Garderobssnickarn
Hej!

vi håller på att planera för ett vattenutkast på en stolpe i trädgården. Planen är att leda fram vatten i en nedgrävd pem-slang (ca 12-15m).
Därefter använda ”blåa” stålrör (som vi målar) som kombinerad stolpe och vattenledning fram till kranen.

Nu undrar jag om det på något vis kan leda till galvaniskaströmmar som äter upp mina kopparrör i huset?

Hälsningar
 
Har jag svårt att se, plast leder ju inga strömmar
 
Garderobssnickarn
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har jag svårt att se, plast leder ju inga strömmar
Så tänker jag med, men jag ha ett svagt minne att jag har läst något om motsatsen i en tråd här på byggahus. Men jag kan inte hitta den nu.:lying:
 
Inga problem med PEM i mark och koppar i huset, då skulle alla slangar för värmepumpar generera galvaniskt in i huset, mina slangar har legat i 25 år nu och inget hänt, så gör som du tänker.
 
Garderobssnickarn
J jonaserik skrev:
Inga problem med PEM i mark och koppar i huset, då skulle alla slangar för värmepumpar generera galvaniskt in i huset, mina slangar har legat i 25 år nu och inget hänt, så gör som du tänker.
Men det jag möjligtvis trodde skulle ställa till problemet var stålrören efter pem-slangen.
 

Bästa svaret

Svar nej , händer inget, vem har skrämt upp dig för detta.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Har nu köpt lite rör och börjat gänga dem. Men jag är lite förvånad över hur få varv jag lyckas skruva på kopplingar på mina gängor.

jag gängar med en kloppa som det står Bspt 1” (ser ut att vara konisk). Kopplingarna jag har köpt heter R25. Jag lyckas endast skriva på ca 2 varv innan det tar stopp.

räcker det?
 
  • Rör gängat med en Bspt 1"-kloppa som visar några gängade varv och texten "RIDGID" på gängverktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör med gängade ändar i en skruvstäd, verktyg och kopplingar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Blåa rör rostar
Men det ser ut på bilden att det är galvade. Om så, är allt i sin ordning.

Staffans
 
Garderobssnickarn
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Blåa rör rostar
Men det ser ut på bilden att det är galvade. Om så, är allt i sin ordning.

Staffans
Låter bra.

Japp det är galvade rör.

till tätningen är det lin och någon pasta som är bäst?
 
Staffans2000
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Låter bra.

Japp det är galvade rör.

till tätningen är det lin och någon pasta som är bäst?
Japp. Tänk på att vira på linet ganska hårt. Det skall inte vara som en gammal socka
 
Garderobssnickarn
Nu är systemet på plats och det håller tätt!
Bifogar en bild på det ena ut vattenutkastet.
 
  • Nyinstallerat utomhus vattenutkast med mässingskran monterat på en svart stolpe vid en stenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Galvade rör fastnar järn och andra beläggningar från vattnet på, men för ändamålet funkar det nog helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.