Jag bor på landet, utanför planerat område. Jag tänkte bygga ett större garage på en del av tomten. 14x8 meter på gjuten platta. Inget vatten eller avlopp. Det är 4,5 meter till grannens mark.

Enligt kommunen så räckte det med förenklat bygglov men de vill att jag anlitar en certifierad kontrollansvarig. När jag kontaktar några KA så verkar kostnaden för detta ligga runt 10.000-20.000 kr.

När jag ställer frågan på nätet så verkar en hel del inte behövt någon KA, och det får mig att börja undra om det är min ansökan som har ställt till det? Finns det juridiska begrepp/benämningar på byggnader som kan avgöra om det krävs en KA eller inte? Har jag kallat byggnaden för något som den inte är och misslett kommunen?

Mitt syfte med byggnaden är att ha det som ett stort garage.
 
J Jimmy Alenius skrev:
Jag bor på landet, utanför planerat område. Jag tänkte bygga ett större garage på en del av tomten. 14x8 meter på gjuten platta. Inget vatten eller avlopp. Det är 4,5 meter till grannens mark.

Enligt kommunen så räckte det med förenklat bygglov men de vill att jag anlitar en certifierad kontrollansvarig. När jag kontaktar några KA så verkar kostnaden för detta ligga runt 10.000-20.000 kr.

När jag ställer frågan på nätet så verkar en hel del inte behövt någon KA, och det får mig att börja undra om det är min ansökan som har ställt till det? Finns det juridiska begrepp/benämningar på byggnader som kan avgöra om det krävs en KA eller inte? Har jag kallat byggnaden för något som den inte är och misslett kommunen?

Mitt syfte med byggnaden är att ha det som ett stort garage.
Det är kommunen som avgör när det behövs KA och det spelar ingen roll vad det är för sorts byggnad i praktiken. Om kommunen anser att det inte är en enkel konstruktion/byggnad/projekt så kräver dom KA. Beslutet om det går inte att överklaga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kommunen gör bedömningen i varje enskilt ärende om en KA krävs. Det är inte en viss typ av byggnad eller en viss storlek som avgör om du behöver en KA.

Du skriver att det räcker med ”förenklat bygglov” i ditt fall. Vad är skillnaden i jämförelse med ”vanligt bygglov” eller en bygganmälan? Jag har inte hört den benämningen förut.

Så här skriver Boverket om KA;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/
 
Det är som sagt kommunen som sätter regler och det kan variera över landet. I min kommun har de 50 kvm som gräns för när man behöver KA. Mindre garage än 50 klarar man sig utan KA.

Det är en rätt rejäl byggnad du ska upp med.
Vissa som bygger så stort kan ha förmånen/möjligheten att bygga sådana som maskinhall. Har man jordbruksfastighet kan man få bygga sådana under andra/enklare regler. Bara så att du har koll på det och inte jämför äpplen och päron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.