du röris och undrar snällt om han betalar om inte så betalar du den MEN drar bort summa på röris räkning med "repeartions kostnader för VVS jobb" som betalmeddelande skulle jag göra :D
Ja, det är en av dom lösningarna jag funderat på. Styrenheten verkar vara en generisk sådan då bruksanvisningen kommer från ett annat företag än tillverkaren av beredaren vilket skulle kunna tala för att hela paketet är rel. lätt att byta ut. Med lite tur är det typ plug & play med en kontakt för allting.
 
nå fast är enkel repeation så kostar delen en del och elnisse påslag och timm arbete blir det endå saltad... att köpa och gör själv är som att sparka i getingbo... MEN

förvisso är en ide att söka efter produktnummer på kontrollenheten och googla så vet priset och använda det... men annar blir strul.. när man vågar ljuga och säga blev en liten skavank
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag tycker du ska börja med att fråga rörmokaren om han har någon försäkring som täcker detta. Det är ett bra sätt att få igång en konversation där ni tillsammans hittar en lösning. Var beredd på att det kanske kostar dig någon 1000-lapp i slutändan. På samma sätt som man får betala en självrisk, vid försäkringsärenden. Om du "stångar dig blå" för att få igen varenda krona (vilket egentligen inte är fel) så är risken stor att det blir en lång och svår konflikt istället. Hoppas verkligen att det löser sig smidigt för dig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag tycker du ska börja med att fråga rörmokaren om han har någon försäkring som täcker detta. Det är ett bra sätt att få igång en konversation där ni tillsammans hittar en lösning. Var beredd på att det kanske kostar dig någon 1000-lapp i slutändan. På samma sätt som man får betala en självrisk, vid försäkringsärenden. Om du "stångar dig blå" för att få igen varenda krona (vilket egentligen inte är fel) så är risken stor att det blir en lång och svår konflikt istället. Hoppas verkligen att det löser sig smidigt för dig.
Mmm, vi får se vad tillverkaren av beredaren säger på tisdag. Jag har förövrigt hittat tillverkaren av controllern och tyvärr hittar jag inte aktuell modell på deras webbsida.
 
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Ja, det har jag för avsikt att göra. Vet inte om det är jag som missförstår dig eller du som missförstått min frågeställning. Min fråga var ju huruvida det är rätt att kräva att beredaren lagas eller byts ut (tillverkarens rekommendation) innan jag betalar rörisens.

Om det inte framgick så är min avsikt att försöka lösa detta så smidigt som möjligt men självklart utan någon extra kostnad för mig.
Jag menade alltså att du inte har rätt att vänta med att betala röris utan att du behöver betala fakturabeloppet minus kostnaden för reservdel och utbyte det datum som är betalningsdagen för fakturan.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade alltså att du inte har rätt att vänta med att betala röris utan att du behöver betala fakturabeloppet minus kostnaden för reservdel och utbyte det datum som är betalningsdagen för fakturan.
Det var som sagt inte juridiken jag frågade om och ditt svar är förövrigt inte korrekt. Men låt inte det bli en diskussion om juridik för dom spårar alltid ur :p

EDIT: glöm det, jag tänkte fel. Du har rätt men till saken hör att det finns risk för att kostnaden för att åtgärda beredaren överstiger rörisens faktura. Eller åtminstone att det är ungefär samma kostnad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Du har rätt men till saken hör att det finns risk för att kostnaden för att åtgärda beredaren överstiger rörisens faktura. Eller åtminstone att det är ungefär samma kostnad.
Ja, blir det inga pengar kvar efter en rimlig bedömning av kostnaden för utbyte så blir det ju inga pengar att betala ut till röris.
 
  • Gilla
smygvinkel och 1 till
  • Laddar…
hsd
Egentligen ska röris stå för hela reparationen,om Ni godkänner detta, annars byte av hela beredaren
Däremot om Ni beställer reservdelar och en annan reperatör kan röris neka ersättning och Ni är bundna att betala hela fakturan
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Egentligen ska röris stå för hela reparationen,om Ni godkänner detta, annars byte av hela beredaren
Däremot om Ni beställer reservdelar och en annan reperatör kan röris neka ersättning och Ni är bundna att betala hela fakturan
Ja, jag tänker självklart ge rörisen chansen att lösa det men jag vill prata med tillverkaren först och höra vad dom säger. Det är ju flera som gett honom gott omdöme och jag kommer ju som redan nämnt behöva en bra röris i framtiden så jag tänker vara resonlig, till en gräns.
 
Vi fick en beredare "nockad" i transporten och kollade upp med Nibe. De menade på att garantin inte gällde trots att det inte syntes något på själva beredaren men på emballaget då. Det slutade med att återförsäljaren tog tillbaka den. Den hade fått sig en smäll i änden så de var nog rädda att det fanns sprickor i anslutningarna i botten.
 
Ibland löser det av sig själv :cool:

Under helgen tog jag reda på att VVB'n som enligt den svenska importören (trodde att det var tillverkaren) var "utvecklad för nordiska förhållanden" i själva verket är en omdöpt polsk beredare. Kostar lite drygt 4 lök i Polen och det dubbla här i Sverige. Det känns ju såhär i efterhand lite surt men va fan, det är nog en bra beredare oavsett .........

Jag tog även reda på att hela det mosade "elpaketet" går lätt att byta, ett par skruvar och ett par sladdar bara. Och att det hos den polska tillverkaren kostar drygt 1800 kr. Dock säljer tillverkaren förstås bara reservdelar inom Polen. Med tanke på prisskillnaden på beredaren blev jag inte förvånad när jag ringde den svenska importören och blev upplyst om att dom tar 3300 kr för samma reservdel.

Hade precis hunnit ta reda på detta när rörisen ringde mig. Denna gången lät han betydligt mer tillmötesgående och bad mig skicka lite info om artikelnr. etc. så skulle han kolla med sina lev. om det inte var bråttom vilket det inte är då beredaren trots allt fungerar. Hade ju ändå inte betalt nån faktura förräns detta är löst :cool:

Så idag när jag klev ur duschen så upptäcker jag att det droppar från källartaket och upptäcker att anslutningen till toan (som inte används i väntan på byte) på övervåningen droppar. Det verkar vara kulventilen som är slut för hur jag än vrider på den så får jag inte stopp helt på läckaget. Stänger av inkommande vatten helt nere i källaren, torkar upp etc. och konstaterar att det som tur är bara läckt i knappt 10 minuter. Ringer den geografiskt närmsta rörisen som upplyser om att visst kan han komma nu på eftermiddagen men då är det typ jourtaxa som gäller vilket innebär 3x ordinarie timdebitering, servicebil o.s.v.

Då slog det mig att det skulle bli tot. nästan lika mycket som reservdelen kostar i Sverige så jag ringer "min" röris och föreslår att han kommer inom ett par timmar och kopplar bort toan, pluggar det röret etc. så kan han glömma den förstörda VVB'n och vi är kvitt. Det gick han med på eftersom han ändå precis var färdig med ett jobb. Så han hoppade in i bilen, körde 6 mil hit och pluggade röret. Inga sura miner från något håll och jag har fortfarande en röris att använda när det skiter sig nästa gång :rolleyes:

Såååå, läckan löst och jag kan tvätta mig, laga mat etc. Och jag beställer reservdelen genom polska bekanta och byter själv nästa gång jag är här uppe. Jag funderar förövrigt på att försöka lära mig lite VVS :crysmile:

Slutet gott, allting gott!
 
  • Gilla
Klass0n och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.