Har funderat på att sätta dit en offerbräda på en nybyggd redskapsbod. Stående panel med lock. I vanliga fall blir det ju en naturlig ventilation bakom panelen men om jag sätter dit en offerbräda känns det som om jag stänger igen ventilationen.
Skickar med en bild från ett annat inlägg här inne
 
  • Husgrund med sten, trä och puts, byggställning till höger. Fokus på byggnadens nedre del och materialdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Den offerbrädan gick inte av för hackor :surprised:
Rätta mig om jag har fel men sätts inte en offerbräda när panelen har börjat mjukna i nederkant :thinking:
 
Ja vet, den är i biffigaste laget. Offerbrädans funktion är ju att skydda ändträt om jag har fattat saken rätt. Alltså innan det har blivit dåligt. Men min fråga handlar om ventilationen bakom panelen som offerbrädan stänger igen.
 
Tomture61
S SilverBengt skrev:
Ja vet, den är i biffigaste laget. Offerbrädans funktion är ju att skydda ändträt om jag har fattat saken rätt. Alltså innan det har blivit dåligt. Men min fråga handlar om ventilationen bakom panelen som offerbrädan stänger igen.
Även om offerbrädan har en vinkel utåt så får man en yta som kan suga åt sig väta .
Man kan snickra hur man vill , men 2 st träytor mot varandra är inte den mest beständiga lösningen .
Har däremot nederdelen på träfasaden murknat så är det en annan diskussion .

Ang ventilationen bakom träfasaden , stänger du av luftflödet i nederkant så upphör ju den naturliga luftrörelsen .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Även om offerbrädan har en vinkel utåt så får man en yta som kan suga åt sig väta .
Man kan snickra hur man vill , men 2 st träytor mot varandra är inte den mest beständiga lösningen .
Har däremot nederdelen på träfasaden murknat så är det en annan diskussion .

Ang ventilationen bakom träfasaden , stänger du av luftflödet i nederkant så upphör ju den naturliga luftrörelsen .
Tomture61 Tomture61 skrev:
Även om offerbrädan har en vinkel utåt så får man en yta som kan suga åt sig väta .
Man kan snickra hur man vill , men 2 st träytor mot varandra är inte den mest beständiga lösningen .
Har däremot nederdelen på träfasaden murknat så är det en annan diskussion .

Ang ventilationen bakom träfasaden , stänger du av luftflödet i nederkant så upphör ju den naturliga luftrörelsen .

”Ang ventilationen bakom träfasaden , stänger du av luftflödet i nederkant så upphör ju den naturliga luftrörelsen ”

Ja det var de jag tänkte. Då blir det ingen offerbräda för mig. Tack för svar.
 
Det måste väl gå att lösa, sätta stående ribbor som man fäste offerbrädan i
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det måste väl gå att lösa, sätta stående ribbor som man fäste offerbrädan i
Så att ventilationen fortfarande fungerar? Kan inte riktigt se det framför mig med tanke på att jag fortfarande vill att det skall se ut som på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.