nja, snart iallafall. Tillträde blir i augusti och jag har inte ägt ett hus innan. Har redan sålt min lägenhet.
Vad ska man tänka på såhär en månad innan tillträde? Kan jag göra något redan nu? Något som jag bör göra dag ett?!

Vad jag redan gjort är följande;
Mailat kommunen angående div bygglov /anmälan för kommande projekt så som igensättning av dörr, nytt värmesystem patron -> Luft/vatten / bergvärme, nytt avlopp, rivning av inglasad altan.
Skaffat husförsäkring & sagt upp lghförsäkring.

Vad jag planerar att göra;
Maila div städföretag för flyttstäd
Maila div VVSföretag för ny värmelösning

Väl mött!
 
Buffert för oväntade kostnader, är väl en standardgrej med hus. Och alla redskap och verktyg du behöver för ta hand om huset är väl bra lista och köpa in direkt. Nyss gjort samma resa och man blir ju fort påmind om underhåll utanför sin entredörr = mitt ansvar. Sedan, var en god granne. Försök göra rätt för dig.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
N Nykterhetskontroll skrev:
nja, snart iallafall. Tillträde blir i augusti och jag har inte ägt ett hus innan. Har redan sålt min lägenhet.
Vad ska man tänka på såhär en månad innan tillträde? Kan jag göra något redan nu? Något som jag bör göra dag ett?!

Vad jag redan gjort är följande;
Mailat kommunen angående div bygglov /anmälan för kommande projekt så som igensättning av dörr, nytt värmesystem patron -> Luft/vatten / bergvärme, nytt avlopp, rivning av inglasad altan.
Skaffat husförsäkring & sagt upp lghförsäkring.

Vad jag planerar att göra;
Maila div städföretag för flyttstäd
Maila div VVSföretag för ny värmelösning

Väl mött!
Köp mer verktyg och försök lära dig att göra saker ”på egen hand”, kommer bespara dig mycket resurser och en del onödiga bråk med externa parter :)

Börja med att skissa din egen värmelösning. (Här finns mängder att spara)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Buffert för oväntade kostnader, är väl en standardgrej med hus. Och alla redskap och verktyg du behöver för ta hand om huset är väl bra lista och köpa in direkt. Nyss gjort samma resa och man blir ju fort påmind om underhåll utanför sin entredörr = mitt ansvar. Sedan, var en god granne. Försök göra rätt för dig.
Ekonomi är ett av mina intressen så vikten av buffert förstår jag helt. Jag är även verktygsnörd så gällande det har jag nog det mesta... Om inte annat känner jag någon som har det jag behöver!
 
C Cerb skrev:
Köp mer verktyg och försök lära dig att göra saker ”på egen hand”, kommer bespara dig mycket resurser och en del onödiga bråk med externa parter :)

Börja med att skissa din egen värmelösning. (Här finns mängder att spara)
Verktyg har jag gott om! Förutom trädgårdssaker då... Ska se vad säljaren lämnar, typ spadar, spett med mera och köpa efter behov på marketplace.

Vad menar du med egen värmelösning?
Huset har idag vattenburen värme via 6kw patron samt radiatorer i både källare & boyta. Någon mikrovågslikande låda på väggen för tappvarmvatten, ingen ackumutortank. Allra helst skulle jag vilja lösa värmesystemet innan det blir kallt. Säljaren hade elåtgång på ca 18tkwh/år...
 
Dag ett:
el-abonnemang
vatten o avlopp
sophämtning
 
  • Gilla
Nykterhetskontroll
  • Laddar…
N Nykterhetskontroll skrev:
Verktyg har jag gott om! Förutom trädgårdssaker då... Ska se vad säljaren lämnar, typ spadar, spett med mera och köpa efter behov på marketplace.

Vad menar du med egen värmelösning?
Huset har idag vattenburen värme via 6kw patron samt radiatorer i både källare & boyta. Någon mikrovågslikande låda på väggen för tappvarmvatten, ingen ackumutortank. Allra helst skulle jag vilja lösa värmesystemet innan det blir kallt. Säljaren hade elåtgång på ca 18tkwh/år...
Tänkte mest på följande ”Maila div VVSföretag för ny värmelösning”, vet dock inte vad du räknar in i den aktiviteten.

Kolla upp och gör beräkningar för ditt energibehov och vad ditt nuvarande vattenburna system kan lämna. Är det ett högtemperatursystem du har nu (mycket troligt) så lämpar de sig inte jätteväl för värmepumpar, men finns åtgärder man kan göra för att få en mycket bättre effektivitet.

18mWh med elpatron är ju dock inte alls farligt :)
 
K Keld skrev:
Dag ett:
el-abonnemang
vatten o avlopp
sophämtning
Bredband
Eftersänd post
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Kolla upp och gör beräkningar för ditt energibehov
Finns det något program/hemsida etc. som du kan rekomendera för detta?
 
E Einh skrev:
Finns det något program/hemsida etc. som du kan rekomendera för detta?
”Rettig Calclator” kan hjälpa dig med att rita upp nuvarande system för att beräkna flöden, tryck etc.
 
C Cerb skrev:
”Rettig Calclator” kan hjälpa dig med att rita upp nuvarande system för att beräkna flöden, tryck etc.
Tack! Vet du har man ska göra om man inte har ett vattenburet system i nuläget?
 
E Einh skrev:
Tack! Vet du har man ska göra om man inte har ett vattenburet system i nuläget?
Du menar för att beräkna värmebehov per rum för att välja radiatorer?
 
C Cerb skrev:
Tänkte mest på följande ”Maila div VVSföretag för ny värmelösning”, vet dock inte vad du räknar in i den aktiviteten.

Kolla upp och gör beräkningar för ditt energibehov och vad ditt nuvarande vattenburna system kan lämna. Är det ett högtemperatursystem du har nu (mycket troligt) så lämpar de sig inte jätteväl för värmepumpar, men finns åtgärder man kan göra för att få en mycket bättre effektivitet.

18mWh med elpatron är ju dock inte alls farligt :)
Inte farligt? Huset på ca 90 kvadrat har en årlig driftskostnad på 50000, de flesta i samma prisklass jag kollat på brukar ligga runt 30000...

Jag har väldigt dålig koll på vvs, men ska kika på programmet du nämnde. Tänkte ringa runt till diverse företag för att få offerter på nya lösningar.
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Inte farligt? Huset på ca 90 kvadrat har en årlig driftskostnad på 50000, de flesta i samma prisklass jag kollat på brukar ligga runt 30000...
Den där summan är ju bara ett mått på hur bra/konservativt mäklaren beräknar kostnader.
Oftst stämmer det väldigt dåligt.

Att du har "dålig koll på VVS", är en bra anledning att lära sig lite.
VVS är ett område där det ofta är riktigt dyrt att ta in kvalificerat folk och där nivån tyvärr ofta är ojämn.
Man kan lära sig mycket på egenhand och spara enorma pengar som belöning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Den där summan är ju bara ett mått på hur bra/konservativt mäklaren beräknar kostnader.
Oftst stämmer det väldigt dåligt.

Att du har "dålig koll på VVS", är en bra anledning att lära sig lite.
VVS är ett område där det ofta är riktigt dyrt att ta in kvalificerat folk och där nivån tyvärr ofta är ojämn.
Man kan lära sig mycket på egenhand och spara enorma pengar som belöning.
Absolut! Förstår vad du menar, men jag har ju heller ingen mentor som kan hjälpa till, eller någon direkt grundkunskap. Men det kanske ger sig när jag väl har tillgång till systemet och kan ta bilder och fråga forumet om råd.
Även om det finns mycket pengar att spara, och det tror jag garanterat att det gör, så känns det spontant som att just detta kan vara en sådan sak som man får betala en rejäl läropeng om det blir fel.
Jag ligger även ute en hel del pga jobbet så moderna lösningar med "away modes" är rätt lockande om man på ett smidigt vis kan dra ner elåtgången när man ändå inte är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.