Hej!
Var inne på storbyggvaruhuset och talade med VVS-avdelnigen. De sade att jag fick dra ett pexrör (dvs. inte "rör-i-rör") i väggen.

Så nu har jag dragit 1 meter varmvattenrör och en meter kallvattenrör i väggen som ska gå från utanpåliggande rördragning till en badkarsblandare.

När jag nu läst runt lite så verkar det som att man bör ha det där skyddsröret. För mig blir det väldigt svårt då det är tvära böjar i 45x45 regelväggen.

Några tips, idéer eller svar.

Får jag dra pexrör utan skyddsröret en sådan sträcka?
 
Hej!
Behöver veta lite mer innan jag svarar på din fråga...

Varför så tunn vägg, har du byggt på en befintlig vägg med 45x45-reglar eller? Vad tänker du ha för skivor på väggarna, dubbla lager?

Jag hade aldrig dragit ett pex-rör i vägg utan skyddsrör, inte ens en meter. Prisolrör (alltså plastisolerade kopparrör) kan eventuellt vara en bättre lösning, kommer bara inte ihåg bockradien. Men har du dubbla lager med skivor på 45-regeln så kan det fungera.
 
Jag tror snarare pex häller bättre än prisol, så länge man inte spikar i den,
Får man bygga in prisol förresten ?

Det funkar nog ändå, men om vi målar f-n på väggen, så gillar inte försäkringsbolagen detta tilltag ,

Men utan skyddsrör skulle jag ogärna bygga in något ...

Pexen klarar nog en så skarp böj, med skyddsrör, men det blir inte mycket kvar av regeln, om det sitter en sån i hörnet,,
 
Redigerat:
Tack för kommentarer och här kommer lite mer info:

Jag bifogar en bild. De röda och blå strecken symboliserar utanpåliggande befintlig varm och kallvattenrör.

De går fram till en vägg som jag består utifrån sett av 170 mm + 45 mm reglar. Väggen som är åtkomlig är den 45 x 45 som jag drar rören i. Det går att pressa lite mot 170 väggen, men där finns plast i vägen.

Pexen har jag böjt först i 90 grader för att möta utanpåliggande och 90 grade rför att komma ut längre upp på väggen i mitten.

Ska skyddsröret gå innanför och ut genom väggen eller är det bara själva vattenröret som går ut?
 
  • bad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Båda ändar på skyddsröret ska mynna i rummet ,
Tätskikt/matta ska gå mot skyddsrör,
Ledningsröret ska kunna dras ut t.ex , utan att tätskikts/ "mattanslutning påverkas,
En lämplig väggbricka för pex , där rören går in, sen ett lämpligt blandarfäste för pex i andra änden,
Och väggbockfixtur är lämplig att använda bakom genomföringarna, den kräver dock 70 mm , med kortling..

Så skulle det kunna se ut om man tar betalt för jobbet, och vill lämna någon garanti..

Himla enkelt och bra system, när man gjort det en gång....
 
Det finns ju också PEX-väggdosor, som klarar 45mm.

Tex Uponor och LK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.