J Josth skrev:
Bra att firman varit på plats. Man får generellt räkna med att man tappar 1-2 grader per dörrpost som kylan/värmen ska passera och det tar tid särskilt för kylan att ta sig igenom dörrposter. All kyla rinner inte neråt direkt så visst blir det svalt på övervåningen. Om källarplanen redan är svala så minskar luftomsättningen i huset automatiskt och det räcker med lägre kyleffekt.
Om jag förstår det rätt så gick det rätt bra att styra luftflödet från innerdel så det kommer dit man vill, eller är det ett säljsnack?
 
När innerdelen kör med kyla så kastas luften normalt rakt framåt under taket. Med spjällen kan man påverka det en del i sidled. Räkna inte med att kunna stå inne i sovrummen och föna håret utan man får vackert vänta på att kylan sprider sig in i sovrummen.
 
nu kastar jag in AP42 vilket var den som var i offerten :D 26.500:- installerat ex. Elektriker
 
Hoppsan, det blir ju en tydlig skillnad mot AP25 beträffande kylkapacitet. Aningen högt pris dock för en AP-modell.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Okey, men de sägs göra snygga installationer och det väger in... vill inte att den sitter snett på väggen ... ;)
 
A
C Christoffer L skrev:
Om jag förstår det rätt så gick det rätt bra att styra luftflödet från innerdel så det kommer dit man vill, eller är det ett säljsnack?
om du väljer en LN hero så kan den styra luftströmmen efter behov men även den har gränser i sida,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
nu kastar jag in AP42 vilket var den som var i offerten :D 26.500:- installerat ex. Elektriker
Jävlar vad dyrt.... Men priserna verkar skenat

Panasonic HZ25XKE – Effektiv & miljövänlig värmepump – (20grader.se)

som är motsvarande Hero verkar gå på samma pris...

Jag skulle helt klart gå på en dyrare och tystare modell om den ska vara i permanentboendet och man vill kunna ha den på nattetid.

12 decibell är ju en väldigt stor skillnad i ljudnivå. tredubbla?

Det går med alla moderna LLVP styra luftflödet via app/fjärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Titta på Polarpumpen.se.
har hört att deras installatörer är ett gäng nötter .
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
har hört att deras installatörer är ett gäng nötter .
De har väl inga montörer utan tar in någon lokal snubbet.

Är ju ingen raketforskning direkt.

Min lokala instalatör vill nästan ha dubbla priset på en pump som jag valde från polarpumpen.

Det finns säkert andra firmor som har samma upplägg men det är bara polarpumpen jag har erfarenhet av.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De har väl inga montörer utan tar in någon lokal snubbet.

Är ju ingen raketforskning direkt.

Min lokala instalatör vill nästan ha dubbla priset på en pump som jag valde från polarpumpen.

Det finns säkert andra firmor som har samma upplägg men det är bara polarpumpen jag har erfarenhet av.
jo, vad jag har hört i mitt område så kom en installatör med en rostig 740 med pumpen hoppande på släpet. där av att jag gick till en lokal installatör med gott rykte , men jag får ta det ett varv till. kanske kan ta ut en lista på lokala installatörer på polarpumpen. (?)
 
A
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De har väl inga montörer utan tar in någon lokal snubbet.

Är ju ingen raketforskning direkt.

Min lokala instalatör vill nästan ha dubbla priset på en pump som jag valde från polarpumpen.

Det finns säkert andra firmor som har samma upplägg men det är bara polarpumpen jag har erfarenhet av.
Det tråkiga är att de får så lite i ersättning så de måste sätta minst 2 pumpar varje dag, och slarvas det hej villt. Gör det enkelt för dig ingen finess eller känsla, jag har erfarenhet av dessa då jag brukar få gå efter dessa av besvikna kunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Solid AP25 har ljudnivå 19-24-31-38-45 dB från innerdelen
Hero2 LN25 har ljudnivå 19-24-29-36-45 dB från innerdelen
Några 12 dB skillnad kan jag omöjligen se något spår av.
Läste fel :/
 
Det är skillnad på luftflödet så titta inte bara på ”ljudnivåer”
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det är skillnad på luftflödet så titta inte bara på ”ljudnivåer”
Bra uppslag, några tips på var ljud/flöde är "bäst"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.