Tjena.

Tänkte dela med mig lite av resan från ett dåligt monterat Ballingslövskök från ca 2008 till ett platsbyggt, egensnickrat sekelskifteskök.

Planen är relativt enkel:
Blåsa en vägg
Slå ihop ett rum med kök och få ett stort kök tillsammans med plats att äta.

Planen är också svår:
Bygga egna stommar
Bygga egna luckor
Bygga köket helt från grunden helt enkelt.

Jag är dessutom trasig på något sätt så jag älskar udda lösningar. Jag ska försöka göra så många roliga lösningar som jag kan!

Detta kommer att dokumenteras flitigt på en hel del forum som Youtube, Instagram och Facebook.
Och såklart här med!

Kolla gärna in Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UClhcdvydSVoY-uW5qc-_u-Q

Instagram/Facebook:
denise30talsvilla

Jag kommer slänga upp bilder, funderingar och planer här allt eftersom.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Spännnade! Har du någon tidsplan? Jobbar du samtidigt, eller är du ledig och bygger på heltid?
 
  • Gilla
Joens
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Spännnade! Har du någon tidsplan? Jobbar du samtidigt, eller är du ledig och bygger på heltid?

Tidsplan? Nej, inte direkt. Det får ta den tid det tar helg enkelt. Inget att stressa fram :)

Vi båda jobbar heltid så det blir inte så galet mycket timmar över varje kväll men saker flyter på rätt så bra nu. Men är långt kvar.
Ska sätta vår första osb strax, ska bara mecka ihop en regel :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hur mycket hatar ni parkett? Blir det ny stavparkett av något slag som känns "sekelskifte"? Hur fasta är planerna i övrigt? Är allt redan bestämt?
 
A Annananna skrev:
Hur mycket hatar ni parkett? Blir det ny stavparkett av något slag som känns "sekelskifte"? Hur fasta är planerna i övrigt? Är allt redan bestämt?

Hehe, just detta har vi hatat i 10år, dvs sedan vi köpte huset.
Repor, vattenskador osv.

Det blir originalgolvet faktiskt, som visade sig vara i tämligen bra skick där vi rev upp golvet nu.

I köket där vi har börjat riva, ca 35mm olika golv för att komma ner så ser det hittils vettigt ut med.

Man kan väl säga dom så att en sak är bestämd. Var vasken ska vara...

Resten av köket ska vara i samma rum men mer än så vet vi inte.

Vi river ut väggen mellan medans köket är kvar där det står, dvs bänkskiva och uppåt.
Drar VVS där nya vasken ska vara, flyttar det som sitter där idag till den nya platsen och sen river vi allt.

Då kör vi en Ernst och känner in rummet. Någonstans i denna vevan slår vi upp en ny vägg med. :)

Jag har arbetsmomenten i huvudet men massor av saker kommer ändras på vägen.

Renoveringsarbete i kök med delvis rivet golv, exponerade väggstommar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med exponerad isolering och en kapsåg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Annananna skrev:
Hur mycket hatar ni parkett? Blir det ny stavparkett av något slag som känns "sekelskifte"? Hur fasta är planerna i övrigt? Är allt redan bestämt?
Golvet är det som syns på bilderna, en slipning och sen så bör det bli toppen.
Sen får vi lappa lite på sina ställen, men sånt löser sig.

Plus att vi ska rikta upp det när den bärande väggen är borta. Eller försöka iaf.
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
Har varit segt här men har varit fullt fokus på att få ihop lite väggar och sånt för att kunna flytta ut bord och allt annat löst från köket.

Nu är det bara rensning kvar :)

Tanken var inte att sätta upp gips men tog några st när jag köpte OSB så dom åkte upp med.

Blir lite pussel om man som vi väljer att inte regla om utan använder de reglar som sitter där. Men denna gången gick det ganska skapligt ändå.
95mm isolering, el draget, tak riktat, rör till värme/kyla både i detta rummet samt rummet ovanför.
Ovanför är det bara draget RiR så drog nya kondensisolerade rör tillsammans med kondensavrinning så vi ska kunna köra kyla på riktigt.
Innan har vi styrt det så att vi ligger en bit över kondenseringatemperarur vilket ger sådär halvbra kyla.

Nu ska vi flytta allt och sen blir det att riva ytterväggen i köket. Isolera, el och värme. Där blir ingen kyla.

Då vi tar bort radiatorn där så kommer vi antagligen att köra spacesaver under skåpen eller så bygger jag en egen lösning med en fläktenhet i källaren som fläktar upp värme för att bli av med oljudet som SpaceSaver bjuder på.
Effekten blir ju också helt annorlunda med den. :)

Denise blev lite ivrig och rev i köket och fyndade något som ser ut att ha varit en plats för en vedspis eller liknande.
En nackdel är att skorstenen är ombyggd från flera kanaler till två enbart.

Imkanalen går i en och pellets som vi stöttar värmepumpen med i den andra. Vi hade turen att dom kom och gjorde brandskyddskontroll i förra veckan med så kunde fråga honom lite saker.

Men hur vi ska lösa detta är ett bekymmer med ett par olika lösningar.
Vi vill ju ha in någon vedspis/kamin på lämpligt ställe med.
Så det blir en
Renoveringsrum med OSB-skivor och gipsväggar, isoleringsmaterial, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En renoverad hörna av ett kök med avlägsnat gips till synliga träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med OSB-skivor på väggar, arbetsverktyg och snötäckt landskap synligt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerat tak med synliga träreglar och OSB-skivor ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med OSB-skivor och isolering på väggarna, samt byggverktyg och material utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar på en vägg under renovering med synlig isolering och eldragning, framför en arbetsbänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.