Kommer inom ca 1½ års tid att bygga stall. Och vill då ha murade boxar i stallet.

Frågan är hur jag ska beräkna åtgången av tegel. Som det ser ut nu så kommer boxväggarna vara 3 m "långa" och det är 3 st väggar som ska muras (mellanväggar). På dessa ska fästas galler. De kommer vara ca 130-140 cm höga.

Är det något speciellt tegel jag bör undvika?

Anledning att jag frågar u är för att jag hittat ett parti begagnat tegel i rätt färg som är intressent. De vill ha 4 kr/stenen. Vad kostar de nya?
 
Kan 50 stenar /m2 vara rimligt?
 
Låter som en hyfsad rund och bra skattning mellan tumme och pekfinger.

Har för mig att en någorlunda normal tegelsten, (i den mån sådana finnes), är ca 25 cm lång och ca 7 cm hög, (och ca 12 cm bred). Tillkommer ca 1 cm breda murfogar. Dvs ca 4 stenar per löpmeter och ca 12 rader ger ca 1m2, och 4x12=48 stenar. Täckt yta blir då 104 cm x 96 cm = 0,9984 m2.
 
Kan bara hålla med KnockOnWood. Tegel är inget att rekommendera för hästboxar. En häst gör slarvsylta av tegel... Om du trots allt vill använda detta måste du fästa någon form av gummimatta på insidan.

Vi har själv hästar så jag vet vad dom är kapabla till!
 
Knockonwood:

Ja det är snällare ed trä, men de flesta hästar sparkar en gång, sen lär de sig att det är hårt! Med trä kan de stå och sparka dygnet runt. Jag har stått i stall med både trä och murade väggar. Är alltid med sparkandes i träväggarna.
 
Redigerat:
thberg:
Teglet ska armeras för att tåla en hästspark. Och nej gummimatta är inget måste och då försvinner hela iden med att man vill ha murade boxar.
 
Armeringen hindrar inte teglet från att flisas och se ut som f*n. En häst sparkar med ett tryck på ca 2 ton och ytan där skon träffar är rätt liten.

Förstår inte varför idén med tegel försvinner med en gummimatta? Insidan av boxen behöver väl inte vara så estetisk? Dessutom täcker man ju inte hela insidan med gummi utan det rör väl sig om från 0,5-1 m höjd ungefär. Minns inte exakt vilka mått man brukar använda.

Håller dock med om att det är mer sparkande när boxarna är av trä, men så länge inget är sönder så hästen kan fastna är det ingen fara enligt mig.
 
Jag kommer bara ha murade mellanväggar pga om en häst skulle behöva avlivas i boxen och dras ut, vill jag inte behöva riva hela fronten. Sen är det bara mina egna hästar som kommer stå i stallet. Dvs jag vet vilka som kan stå jämte varandra utan att sparka och på mina 15 år som hästägare har jag inte haft en enda söndersparkad box. Så det är det minsta jag oroar mig. Ang att det kan flisa sig så är det lite därför jag söker begagnat. Då syns det inte lika mycket om en sten skulle få en skada.

För tillfället har jag dessutom bara en miniatyr häst (inga 2 tonssparkar) och ett föl (inga skor där inte). SÅ en tegelvägg komer hålla även utan armering. Sen ska en ram på runt och även galler upp.
 
MaRomer skrev:
thberg:
Teglet ska armeras för att tåla en hästspark. Och nej gummimatta är inget måste och då försvinner hela iden med att man vill ha murade boxar.
Jag böjer mig för sakkunskapen!

Men vad är egentligen vitsen med murade väggar i boxarna?
Vad tycker kamelerna själva?
 
knockonwood:

För min del är det ruskigt snyggt. Något jag alltid velat ha. För hästarnas del: skitsamma. Möjligvis att de ger fan i att sparka på väggarna då det oftast gör ruskigt ont;)
 
MaRomer skrev:
knockonwood:

För min del är det ruskigt snyggt. Något jag alltid velat ha. För hästarnas del: skitsamma. Möjligvis att de ger fan i att sparka på väggarna då det oftast gör ruskigt ont;)
Då är jag med. Lycka till med bygget!
 
Någon som har erfarenhet om det räcker med en tegelsten bred mellanvägg mellan två boxar? En sten är ju 108 mm djup så detta blir väggens tjocklek. Givetvis tänker vi armera i fogarna men räcker det?
 
Spontant låter det lite väl tunt. Personligen hade jag nog valt två stenars bredd, men å andra sidan har vi en sparkglad dam som river det mesta :)
 
En enkelmur låter väl klent, även om den är välarmerad. Inte bara för ev sparkar, utan också om de t ex vill klia sig i baken, och då baxar och pressar rejält med alla sina 100-tals kilon någon meter upp på väggen...

Vi har 20 cm tjock putsad betonghålsten i mellanväggarna, och tredubbel putsad tegelstensmur i ytterväggarna, i vårat stall. Det verkar fungera. Å andra sidan har vi inga hästar som sparkar i boxarna överhuvudtaget. Vi hade en som slog lite med framhovarna på boxdörren av otålighet ibland, (endast när någon människa var närvarande), men det är allt.
Dock brukar de skrubba/klia sina svansar/rumpor mot väggarna nu och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.