O Ola Jonsson skrev:
Att ni orkar???????!!!!!
Skulle kunna ställa samma fråga till dig eftersom dom slutade barnrumpa sig för minst två veckor sedan :thinking: Men förr all del, snygg bump :rolleyes:

@devjoachim har det hänt något mer?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Antingen går pumpen utan stopp eller så är det grannens hela förbrukning
Hej,
Min pump orkade inte hålla uppe 4 bars tryck och gick dygnet runt märket jag i vintras. Då drog den ca 24kw på ett dygn om jag minns rätt.
Det kan ju vara så att de har separat elmätare som mäter enbart pump, men det betyder ju oftast separat inkommande el, alltså två separata abonnemang och det åberopar han ju inte någon kostnad för så tveksamt.
Så jag är rätt säker på att denna snubben lurar stackars svärmor på halva sin elförbrukning.
1653kwh är ju vad en genomsnittlig villa drar i Okt typ.
MVH
 
  • Gilla
devjoachim och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli dags att vi får en uppdatering. Har pumpens status kontrollerats?
 
  • Gilla
Ferd och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu börjar det bli dags att vi får en uppdatering. Har pumpens status kontrollerats?
Har inte träffat svärmor på ett tag, men ska göra det på torsdag, ska kolla status då. Hon borde ju fått ny faktura för november nu.

Blir intressant :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Fick all info jag behövde på de första 20 svaren, men 320 "svar" hade jag inte räknat med.
Tycker bara det är såå tråkigt att det alltid skall skrivas en massa ej relevanta inlägg här.Hacka på hela tiden varandra,istället för att skicka svar som inläggaren har nytta av.Så är det ju i dom flesta trådar,att man vandrar iväg.Håll er till ämnet.Annars skriv inget..För många världsmästare!
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
C
devjoachim devjoachim skrev:
Har inte träffat svärmor på ett tag, men ska göra det på torsdag, ska kolla status då.
Passa då också på att kolla mätaren om den visar hela eller tiodels kWh, som föreslogs redan för en månad sedan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Linda Wahren Linda Wahren skrev:
Vi delar också med granne och när vi flytta in fanns ett avtal om 1500kr/år för den extra el den drar för att vi ska få vatten. (en ensam dam bodde här före oss)
Vi kom överens med grannen om 3000/år då vi är en familj på 4 med 2 bilar och fyller pool med samma pump. Också överpris men gick med på det för grannfriden
Men för svar på din fråga så JA hon blir lurad och troligtvis betalar hon även grannen husel.
Hur stor är din pool? Tippar på att du kommer oerhört billigt undan med 3000/år om du fyller din pool varje år med brunnsvattnet. En pumpbil med färskvatten kostar väl runt 5-6000?

Men du kanske aldrig tappar ur poolen helt?

Oavsett så hade jag aldrig gått med på att någon granne skulle fylla på sin pool med 5-10 kubikmeter vatten varje år från vår gemensamma brunn.

Om saltvatten tränger in i befintlig brunn så kanske det inte hjälper att borra ny brunn då den kanske också tar vatten från samma åder…

Och en avsaltningsanläggning behöver ännu mer vatten som gör vattnet ännu mer salt, tänk på det om du tappar/fyller din pool varje år från borrad brunn.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Begär att få se originalfakturan.
 
devjoachim devjoachim skrev:
Har inte träffat svärmor på ett tag, men ska göra det på torsdag, ska kolla status då. Hon borde ju fått ny faktura för november nu.

Blir intressant :)
Ja, hur gick det?
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Har inte träffat svärmor på ett tag, men ska göra det på torsdag, ska kolla status då. Hon borde ju fått ny faktura för november nu.

Blir intressant :)
Tror fler än jag dom väntar med spänning på utfallet. Decimalfel eller bedrägeri?
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Inte fått någon ny faktura på ett tag nu.

Men dem som installerade vattenpumpen var där och kollade, dem justerade ner trycket på pumpen och sa att den var "sliten", oklart exakt vad det betyder.

Verkar som den inte går lika hårt längre iaf efter att dem sänkte trycket på den.

Ska bli kul att se förbrukningen sen.
 
  • Gilla
annsofian och 7 till
  • Laddar…
Älskar att du hänger i och uppdaterar oss @devjoachim! Ett föredöme bland TS.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 6 till
  • Laddar…
Men vi fick inte veta om halva grannens hela elräkning fortsätter att betalas... :(
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Har ni själva pratat med dem som tittade på pumpen, eller är det grannen som fömedlat detta? Jag hade nog inte litat på andrahandsinfo från den grannen. Ifall elförbrukningen nu magiskt går ner till rimliga nivåer efter justeringen, så skulle jag kolla med pumpfirman om de verkligen har varit där.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 10 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Har ni själva pratat med dem som tittade på pumpen, eller är det grannen som fömedlat detta? Jag hade nog inte litat på andrahandsinfo från den grannen. Ifall elförbrukningen nu magiskt går ner till rimliga nivåer efter justeringen, så skulle jag kolla med pumpfirman om de verkligen har varit där.
Svärmor har faktiskt själv pratat med pumpkillen som var där, för hon ringde upp honom efter att han varit där.

Så informationen som jag skrev kommer direkt från pumpkillen till svärmor.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.