useless useless skrev:
Vi kanske kan crowdfunda en sån här?
[länk]

När Tommi är klar kan den ju cirkulera bland forumets medlemmar som behöver ett hål.
Bra tanke. Kanske ska slå till på två och spara in $20000?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Schweizarna sålde en begagnad TBM för ett tag sen men jag fick ett väldigt bestämt avslag här hemma om att köpa den i alla fall.

@tommib kanske är bättre på att förhandla med sin bättre hälft - och det är klart att får han igenom den så borde trappan vara en baggis sedan 😂.
Jag tror inte ens en läkarlön räcker till en TBM…
 
B b8q skrev:
Jag tror inte ens en läkarlön räcker till en TBM…
Du får väl hyra ut tunneln till diverse gäng sen så du får tillbaka %, låt den gräva mellan Södertälje och Uppsala bara. När den är avbetald så är det bara att köpa en till och rikta den mot Ankara.
 
T TypRätt skrev:
Du får väl hyra ut tunneln till diverse gäng sen så du får tillbaka %, låt den gräva mellan Södertälje och Uppsala bara. När den är avbetald så är det bara att köpa en till och rikta den mot Ankara.
Ger en helt ny innebörd till ”Jord-gubben”…
 
  • Haha
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Hemliga bergrum är bygglovsfria. Kanske inte om de är hemliga även för försvarsmakten. Då finns möjligheten att låna lite räls av mig så faller det under begreppet tunnelbana, som inte heller kräver bygglov. Granitgruva kanske…

Mvh Findus

PS. Källa Boverket
Skärmdump av sökresultat på nätet om bygglovkrav i Sverige, information från Boverket, markerad text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DS
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Mixar´n och 14 till
  • Laddar…
Alla ser väl att det är gruvdrift det handlar om…
 
Gruvdrift kräver koncession och miljötillstånd. Jag röstar på hemligt bergrum.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Dränering har jag ju sagt!
 
  • Haha
  • Gilla
Swamp och 10 till
  • Laddar…
Det står ju bara järnväg. Inget om skalan .... Tror jag har en ask modelljärnväg någonstans
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Känns som en Jumbo varit mer passande, men en commando kanske mer realistisk.
Men en Brokk skulle du allt haft ;)
 
Det är ju säkert så att man behöver något annat svårare tillstånd för att få bygga tunnel eller gruva. Dränering låter väldigt vettigt.
 
tommib
En liten blå och gul verktygsvagn mellan en vit hylla och en transparent plastlåda mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oinbjudna gäster har hängt lite i källaren senaste dagarna. Jag vet inte hur länge de varit där men förra veckan såg jag en liten rackare springa runt. Jag trodde inte att de kunde ta sig in här men nu när de väl är inne är prio 1 att se till att de inte kommer vidare. Gissningsvis har de grävt sig in under grundmuren där vi har en rabatt precis vid huset på framsidan (jaja, det är inte jag som bestämt att den ska vara där). Det blir till att leta hål och täta. Just nu är jag mest bekymrad att de kommer på hur man kommer upp i huset, det går nämligen via vattenrören på ett ställe.

Två är redan avhysta, avstår bilder på dem med tanke på känsliga läsare. Nu gillrat på två ställen igen.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Jag tror det är ett tecken på att det bedrivs alldeles för lite gruvdrift om det är så lugnt att de letar sig in. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.