Har precis köpt hus och på köpet fick vi ett kassaskåp. Jag försöker fastställa vad det är för typ av skåp, hur gammalt det är samt om det i dagsläget är värt ngt. Skåpet är märkt med EA Rosengren och är av modell äldre. Skåpet är ca 70 cm x 70 cm. Skåpet är uppdelat invändigt i en skåpsdel samt två utdragbara lådor. Samtliga är låsbara med nyckel. Skåpets har målats i den ljusa färg som det fn innehar. Klistermärket på den yttre skåpsdörren har inget med skåpet att göra. Tacksam för hjälp!
 
  • mindre1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga.. Ring Rosengrens vetja.. Finns det inget märke med klassning eller likande?

Om det är värt något, där bör du kontakta en låssmed som sysslar med skåp
 
2000 - 3000 kr. inte mer tror jag.

Kolla på blocket.
 
Det lär helt sakna värde. Har du tur kan du skänka bort det mot avhämtning. Helt avgörande är vilken skyddsmärkning skåpet har. Dock blir cementen i gamla skåp så torr att en brandskyddsmärkning inte är värd särskilt mycket, om nu skåpet är så gammalt som det ger intryck av.
Det borde som sagt finnas en skylt i skåpet med vars hjälp Rosengrens (Gunnebo) kan berätta mer.
 
Polar skrev:
Det lär helt sakna värde. Har du tur kan du skänka bort det mot avhämtning. Helt avgörande är vilken skyddsmärkning skåpet har. Dock blir cementen i gamla skåp så torr att en brandskyddsmärkning inte är värd särskilt mycket, om nu skåpet är så gammalt som det ger intryck av.
Det borde som sagt finnas en skylt i skåpet med vars hjälp Rosengrens (Gunnebo) kan berätta mer.
Tyvärr har jag inte funnit ngn sådan skylt. Du bekräftar bara det jag har befarat hela tiden. Att skåpet är värdelöst. Som tur är har jag en "back-up" som sagt att dom vill ha skåpet. Phew, annars hade det varit en pärs...

Tack för alla svaren än så länge! Tar gärna mot fler synpunkter/tankar/funderingar.
 
Vet inte om jag skulle säga att det saknar värde helt. Står det inte i vägen skulle iaf jag behålla det som ett lite säkrare ställe att låsa in grejer i. Att brandklassen inte är den bästa och kanske inte heller det säkraste inbrotsskyddet. Men är det ett rosengren så har de ju aldrig sålt rikitgt skit. Så det är säkert bättre än ett nytt från varuhuset.
 
daza skrev:
Har precis köpt hus och på köpet fick vi ett kassaskåp. Jag försöker fastställa vad det är för typ av skåp, hur gammalt det är samt om det i dagsläget är värt ngt. Skåpet är märkt med EA Rosengren och är av modell äldre. Skåpet är ca 70 cm x 70 cm. Skåpet är uppdelat invändigt i en skåpsdel samt två utdragbara lådor. Samtliga är låsbara med nyckel. Skåpets har målats i den ljusa färg som det fn innehar. Klistermärket på den yttre skåpsdörren har inget med skåpet att göra. Tacksam för hjälp!
Har du tonnårsbarn kan du ju åtminstonde låsa in spriten någorlunda säkert så dom inte komme åt den:p
 
Som sagt, om det inte tar plats skulle jag behållit det och lagt lite prylar i, även om det inte är klassat så är det ju bättre än att ha det i skrivbordslådan.
Rosengrens är såvitt jag vet gamla kvalitetsgrejer.
 
Har lite svårt att förstå problemet med att cementen är torr. Det finns hursomhelst flera exempel på riktigt gamla skåp som stått kvar med intakt innehåll efter att trähus brunnit ner. Det har väl för övrigt aldrig varit vanlig cement utan en blandning av mer eldfasta bruk och leror, mer åt kaminfyllningshållet fast porösare?

Varför inte behålla det? Lär ju avskräcka de flesta tjuvar och vara bättre än annat man har att tillgå om det trots allt brinner.
 
Sådana där kassaskåp är riktigt bra att förvara en del värdesaker i. En vanlig inbrottstjuv får inte upp det om denne inte hittar nyckeln. Bra för t.ex. smycken, klockor, frimärkssamlingar & myntsamlingar.

Brandskyddet kan man ta med en nypa salt, men jämfört med en vanlig skrivbordslåda eller så är det ett oerhört mycket bättre skydd mot både stöld och brand.

Sunt förnuft gäller dock fortfarande även med ett sådant skåp, man skall inte ha för stora värden hemma i sitt hus.
 
Skulle också ha behållit det. Rosengrens är bra prylar!

Men sitter det inte en övermålad skylt i överkanten på skåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.