Hej,

Vill börja med att upplysa om att jag inte är ngn VVS-expert av rang så ni får gärna påtala alla tänkbara brister i detta inlägg ;-)

Jag har försökt felsöka varför det luktar illa på min källartoalett ett tag nu utan att komma fram till varför. Följande "självklara" anledningar har kollats:

- Alla vattenlås rensade och påfyllda.
- Försökt härleda var det luktar ifrån (WC, Golvbrunn eller vask) men det är svårt när HELA rummet luktar illa.
- Om det finns något samband med ”aktivitet” i övriga avlopp kopplade till samma brunn. Kanske det är så, kanske inte – svårt att komma fram till om det kanske finns något samband.

Hur som helst så skissade jag upp hur avloppen är kopplade till den pumpbrunn som alla avlopp i källaren går till. Därifrån pumpas sedan avloppet till stamledningen vilket gör att jag ”uteslutit” att det finns något samband med husets övriga självfallande stammar.

Handritad skiss av avloppssystem med pumpbrunn, anslutningar till tvättstuga och källartoilett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till pumpbrunnen är det kopplat två fristående 110 mm rör (båda rören går rakt in i brunnen). Det ena går till tvättstugan (golvbrunn, vask och tvättmaskin) och det andra går till källar-WC (golvbrunn, vask och WC).
När pumpen startar förstår jag att det kan bli ett undertryck i brunnen, men det borde väl snarare ”suga” ut luft ifrån WC/tvättstuga än pressa in illaluktande luft??
Kan det vara tvättmaskinen som trycker in dålig lukt??
Finns det någon universal-lösning som jag kan installera för att avhjälpa problemet??

Tacksam för alla experters tips!!
 
fanns det inte en tråd med ett liknande problem för några år sen där det var nåt i godset på toalettstolen där ett byte av toastol gjorde att det slutade lukta
 
Y
Fota golvbrunnen, packningen nertill handfatröret, packning wc, tvättmaskinslösningen.
 
Luktproblemet uppstår alltså bara i källartoaletten och inte i tvättstugan?
Vid första anblick så har jag svårt att se hur lukt ska kunna tränga in i källartoaletten om Vask, golvbrunn och toalettstol alla har rena och fungerande vattenlås.
Har du kontrollerat så att anslutningarna av handfat och toalettstol till stammen sluter tätt. Det kanske saknas någon packning?
Vad för sorts vattenlås i golvbrunnen har du? Vissa äldre golvbrunnar har ej uttagbart vattenlås för rengöring utan har istället en litet renslock/rensplugg. Om den pluggen saknas så letar sig avloppsluften upp.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
kulle
Har ni verkligen en wc kopplad till en brunn med en pump i ?
Iallafall så det vanligaste är att det kan lukta ifrån en otät anslutning, tex. toalettstolen har en gummimanchett,
Gummimanchett avsedd för tätning runt en toalettstol eller liknande sanitetsinstallation.

ett handfat brukar ha någon form av gumminippel,
Svart gummimanchett avsedd för toalettanslutning.
 
Ett sätt att se om det verkligen är tätt runt anslutning av t.ex. toaletten är att försiktigt fylla vatten runt röret. Ligger vattnet kvar - antagligen tätt. Försvinner vattnet - garanterat läckage.
Schematisk illustration av vattentest för täthet runt toalettrör, vänster tätt, höger läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Slå i en halvliter klorin i toacisternen vänta en halvtimme/timme -spola
 
Finns det någon avluftning anslutet till tömningsbrunnen eller är den hermetiskt tillsluten?
Om avluftningsrör; kolla så inte denna är igensatt.
Om inget avluftningsrör; då borde det bli typ "vacuum" i brunnen när pumpen pumpar ut. Detta vacuum suger då förmodligen bort vattenlås så att dålig lukt stiger upp när pumpen stannat.
 
Redigerat:
Sitter rensproppen på plats om det är en gammal brunn. Ibland ser man brunnar utan pluggen och där kan det lukta. Känner subett drag när du håller handen ovanför brunnarna?
 
Du skriver att det kan bli undertryck när avloppspumpen går. Har avloppspumpsbrunnen en avluftning? Funkar den? Har varje avloppsgren dvs både toan och tvättstugan var sin avluftning?

Finns det ingen fungerande avluftning då kan det ju bli en övertryck i dina avloppsrör när brunnen fylls hastigt på och innan pumpen startar. Och sen räcker det en minimal otäthet för att luften ska tryckas ut på toan någonstans där det är otätt.
Man måste förebygga övertryck i avloppsrör med avluftning som går som ett rak rör genom taket eller som en vacuumventil på högsta punkt i rummet fex under vasken. Jag tycker du ska kolla dina avluftningar och dom ska vara 3 styck : i tvättstugan toan och avloppsbrunnen
Jag är ingen rörmokare så kan jag inte förklara det bättre.... och inte säkert att jag har rätt heller ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.