Hej! Idag har jag två frågor.

Jag har tidigare fått hjälp i en annan tråd där jag försökte identifiera vad som var avloppsventilationen på den här bilden. Bland de tips jag där fick var att jag skulle sätta tillbaka ventilen som tidigare fanns på detta rör. Testade detta idag men problemet var att då fick jag helt stopp i kökets båda hoar. När jag tog bort ventilen igen rann det ut med sån fart att det stänkte vatten upp ur det här vertikala röret. Misstänker att detta är anledningen till att jag en gång tog bort ventilen. Är det så enkelt att ventilen gått sönder och behöver bytas ut? Röret har stått öppet i tre år och vi har egentligen bara fått dålig lukt från i ca två veckor av hela perioden. Ventilen syns nere till höger i bilden.

Fråga 2
I badrummet har jag en tid haft dåligt flöde från handfatet men inget problem någon annanstans i systemet. Har rengjort vattenlåset utan effekt. Direkt under handfatet finns en liten kammare som jag blev tipsad av att rengöra. Den verkar vara där problemet sitter men jag vågar inte riktigt ta i tillräckligt mycket med en rörtång på detta plaströr. Den runda ringen på bilden har jag skruvat bort för att komma åt det jag har, men sexkanten blev skadad av rörtången och jag vill inte dra hårdare än jag redan gjort.

När jag häller vatten uppifrån rinner det bara igenom och försvinner ner genom vattenlåset utan att rengöra.. Jag har lyckats få bort en del av det som fastnat där med en gammal tandborste men skulle vilja ha tips på en annan metod? Kan man "skapa" ett stopp längre ner i röret för att vattnet skall få stå och jobba med någon form av propplösning? Några andra tips?
 
  • Komplex rörledning och avlopp under diskbänk, med vred, elektriska uttag och skåprum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röranslutning under en diskho med synliga vattenrör och fästen, möjligen smuts eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.