nizzehult
Mitt hus som jag rätt nyligen köpt värms upp med jordvärme från en AutoTerm C Max och det finns även en 200l NIBE ack tank. Anläggningen är från 2006 och verkar funka som den ska när det är milt.
Men! När det blir kallare än -15 ute så uppträder regelbundet ett larm på panelen: Larm, temperatur kylkompressor för hög.

Den föreslår då olika felorsaker:
- För lite kylmedia
- Fel i expansionsventil
- Fel på kompressorn
- Tillfälligt fel

Kvitteras larmet så startar den igen. Ja det tror jag den gör ändå efter ett visst antal timmar men det som händer när larmet går är att värmepatronen tar över och värmer hela tiden och så vill man ju inte ha det.
Är det varmare ute förekommer aldrig felet. Har rengjort båda filter och kollat i synglaset och det ser bra ut så vad blir nästa steg? Visst, jag skulle kunna ta dit en firma som får göra en bedömning men för att komma fram till det behöver jag inte starta en tråd här så jag frågar främst er som har erfarenhet av värmepumpar i allmänhet och AutoTerm i synnerhet: borde jag vara orolig och förbereda mig på det värsta eller är det bara att åka vidare? Visst, anläggningen är ju 15 år men som jag har förstått det så har förra ägaren haft dit en firma ibland som har fått se över anläggningen. Kan man misstänka t ex för lite kylmedia även om det ser bra ut i synglaset?
 
Kanske en long shot men har du koll på trycket i värmekretsen? Min har spökat lite när det varit som kallast och manometern visade då över 2 bar (0,5-1,5 bar). Lösningen var att släppa på trycket via en luftningsnippel på valfritt element. Nu ligger det på 1 bar istället och verkar tuffa på.
 
Jag har dock en ganska brant kurva i mitt system -> hög framledningstemp.
 
nizzehult
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Kanske en long shot men har du koll på trycket i värmekretsen? Min har spökat lite när det varit som kallast och manometern visade då över 2 bar (0,5-1,5 bar). Lösningen var att släppa på trycket via en luftningsnippel på valfritt element. Nu ligger det på 1 bar istället och verkar tuffa på.
Jag försöker hålla den på runt 1 bar men den vill sjunka lite på några månader och då får man fylla på. Oklart varför det är så men jag kan också se att det ibland kommer lite vatten från själva anläggningen som direkt går till ett avlopp så det är kanske dit det försvinner?
 
Ok, då va det ju inte det. Står den fritt så luft kan cirkulera runt den?
 
nizzehult
Ja den står i ett stort varmgarage.
 
Ja då har jag slut på förslag :p
 
Du kanske helt enkelt har för hög värmekurva så framledningstemperaturen blir högre än vad kompressorn klarar av?
 
nizzehult
useless useless skrev:
Du kanske helt enkelt har för hög värmekurva så framledningstemperaturen blir högre än vad kompressorn klarar av?
Tja, men då borde väl felet ha funnits där hela tiden? Har svårt att veta hur länge felet har funnits men som jag förstår det är det på senare tid det har börjat inträffa.
 
Men du skriver att det bara händer vid låga temperaturer... Vad har du för till / från temperatur på värmekretsen? Har du för lågt flöde så kanske inte pumpen kan göra sig av med producerad värme.Då borde dock högtryckspressostaten lösa.

Eller är det så enkelt som Purjo skriver, larmet är vad det står skrivet..
 
nizzehult
Kan kolla det ikväll, det är fortfarande svinkallt så den lär ha löst ut när jag kommer hem.
Som Purjo skriver? Ser inget sånt inlägg.
 
A
automatiken sätter en högre framledningstemperatur ju kallare det är ute.
kompressorn borde slagit ifrån istället för att ge felkod och elpatronerna stå för notan
-15 är lågt för en värmepump från 2006 har du dessutom R407C i den....
synglaset skall du inte se något i under drift. möjligt man kan förnimma en vågrörelse
 
Om jag läst rätt så är det jordvärme, så det tar ju lång tid innan kylan letat sig ner till kollektorslangen. Problemet är väl snarare att när det är kallt ute behöver pumpen jobba mycket för att värma huset. Efter att själv ha haft problem med likande felmeddelande ( dock på en luft till vatten pump) så befarar jag att kompressorn är kass, speciellt med tanke på att värmepumpen är drygt 15 år. Många håller inte längre än så.
 
nizzehult
hlph hlph skrev:
Om jag läst rätt så är det jordvärme, så det tar ju lång tid innan kylan letat sig ner till kollektorslangen. Problemet är väl snarare att när det är kallt ute behöver pumpen jobba mycket för att värma huset. Efter att själv ha haft problem med likande felmeddelande ( dock på en luft till vatten pump) så befarar jag att kompressorn är kass, speciellt med tanke på att värmepumpen är drygt 15 år. Många håller inte längre än så.
Låter inget vidare och det var nog inte det man ville höra men hur verifierar man att det kan vara så? Har också hört att allt över 10 år är bonus men samtidigt så vet jag dom som kör över 20 år gamla värmepumpar utan problem. Sen vet jag inte hur just AutoTerms kompressorer är i jämförelse med andra; om dom normalt håller längre än så här.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Kan kolla det ikväll, det är fortfarande svinkallt så den lär ha löst ut när jag kommer hem.
Som Purjo skriver? Ser inget sånt inlägg.
Ser du inte purjolöken?
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.