Nu när temperatur har sjunkit har värmepumpen (bergvärme) börjat varna för pressostat hög ofta. Ofta räcker det med att stänga av larmet men ibland fortsätter den att varna.

Se bilder nedan på värmepump samt saker jag skulle kunna göra (från manualen). Jag har tidigare pratat med rörmokare men han trodde inte det berodde på punkt 1 luft i systemet.

Vad kan/bör jag göra för att få bukt med detta? Jag har även läst här på forumet att jag skulle kunna sänka värmekurvan (jag har fabriksinställningarna nu).

Tacksam för tips!
 
  • Sida ur en manual med felsökningstips för värmepump relaterat till hög pressostat varning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manual för värmepumpar 300E/400C med bild av två enheter mot en bakgrund av himmel och gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kolla så att alla radiatortermostater står på max så de inte hindrar cirkulationen i värmesystemet. Blir det för varmt inne får man sänka värmekurvan.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kolla så att alla radiatortermostater står på max så de inte hindrar cirkulationen i värmesystemet. Blir det för varmt inne får man sänka värmekurvan.
jag provar! Har skruvat upp alla ikväll.
 
Det har blivit bättre nu. Kanske fått larm en-två gånger sedan jag agerade på tipset.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Öppet värmepumpsskåp med synliga rör, kablar och komponenter, indikerar möjligt underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det sommar och pumpen går sällan. Men larmet pressostat hög kommer och går hela tiden. Nu har även larmet om köldbärare ut Max gått.
Jag har även märkt att elpatronen fått jobba mer trots att det är sommarväder.
Vad är felet? Misstänker att partikelfilter behöver rensas men var sitter dem? Ska väl finnas på kalla och varma sidan om jag förstått det hela rätt?
 
Här sitter iallafall filtret på varma sidan. Det borde iofs inte orsaka problem nu på sommaren, men det är ju bra att rensa det ändå.

VVS-installation med kopparledningar och filter på varma sidan i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Filtret på kalla sidan borde sitta någonstans i eller i anslutning till påfyllnadskopplet.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Hjälper det inte att rensa filtren så kan du testa att sänka varmvattentemperaturen ett par grader och se om det blir bättre.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Har haft Autoterm skit från dag 1
 
Jag fick samma tips från en annan källa. Ändrade igår eftermiddag och har inte haft något larm än. Håller tummarna…

Följdfråga: vad innebär det att man ändrar temperaturen på varmvatten? Jag hade den på 45 grader (då gick pumpen tills vattnet var 47,5) nu har jag sänkt med 2 grader (då stannar pumpen vid 45). Men vad har det för effekt? Vattnet som kommer ur kranen är väl ändå varmare än 45 grader (närmare 70 grader?).

useless useless skrev:
Hjälper det inte att rensa filtren så kan du testa att sänka varmvattentemperaturen ett par grader och se om det blir bättre.
 
Nej, vattnet som kommer ur kranen har den temperatur värmepumpen värmer till. Får du ut 70 grader så är det nåt som är fel...

Anledningen till att det brukar funka att sänka temperaturen lite är att en gammal sliten pump får varmare hetgas och bryter tidigare på pressostaten. Det är väl ingen direkt lösning på grundproblemet, men du kan köra på nåt år till tills du har fått tag på en ny värmepump. Den nuvarande lär väl vara närmare 20 år?
 
Ok. Jag trodde vattnet var varmare. Mätte nu i kranen och vattnet var dryga 49 grader C.

Ja pumpen är knappa 20 år men fungerar bra under vinterhalvåret. Blir varmt hemma iaf :) Men jag ska boka in möte med tekniker som får avgöra ev åtgärder.

useless useless skrev:
Nej, vattnet som kommer ur kranen har den temperatur värmepumpen värmer till. Får du ut 70 grader så är det nåt som är fel...

Anledningen till att det brukar funka att sänka temperaturen lite är att en gammal sliten pump får varmare hetgas och bryter tidigare på pressostaten. Det är väl ingen direkt lösning på grundproblemet, men du kan köra på nåt år till tills du har fått tag på en ny värmepump. Den nuvarande lär väl vara närmare 20 år?
 
T
Byter du slangar och spolar igenom växlaren så har du med största sannolikhet löst problemet ;)
 
Inte mitt gebit men hoppas tekniker har en lösning som inte är ”du måste nog byta pump”… tack för tips

T tobbetk skrev:
Byter du slangar och spolar igenom växlaren så har du med största sannolikhet löst problemet ;)
 
Om du inte rensat partikelfiltret gör det samt lufta på dom avluftningspunkter du har. Du bör ha två stycken, en på varmvattentanken och en i rören som går in i värmepumpen, det är den absolut vanligaste anledningen för problem med hög pressostat.
 
Filtret har jag rensat. Det var inte smutsigt. Vet ej var man avluftar så tar gärna emot tips här.


Varmvattentemp är ställd till 43 grad. När denna ändrades till 45 så fick jag ofta larm.

Däremot är VV differens ställd till 3 grader. Ska jag ändra denna? I så fall till hur stor diff? 5? 7?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.