Hej!

Jag har övervägt att köpa ett vattenfilter till hemmet och ha omvänd osmos för att bli av med all de restprodukter som reningsverken inte tar bort (ex. läkemedelsprodukter). Jag har idag en köksblandare med diskmaskinavstängning.

Eftersom jag inte vill borra något nytt hål i diskhon för en separat köksblandare åt vattenfiltret så har jag letat efter en köksblandare med två utgångar, en för kallt och varmt vatten och ett separat för det filtrerade kalla vattnet.

1) Är det någon som vet om det finns köksblandare med två utgångar på den svenska marknaden? Har hittat en på Amazon men vill helst köpa i butik så man kan känna att de funkar.

2) Om jag hittar en köksblandare så är det troligt att den saknar diskmaskinsavstängning. Hur går jag tillväga för att ersätta den funktionen på annat sätt? Har googlat mig fram till att ballofix (?) kan vara något.

Nedan har jag lagt upp två bilder. En saxad från tillverkarens hemsida för att visa hur kopplingen ska gå till och anslutas till en separat köksblandare. Har jag tolkat det hela rätt med placeringen av ballofixen eller behöver jag inte ha något som förgrenar vattnet med? Vad kallas i så fall en sådan förgrening.

Tack på förhand!
 
  • Schematisk illustration av installation för omvänd osmos vattenreningsanläggning med instruktion att borra hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktion för installation av vattenfilter med kopplingar till kran och diskmaskin. Användning av trevägsköksblandare visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för läkemedelelsrester du tror dig behöva ta bort?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Vad är det för läkemedelelsrester du tror dig behöva ta bort?
Östrogen bl.a som kommer från överanvändning av p-piller. Arbetar på statlig myndighet och har god kännedom om vad våra vattenreningsverk inte lyckas ta bort tyvärr.
 
Får ni dricksvatten via ett reningsverk?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Får ni dricksvatten via ett reningsverk?
Ja.
 
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskinsavstängningen kan man lösa med Ikeas knycklan eller liknande lösning från någon annan tillverkare.

Visst funkar det med en kulventil i skåpet också, men reglerna säger att avstängningen ska vara åtkomlig från bänken.
 
  • Gilla
Ma Ti
  • Laddar…
När man säger reningsverk så brukar man mena avloppsreningsverk.

"Reningsverket" för dricksvatten benämns som vattenverket eller dricksvattenverket.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När man säger reningsverk så brukar man mena avloppsreningsverk.

"Reningsverket" för dricksvatten benämns som vattenverket eller dricksvattenverket.
Tack för förtydligandet.
 
useless useless skrev:
Diskmaskinsavstängningen kan man lösa med Ikeas knycklan eller liknande lösning från någon annan tillverkare.

Visst funkar det med en kulventil i skåpet också, men reglerna säger att avstängningen ska vara åtkomlig från bänken.
Dessvärre verkar det inte finns köksblandare med diskmaskinsavstängning som kombinerar jag två utgångar vad jag sökt iaf. Den är väl åtkomlig under bänken med beroende på hur man utför det hela tänker jag?
 
Med knycklan behövs inte en blandare med inbyggd diskmaskinsavstängning. Den kopplas direkt på inkommande vatten och har en liten fjärrkontroll man tejpar fast på väggen så har man uppfyllt kraven på lättåtkomlig avstängning.
 
  • Gilla
Ma Ti
  • Laddar…
Jag har en sådan du letar efter.
Köpte den via Brava vattenrening i Örebro.
Vi har en osmos rening under diskbänken.
Det som blir lite special är att man avstängning till diskmaskinen under diskbänken. Inte enligt reglementet men det fungerar.
 
hsd
Demmpa Demmpa skrev:
När man säger reningsverk så brukar man mena avloppsreningsverk.

"Reningsverket" för dricksvatten benämns som vattenverket eller dricksvattenverket.
Tyvärr är många vattentäkter väldigt dåliga och kräver allehanda kemikalier för rening
Värsta exemplet borde vara Östersund
" november 2010 inträffade det hittills största vattenburna utbrottet i Sverige och Europa: cirka 27 000 personer uppskattas ha blivit infekterade med parasiten Cryptosporidium hominis"
Där dricksvattnet togs från sjön där avloppsvattnet hamnade
 
hsd hsd skrev:
Tyvärr är många vattentäkter väldigt dåliga och kräver allehanda kemikalier för rening
Värsta exemplet borde vara Östersund
" november 2010 inträffade det hittills största vattenburna utbrottet i Sverige och Europa: cirka 27 000 personer uppskattas ha blivit infekterade med parasiten Cryptosporidium hominis"
Där dricksvattnet togs från sjön där avloppsvattnet hamnade
Har jag skrivit något om att vattnet (alltid?) renas tillräckligt i ett vattenverk?

Nix, utan jag förklarade bla vad som normalt kallas för "reningsverk" är.

Jag är väl medveten om att vissa vattentäckter egentligen knappt bör vara vattentäckt samt att vissa vattenverk inte håller måttet riktigt.
 
L lakman skrev:
Det finns separat diskmaskinsavstängning du kan sätta på diskbänken.

Typ [länk]
Med den typen så är tanken att man ska göra hål i diskbänken, men det vill inte TS göra.
Anledningen till det misstänker jag är att TS bor i en hyresrätt (annan tråd)
 
  • Gilla
Ma Ti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.