Hej Vi har en gästtoalett på övervåningen som jag har tänkt renovera. Väggarna har jag fixat med 6mm gipsskivor och tänkt måla på efteråt. På golvet ligger en plastmatta som känns väldigt robust och hård och går dessutom ca 10cm upp mot väggarna. Inga sprickor eller annat förutom hålen där toalettstolen satt. Min första tanke var att lägga klinker med flexfix direkt på mattan men efter läst på lite känns det lite osäker. Hur ska man göra i det här fallet. Kan jag lägga på klinker då mattan är stabil och hel eller måste jag riva mattan och lägga gipsskivor och sen tätningsfolie för att kunna lägga klinker?
Nu får nån gärna rätta mig om jag har fel, men räknas gästtoalett med enbart toa och handfat som våtutrymme? Gäller isåfall samma regler som för badrum med dusch osv?
Jag utgår från att ni inte har någon golvbrunn. Vet du om det finns golvspånskiva under mattan? isf skulle jag skruvat golvgips på mattan och tätat skarvar och mot väggar ordentligt. Sedan kan du lägga tätskikt med ca 10 cm uppvik mot väggarna, lägg klinkers på golv och en "list" 10 cm upp på väggarna och måla sedan. Blir fint som snus!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är inget våtrum men numera ska toalett med handfat utan dusch ha tätskikt på golv med uppvik på väggarna.MariaiÖstergötland skrev:
Jag tror att det måste finnas spånskiva under då golvet sviktar inte alls och känns väldigt stabilt. Om man ändå ska lägga på nytt tätskikt är det inte bättre att riva bort mattan så inte golvet höjs alldeles för mycket?Jonatan79 skrev:
Jag utgår från att ni inte har någon golvbrunn. Vet du om det finns golvspånskiva under mattan? isf skulle jag skruvat golvgips på mattan och tätat skarvar och mot väggar ordentligt. Sedan kan du lägga tätskikt med ca 10 cm uppvik mot väggarna, lägg klinkers på golv och en "list" 10 cm upp på väggarna och måla sedan. Blir fint som snus!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Allt jag hittar gäller ju badrum. Jag kommet varken ha en dusch eller badkar. Och som sagt det ligger nog en spånskiva under då golvet just i den toaletten sviktar inte alls som resten av övervåningen. Detta började med en idé att bara fräscha upp toaletten men verkar bli mycket svårare än såBernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag tänker att förutsättningarna borde vara samma för en toalett med både tätskikt och kakel på golvet.
Klicka här för att svara