Hej,

Jag har klippt matarledning till golvvärmeskål för att sätta på t-koppling och dra till nytt skåp.

Köpte idag vatette plast 25, 2,3-2,5,, sex stycken, men de passar inte på 25mm t-kopplingarna (EZ). innerdelen går inte in i T-röret

Hur gör jag nu? Behöver få igång värmen imorgon, men vet inte vilka produkter i vilken närbutik (Gävle) jag kan köpa. Lyckas inte hitta några Vatette T-kopplingar av storlek 25 (utvändig gänga) på Ahlsells webbplats. Finns det någon slags adapter som kan sättas dit? - Eller vet någon var jag kan hitta passande T-rör?

Tack på förhand!!!
 
  • Närbild av metallobjekt, möjligen rördel, framför suddig bakgrund med soffa och tavlor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i metalliska rörkopplingar framför kamera, inomhusmiljö, suddig bakgrund med hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kojfabriken skrev:
Hej,

Jag har klippt matarledning till golvvärmeskål för att sätta på t-koppling och dra till nytt skåp.

Köpte idag vatette plast 25, 2,3-2,5,, sex stycken, men de passar inte på 25mm t-kopplingarna (EZ). innerdelen går inte in i T-röret

Hur gör jag nu? Behöver få igång värmen imorgon, men vet inte vilka produkter i vilken närbutik (Gävle) jag kan köpa. Lyckas inte hitta några Vatette T-kopplingar av storlek 25 (utvändig gänga) på Ahlsells webbplats. Finns det någon slags adapter som kan sättas dit? - Eller vet någon var jag kan hitta passande T-rör?

Tack på förhand!!!
Hej
Dessa kopplingar passar i VA’s klämringskopplingar för 28mm kopparrör.
/ Björkskär
 
Vatette plast är ett tillbehör till Vatettes klämringskopplingar. Vad du behöver är en halvkoppling för pex-slang då ditt T-rör har vanlig rörgänga.

Till exempel en sådan här koppling:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ezze-halvkoppling-pex-25x3-5-g25/
(Fel väggtjocklek på dessa om din slang är 2,5. Var mer för att visa principen)

Ska det in samma slang I alla öppningar på T-röret så behöver du inte rörgänga och då byter du till en Vatette klämringskoppling istället:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-t-ror-28/
 
OK, menar du alltså EZ T-rörskopplingarna? Vad känneteckar en typ som passar för vatette plast?
 
Finns 11st Vatette T-rör i Gävle.
T-koppling, 90 grader, mässing, för VVS. Webbsideproduktinformation, lagersaldo visat, köpalternativ, Ahlsell logotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PNO PNO skrev:
Vatette plast är ett tillbehör till Vatettes klämringskopplingar. Vad du behöver är en halvkoppling för pex-slang då ditt T-rör har vanlig rörgänga.

Till exempel en sådan här koppling:
[länk]
(Fel väggtjocklek på dessa om din slang är 2,5. Var mer för att visa principen)

Ska det in samma slang I alla öppningar på T-röret så behöver du inte rörgänga och då byter du till en Vatette klämringskoppling istället:
[länk]
OK. Nu blir jag förvirrad. Vatette Plast är ju till för pex för allt jag kan se; https://www.ahlsell.se/products/var...ar/klamringskopplingar-plast-vatette/1873801/
 
Exakt så. Vatette plast är till för att koppla in pex-rör i en Vatette klämringskoppling. Man kastar klämringen och ersätter den med Vatette-plast kopplingen.

Du har köpt ett T-rör med R25 rörgänga. Till det använder man halvkopplingar om man vill koppla in en pex-slang. Du behöver alltså byta T-röret eller kopplingarna. Välj själv vad som blir enklast/billigast.
 
PNO PNO skrev:
Exakt så. Vatette plast är till för att koppla in pex-rör i en Vatette klämringskoppling. Man kastar klämringen och ersätter den med Vatette-plast kopplingen.

Du har köpt ett T-rör med R25 rörgänga. Till det använder man halvkopplingar. Du behöver alltså byta T-röret eller kopplingarna. Välj själv vad som blir enklast/billigast.
Tusen tack! Men måste fråga vidare så jag får det rätt. Du skickade en bild på en koppling för 28. Passar den till pexrör av diametern 25 mm?
 
Jag menar alltså om den passar för att ha en vatette plast i sig för pex 25mm
 
Redigerat:
Aha! Nu förstår jag Björkskärs svar. Då var den frågan besvarad :)

Jättebra. Då försöker jag hitta lite sådana.
 
Redigerat:
PNO PNO skrev:
Exakt så. Vatette plast är till för att koppla in pex-rör i en Vatette klämringskoppling. Man kastar klämringen och ersätter den med Vatette-plast kopplingen.

Du har köpt ett T-rör med R25 rörgänga. Till det använder man halvkopplingar om man vill koppla in en pex-slang. Du behöver alltså byta T-röret eller kopplingarna. Välj själv vad som blir enklast/billigast.
Ang. Ezze Halvkoppling PEX 25x3,5/G25 så har jag redan sådana, men rören är 25x2,3 så de satt lösa i pexröret och gick inte på speciellt bra. :/
 
PNO PNO skrev:
Exakt så. Vatette plast är till för att koppla in pex-rör i en Vatette klämringskoppling. Man kastar klämringen och ersätter den med Vatette-plast kopplingen.

Du har köpt ett T-rör med R25 rörgänga. Till det använder man halvkopplingar om man vill koppla in en pex-slang. Du behöver alltså byta T-röret eller kopplingarna. Välj själv vad som blir enklast/billigast.
Ursäkta att jag fortsätter bomba på med frågor här, men måste det vara Vatettes klämringskopplingar eller går det vilket som så länge de är 28mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.